Ylikiimingin kupeesta kantautui lauantaiaamupäivällä moottorien ulvonta, kun sadat hevosvoimat rymistelivät Sanginjoen metsätietä. Kyseessä oli Rallisprintin SM-sarjan kauden avausosakilpailu, joka järjestettiin jo totuttuun tyyliin Oulussa.
Rallisprint on autourheilun muoto, joka on nimensä mukaisesti eräänlainen ralliautoilun pikamatka. Tavallisesta rallista poiketen sprintissä ajetaan vain yhtä pätkää, nykysäännöillä kahteen otteeseen. Kahdella yrityksellään nopeimman ajan kellottanut voittaa ja poistuu osakilpailusta korkeimmin sarjapistein. Kauden 2023 aikana ajetaan kuusi osakilpailua, kaksi talvella, neljä kesällä.
Kilpailun yhteyshenkilö, Oulun Urheiluautoilijoiden kunniapuheenjohtaja George “Keeke” Kettunen kertoo, että tapahtuman eteen on tehty paljon työtä. Vapaaehtoisten talkoolaisten lisäksi mukana oli Oulun Lipon ja Oulun Työväenpalloilijoiden juonioreita, jotka hoitivat lipunmyyntiä ja buffettia. Rallisprintin järjestäminen vaatii Kettusen mukaan noin puolet perinteisen rallin työvoimasta, vaikka kyseessä on huomattavasti pienimuotoisempi tapahtuma.
– Meillä oli 106 talkoolaista. Käytännössä SM-rallissa, jossa ajetaan useita erikoiskokeita monen päivän aikana, vapaaehtoisia tarvitaan sellaiset 250. Samalla porukalla voi tehdä pidemmässä rallissa useampia juttuja, eli henkilömäärä ei suoraan kertaudu, Kettunen havainnollistaa.
Hieman reilun kolmen kilometrin mittainen, Oulun ja Muhoksen rajalla ajettava pätkä Sanginjoen tietä, on pitkän linjan ralliystäville tuttu myös perinteikkäästä Pohjola-rallista, joka järjestettiin viimeksi vuonna 2018. Kyseessä on Kettusen mukaan erityisesti kuljettajien suosiossa oleva pätkä. Tällä kertaa mukana oli noin 60 kuljettajaa eri puolilta Suomea.
Tapahtuman kenties nimekkäin osallistuja oli MM-rallia WRC3-sarjassa tällä kaudella ajava 19-vuotias Toni Herranen. Suoraan Ruotsin MM-lumirallista Sanginjoelle saapuneelle entiselle jääliläiselle kyseessä oli eräänlainen kotikisa.
– Olihan se pakko tulla ajamaan, kun olen täällä ikäni asunut ja kerrankin jotain rallin suhteen tapahtuu. Tie on hieno ja hauska ajaa, nuori kuljettaja hehkutti suoritustensa jälkeen.
Tavallisesta rallista poiketen rallisprintissä autojen kuljettajamäärää ei ole määrätty. Niinpä sprinttien erikoismiehet ajavat kisat useimmiten ulkomuistista ilman kartanlukijaa. Hyötynä on ihmisen painon verran kevyempi auto, joka voi tiukassa kymmenyspelissä hyödyttää useita sijoituksia. Myös Herranen tavoitteli kärkiaikoja niin sanotusti soolona.
– Onhan se erilaista ajaa ilman kartturia vieressä. Kisan luonnekin on erilainen, kun yrityksiä on vain kaksi, joten kyydin pitää alusta lähtien olla hyvää, Herranen kertoo.
Hyvin Herranen pätkän oppikin, sillä tuloksena oli luokkansa paras ja kokonaiskipailun neljänneksi paras aika ja nelivetoisten sarjan neljäs sija. MM-sarjasta tutulla, Rally3-luokan Ford Fiestalla ajaneen Herrasen edelle kiilasivat hallitseva Suomen mestari Tuukka Hallia ja Juho Mäki-Tammela, molemmat Mitsubishi Lancereilla, sekä Rally2-luokan Skoda Fabia R5:lla ajanut Jari Lamminsivu.
Lauantainen kisapäivä ajettiin Sanginjoella ihanteellisissa ralliolosuhteissa. Edellispäivien nollakehit olivat vaihtuneet muutamaan pakkasasteeseen, tehden auratusta tienpinnasta nopean lumirännin. Päivän mittaan yltyvä lumisade tosin heikensi mahdollisuuksia parantaa pätkäaikoja toisella yrityksellä, mutta tarjosi teiden varsille saapuneelle yleisölle näyttäviä lumipöllyjä.
Yleisöä olikin löytänyt tiensä Sanginjoentielle runsain määrin. Kettusen tietojen mukaan paikalla oli noin seitsemänsataa katsojaa. Maailmanmestari Kalle Rovaperän menestyksen luoma noste ralliautoilun ympärillä näkyi näin myös Oulun seudulla. Kettunen toivoo, että tämä konkretisoituisi tulevaisuudessa myös Pohjola-rallin paluuna.
– Oulusta tulee kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Mielestäni siihen mennessä olisi hyvä saada myös Pohjola-ralli takaisin. Autourheilu on myös kulttuuria, Kettunen korostaa.
Tutustu Rantapohjan tilaustarjouksiin tästä!