Kie­ri­kin brän­di uudis­tuu– Luvas­sa on mys­ti­syyt­tä ja uuden­lais­ta toimintaa

Kierikin uusi brändi on tummanpuhuva ja mystinen. Ruuanlaittoa kivikauden kylässä. (Kuva: Ulla Moilanen. Kuvankäsittely: Juri Koivusilta)Kierikin uusi brändi on tummanpuhuva ja mystinen. Ruuanlaittoa kivikauden kylässä. (Kuva: Ulla Moilanen. Kuvankäsittely: Juri Koivusilta)

Kie­ri­kis­sä val­mis­tau­du­taan tule­vaan kult­tuu­ri­pää­kau­pun­ki­vuo­teen 2026, jos­sa se on muka­na jo tänä vuon­na alka­val­la Ikiai­kai­set sel­viy­ty­mis­tai­dot ‑pro­jek­til­la. Osa­na laa­ja­mit­tais­ta työ­tä on teh­ty myös brän­di­uu­dis­tus, jos­sa on mie­tit­ty Kie­ri­kin mark­ki­noin­ti­vies­tin­tää sekä laa­jem­min myös sen koko toi­min­taa. Kie­ri­kil­le on luo­tu uusi visu­aa­li­nen ilme ja äänen­sä­vy sekä tar­ken­net­tu pää­vies­te­jä, joi­ta halu­taan välit­tää. Myös nimi on lyhen­net­ty Kie­rik­ki­kes­kuk­ses­ta Kierikkiin.

Kie­rik­ki halu­taan nos­taa arvoi­seen­sa ase­maan yhdek­si Oulun seu­dun mer­kit­tä­vim­mis­tä matkailukohteista. 

– Tavoit­tee­nam­me on, että yhä useam­pi lähi­seu­dun asuk­kais­ta ja tie­tys­ti myös yhä suu­rem­pi jouk­ko mat­kai­li­joi­ta vie­rai­lee siel­lä vuo­sit­tain. Yllät­tä­vän monel­le kivi­kau­des­ta ker­to­va tie­de­kes­kus on nimit­täin edel­leen vie­ras paik­ka, museo- ja tie­de­kes­kuk­sen joh­ta­ja Pek­ka Ols­bo kertoo. 

Kie­rik­ki koos­tuu Mui­nais­kes­kuk­ses­ta sekä kivi­kau­den kyläs­tä, jois­sa esi­his­to­ria herää jäl­leen eloon.

Yhdes­sä Kie­ri­kin kans­sa uudis­tus­ta on ollut teke­mäs­sä Kol­man­nen pol­ven stra­te­gi Juha­ni Par­hia­la. Visu­aa­li­ses­ta toteu­tuk­ses­ta on vas­tan­nut Oulun museo- ja tie­de­kes­kuk­sen visua­lis­ti Juri Koi­vusil­ta ja Copyw­ri­te­ri­na on toi­mi­nut myös oman talon digi­taa­li­sen vies­tin­nän asian­tun­ti­ja Riik­ka Har­ju­la.

Koko­nai­suu­des­saan uusi brän­di on tum­man­pu­hu­va ja mys­ti­nen. Asiak­kail­le uudis­tus näkyy sel­keim­min visu­aa­li­sis­sa rat­kai­suis­sa. Väri­maa­il­ma on saa­nut ins­pi­raa­tion aamun saras­tuk­sen het­kes­tä, jol­loin valo vähi­tel­len kir­kas­taa tum­man maa­il­man. Tun­nus muo­dos­tuu mer­kin ja teks­tio­san yhdis­tel­mäs­tä. K‑kirjaimen muo­to­kie­li on syn­ty­nyt luon­non muo­dois­ta, nel­jäs­tä ulkoa poi­mi­tus­ta kiven palasesta.

Kie­rik­ki avaa oven­sa ylei­söl­le tiis­tai­na 4.6. Tämän kesän uutuu­te­na on näyt­te­ly Luon­to­ret­ki kivi­kau­del­le. Näyt­te­ly sijait­see Mui­nais­kes­kuk­ses­sa ja se vie kävi­jän­sä tutus­tu­maan Suo­men luon­toon ja sen vai­hei­siin jää­kau­del­ta alkaen. Näyt­te­lys­sä on esil­lä myös täy­tet­ty­jä eläi­miä Oulun yli­opis­ton eläin­museon kokoelmista.

Kie­ri­kin tapah­tu­ma­ke­sä käyn­nis­tyy lau­an­tai­na 8.6. Seik­kai­lu­päi­väl­lä, jon­ka tee­ma­na on Luon­to­ret­kel­lä. Seik­kai­lu­päi­vä on koko per­heel­le tar­koi­tet­tu päi­vä, jol­loin Kie­rik­ki tar­jo­aa monen­lais­ta teke­mis­tä jousiam­mun­nas­ta ja tuo­hi­sor­mus­ten val­mis­ta­mi­ses­ta tik­ku­pul­lien pais­ta­mi­seen. Lisäk­si Kie­ri­kis­sä vie­te­tään tule­va­na kesä­nä perin­tei­siä Mui­nais­mark­ki­noi­ta sekä Mui­nais­tu­lien öitä.