Yli-Iin kou­lu­lai­set pää­si­vät teke­mään oman kou­lu­rau­haa käsit­te­le­vän kappaleen

Biisipaja käynnissä. Vasemmalta Valtteri Lipasti, Mitja Erjossaari, Opiskelija Noel Päkkilä sekä Nina Erjossaari. Kuvat: Suvi RissanenBiisipaja käynnissä. Vasemmalta Valtteri Lipasti, Mitja Erjossaari, Opiskelija Noel Päkkilä sekä Nina Erjossaari. Kuvat: Suvi Rissanen

Luo­kas­sa on hiu­kan hämä­rää. Lat­tial­le on ase­tel­tu sano­ma­leh­tiä ja val­kois­ta pape­ria, kah­teen ympy­rään. Taus­tal­la soi kak­si kita­raa ja yksi pia­no. Musiik­ki on rau­hal­lis­ta. Lap­sia ja nuo­ria alkaa tul­la tilaan. Yksi ker­ral­laan he otta­vat maa­laus- tai pii­rus­tus­vä­li­neet ja mene­vät valit­se­mal­leen paikalle.

Bii­si­pa­ja on alka­nut jo aamul­la, siel­lä teh­ty­jen har­joi­tus­ten kes­kel­tä esiin on nous­sut tee­ma, joka on yksi­näi­nen hen­ki­lö kou­lun pihal­la. Nyt tuo hen­ki­lö maa­la­taan esil­le. Rau­hal­li­nen musiik­ki soi edel­leen taus­tal­la. Muu­ten työs­ken­nel­lään täy­sin hil­jaa noin 20 minuuttia.

Tun­nel­ma on käsin­kos­ke­tel­ta­va, hau­ras ja herk­kä­kin. Kun aika on ohi, jokai­nen pää­see esit­te­le­mään työn­sä. Tun­ne­maa­laus­har­joi­tuk­sen jäl­keen oppi­laat pää­se­vät kotiin ja yhtei­nen bii­si­pa­ja­työs­ken­te­ly jat­kuu vie­lä seu­raa­va­na päivänä.

Vii­des­luok­ka­lai­set Sini ja Lot­ta oli­vat hyvil­lä mie­lin ensim­mäi­sen paja­päi­vän jäl­keen. Aamul­la he oli­vat aloit­ta­neet kuun­nel­len tari­nan. Pajan vetä­jät myös esit­ti­vät muu­ta­man kap­pa­leen, jot­ka oli­vat syn­ty­neet aiem­mis­sa pajois­sa. Jokai­sel­la oli oma vih­ko, johon oli saa­nut koo­ta sano­ja, lausei­ta ja aja­tuk­sia yhteis­tä kap­pa­let­ta var­ten. Yksi­näi­syy­den tee­ma nousi esil­le pajatyöskentelyssä.

– Ei ole kiva, jos jou­tuu ole­maan yksin. Olin yksi­näi­nen, ennen kuin meis­tä tuli kaverit.

Nykyi­sin tytöil­lä on tois­ten­sa lisäk­si myös mui­ta kavereita.

Kah­dek­sas­luok­ka­lai­nen Noel Päk­ki­lä pää­si bii­si­pa­jas­sa myös soit­ta­maan, vaik­ka yleen­sä pajois­sa soit­ta­mi­ses­ta vas­taa­vat pajan vetä­jät, jot­ka ovat ammattimuusikoita.

– Aivan mah­ta­va päi­vä ollut. Oli hie­noa, että oikea live­musiik­ki soi heti aamul­la, kun tulim­me luok­kaan. Myö­hem­min pää­sin sit­ten myös improvisoimaan.

Kir­joit­ta­mi­nen­kin tun­tui pajas­sa myös suju­van. Musiik­ki on vah­vas­ti muka­na hänen elä­mäs­sään juu­ri nyt ja täh­täi­mes­sä onkin musiik­ki­lu­kio perus­kou­lun jälkeen.

–Täl­lai­sia musiik­ki­pa­ja­päi­viä voi­si jär­jes­tää kyl­lä useamminkin

Mil­lai­sia aja­tuk­sia sit­ten herät­ti päi­vän teema.

