Suomalaiset mieltävät usein kansallisurheilulajeiksemme hiihdon, jääkiekon ja keihäänheiton. Sitä tuskin voi kukaan kiistää, että myös moottoriurheilulla on maassamme aivan erityinen asema. Siitä saatiin elävä todiste lauantaina 20. elokuuta, kun tuhannet ihmiset kerääntyivät OuluZonen moottoriradalle seuraamaan Rallicrossin SM-osakilpailua.
Ylikiimingin Arkalan kylässä sijaitseva OuluZone sai alkunsa, kun vanhalle Iinatin moottoriradalle piti löytää Oulun seudulta korvaaja. Rata huoltoalueineen valmistui vuonna 2013.
Nykyisin OuluZone on paljon muutakin kuin vain moottorirata. OuluZonen ylläpidosta ja kehityksestä vastaava yrittäjä Jarmo Pekkala kuvaakin tapahtuma-aluetta ennemmin monitoimikeskukseksi. Käyttäjiä ovat niin yritykset kuin yliopistot.
– Muun muassa Nokia kehittää täällä 5G-teknologiaa. Oulun yliopisto testaa drone-lennokkeja. Ensi viikolla OSAO:n maanrakennuslinja tulee tekemään harjoitustöitä, Pekkala luettelee.
Vaikka Lakeuden Urheiluautoilun järjestämä Rallicrossin SM-osakilpailu onkin OuluZonen suurin moottoriurheilutapahtuma, löytyy sille kävijämäärissä katsottuna kaikenkarvaista haastajaa.
– Keväällä meillä oli koiranäyttely, jossa oli kaksi tuhatta koiraa”, Pekkala havainnollistaa.
Rallicross on kiivastahtinen ja yleisöystävällinen moottoriurheilun muoto. Perinteisestä etappirallista poiketen rallicrossissa kisataan suljetuilla moottoriradoilla toisia kuljettajia, ei kelloa vastaan. Kisat ovat lyhyitä, muutaman kierroksen sprinttejä, joista parhaat etenevät seuraavalle kierrokselle. Lukuisat autoluokat ja hetkinen rytmi pitävät huolen siitä, että radalla tapahtuu koko ajan. Viihdearvo pysyy korkealla, vaikka lajista ei muuten perillä olisikaan.
Lauantainen SM-osakilpailu tarjosi katsojille elämyksiä koko rahan edestä. Moottoriurheilun seuraaminen paikanpäällä on jotain, mitä ei voi täysin kokea television välityksellä. Vauhdintuntu ja kilvanajon intensiivisyys konkretisoituvat todenteolla vain omin silmin nähtynä. Moottorien voima tuntuu kirjaimellisesti luissa ja ytimissä, eikä jyrinälle vedä vertoja kuin viime päivien ukkoset. Suomen loppukesälle poikkeuksellisen upea sää kruunasi hienon iltapäivän.
Moottoriurheilu mielletään usein edelleen ympäristölle haitalliseksi. OuluZonella bensiinin katku ei kuitenkaan nenässä tuntunut. Autourheilun Keskusliiton hallituksessakin istuva Jarmo Pekkala huomauttaa, että myös Suomen rallicrossissa on siirrytty rallin MM-sarjan tapaan sähköbensiiniin. Vedystä valmistetulla polttoaineella ei ole lainkaan hiilidioksipäästöjä. Moottoriurheilun jatkuva moittiminen ihmetyttää muutenkin yrittäjää.
– Enpä ole nähnyt, että tästä olisi talvisin Rukalle hiihtäen porukkaa mennyt, Pekkala napauttaa.
Ympäristöystävällisyys on tärkeä osa OuluZonen toimintamallia. Pekkala kertoo, että koko alueen päästöt kompensoidaan kokonaan istuttamalla puita. Taivalkoskelle on istutettu OuluZonen toimesta yhteensä 137 puuta.
– Lisäksi istutimme perjantaiaamuna kymmenen puuta rata-alueelle, joilla puolestaan kompensoidaan tämän tapahtuman päästöt. Olemme sitoutuneet hoitamaan niitä seuraavat 50 vuotta, Pekkala kertoo.
Tutustu Rantapohjan tilaustarjouksiin tästä.