Tekeekö lapsesi tai lapsenlapsesi läksyjään tietokoneella. Jos hän on ahkeroimassa vaikkapa yhteiskuntaopin tehtävien parissa, voi olla että hänellä ei ole lainkaan oppikirjaa (paperista tai digitaalista) esillä. Hän hakee tietonsa netin hakupalveluista ja kopioi ne tehtävätiedostoon. Tämä voi olla niin sanottua ilmiöoppimista.
Ehkä lapsi osaa käyttää hakukonetta ja tekstinkäsittelyn copypaste-ominaisuutta, mutta oppiiko hän mitään kopiointitapahtumassa? En tiedä. Ja mistä hän haki tietonsa? Etenkin vaikeista asioista on verkosta helpompi löytää höyrypäiden tulkintoja kuin oikeaa tietoa.
Monissa luokkahuoneissa ja kodeissakin on varmasti puhuttu uutisesta, jonka mukaan oppimistulokset ovat sitä heikompia, mitä enemmän oppimiseen on käytetty digilaitteita. Helsingin yliopistossa tutkimusta tehnyt psykologian tohtori Aino Saarinen kertoi Helsingin Sanomissa 18.11., että oppimistulokset olivat digilaitteita oppimiseen käyttäneillä heikompia kaikilla Pisa-testien osa-alueilla eli matematiikassa, luonnontieteissä, lukemisessa sekä yhteistyöhön perustuvassa ongelmanratkaisussa.
Kun oppilas käyttää tietokonetta tai tablettia, hänen keskittymisensä voi sirpaloitua. Hän kiinnittää huomiota itse laitteeseen ja sen toimintoihin tai opettajan laitteen käyttöä koskeviin ohjeisiin. Laitteilla on lisäksi helppo käyttää myös muita kuin oppimiseen tarkoitettuja ohjelmia tai sovelluksia. Keskittymistä voi vaikeuttaa myös digimateriaalin liiallinen “hienous”. Samaan aikaan voi tulla esiin tekstiä, pysähtynyttä kuvaa, liikkuvaa kuvaa ja vaikkapa grafiikkaa.
Jotenkin tuntuu että opinpuuhun ollaan kiipeämässä väärästä päästä, jos oppilaita yritetään patistaa hyppäämään suoraan sen latvaan digilaitteilla. “Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa.” Niin sanottiin ennen ylettömyyksiä yrittävälle.
“Jotta oppimista voisi tapahtua, oppilaan tulee ensin keskittyä opeteltavaan asiaan ja prosessoida sitä työmuistissaan ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Jos tämä vaihe estyy, uusi tieto ei siirry pitkäkestoiseen muistiin, eli oppimista ei tapahdu”, sanoo tohtori Aino Saarinen.
Niinpä. Tyvestä puuhun noustaan.
Pekka Keväjärvi