– Itse olen koke­nut mei­dän kou­lun ilma­pii­rin hyväk­si. Yri­tän olla kaik­kien kave­ri, Päk­ki­lä kertoo.

Äidin­kie­len ja kir­jal­li­suu­den opet­ta­ja Kai­ja Paa­so­vaa­ra sai idean bii­si­pa­jas­ta olles­saan itse Kree­tal­la Heik­ki Salon bii­si­pa­jal­la. Samal­la hän tutus­tui muusi­koi­hin, jot­ka nyt kier­tä­vät pitä­mäs­sä pajo­ja koululaisille

– Pajan aika­na val­mis­tuu Yli-Iin kou­lun oma lau­lu kou­lu­rau­han puo­les­ta. Työ val­mis­tuu yhtei­söl­li­sel­lä kir­joit­ta­mi­sel­la. Lisäk­si muka­na on ollut mui­ta tai­deil­mai­sun kei­no­ja, joil­la ideoi­ta lau­luun on haet­tu ja viritelty.

Aamu­päi­väl­lä muka­na työs­ken­te­lys­sä oli myös beat­boxaa­mis­ta. Pajaoh­jaa­jis­ta eri­tyi­ses­ti Mit­ja Erjos­saa­ri on eri­kois­tu­nut rap-lyrii­koi­den tekemiseen.

– Ja kou­lun kel­lon soit­to­ää­nes­tä­kin pääs­tiin otta­maan alkusoin­nut kap­pa­lee­seen, Paa­so­vaa­ra kertoo.

Lau­lun­lah­ja ‑bii­si­työ­pa­jo­ja alet­tiin alun perin vetä­mään nel­jä vuot­ta sit­ten eri­tyi­ses­ti las­ten­suo­je­lus­sa ole­vil­le lap­sil­le ja nuo­ril­le Turun seu­dul­la. Kaik­ki nel­jä pajan vetä­jää ovat kult­tuu­ria­lan monio­saa­jia. Täl­lä ker­taa pai­kal­le pää­si­vät Valt­te­ri Lipas­ti, Mit­ja Erjos­saa­ri ja Nina Erjos­saa­ri, joka on sävel­tä­jän ja sanoit­ta­jan työn lisäk­si teh­nyt pit­kän uran dra­ma­tur­gi­na, ohjaa­ja­na, näyt­te­li­jä. Pajo­ja vetä­vään jouk­koon kuu­luu myös Ant­ti Aino­la, joka hän­kin on muusik­ko, näyt­te­li­jä ja ohjaaja.

Pajo­ja vetäes­sä tär­kein­tä on osa­ta olla läs­nä sekä esit­tää oikei­ta kysymyksiä.

– Kaik­kein tär­kein­tä täs­sä on se, että nuo­ret ja lap­set voi­vat tul­la näh­dyk­si ja kuul­luk­si, Erjos­saa­ri kertoo.

Kun oppi­laat ovat pois­tu­neet, muusi­koi­den työ vie­lä jatkuu.

– Alam­me hio­maan ja työs­tä­mään tänään aikaan­saa­tua lau­lun­poh­jaa. Meil­lä on asun­toau­tos­sa liik­ku­va studio.

Lyrii­koi­den hio­mi­nen jat­kuu vie­lä seu­raa­va­na päi­vä­nä. Kah­des­sa päi­väs­sä ehtii saa­da pal­jon aikai­ses­ti. Kap­pa­le tul­laan hio­maan lop­puun asti ja sitä pää­see kuun­te­le­maan Spo­ti­fys­sa sit­ten, kun se on lopul­li­ses­ti val­mis. Lisä­tie­to­ja bii­si­pa­jois­ta löy­tyy osoit­tees­ta: www.laulusaari.fi

Bii­si­pa­ja-päi­viin mukaan ilmoit­tau­tui noin 40 vapaa­eh­tois­ta 5.–8. luo­kan oppi­las­ta. Yli-Iin kou­lun bii­si­pa­jan lap­sil­le ja nuo­ril­le mah­dol­lis­ti­vat Yli-Iin kou­lun koti-kou­lu­toi­mi­kun­ta, oppi­las­kun­ta ja koulu.