Miten lievittää huonoa ympäristöomaatuntoaan? Sen pahaa oloa lietsovat tieto ympäristön kehityksestä ja siitä eväitä kannanottoihinsa saavat poliitikot ja lobbarit laidasta laitaan. He osaavat pauhata meille kansalaisille oikean elämän ohjeita kuin provastit saarnastuolista ennen vanhaan.
Mitäpä jos vaihtaisin muovikassista kangaskassiin? Söisin vähemmän lihaa ja ajaisin autolla hiukan rauhallisemmin. Pitäisikö jättää se lentämällä tehtävä ulkomaanmatka väliin? Voisihan siinä säästää rahaakin.
Samaan aikaan tuolla jossain valtamerellä jäteöljyä polttoaineenaan käyttävä jättialus nostaa koneittensa kierroksia ja röyhäyttää ilmoille suomalaisen kaupungin verran päästöjä. Kiinassa tekevät meille kännyköitä, leikkikaluja ja pesukoneita ja ties mitä. Meidän on saatava ne halvalla, joten valmistamista varten on oltava halvan työvoiman lisäksi myös halpaa energiaa. Niinpä kiinalaiset käyttävät energiapihin koneesi valmistamiseen paljolti hiilellä tuotettua energiaa.
No, mitäpä jos vaihtaisin sähköautoon. Tekisikö se minusta paremman ihmisen. Ehkä olisin in, mutta laskentatavasta riippumatta ilmasto ei taida kuitenkaan pelastua. Jossain laskelmassa ympäristöystävällisintä olisi jopa ajaa vanha auto loppuun.
Sähköauton välitön ympäristörasitus riippuu tietenkin siitä, millä tavalla sen käyttämä energia on tehty. Asiantuntijat ovat myös laskeneet, että sähköauton valmistamiseen tarvitaan paljon enemmän energiaa kuin tavallisen auton. Erityisesti energiaa tarvitaan sähköauton akkujen tekoon siitä lähtien, kun akkumineraaleja kaivetaan maasta. Akkujen valmistaminen on varmasti ennen pitkää bulkkiteollisuutta. Jos ne tehdään siellä, missä energiaa tuotetaan hiilellä, voi sähköauton ilmastohyödyille sanoa pitkälti hyvästi.
Olemmekin monessa ympäristöasiassa kuin harakka tervatulla katolla. Emme pysty välttämään energiankäyttöä, jos haluamme pitää yllä nykyisen elintasomme ja mukavuutemme. Elintason laskeminen vähentäisi päästöjä, mutta kuinka moni meistä olisi siihen todellisuudessa valmis?
Pekka Keväjärvi