Hankin dieselauton joitakin vuosia sitten, kun vuosittain ajamani kilometrimäärä nousi noin 40 000 kilometriin. Toki halusin uuden auton, mutta samalla tarkoitus oli säästää polttoainekuluissa. “Niin, että se on silkkaa tienestiä hankkia uusi dieselauto. Melkeinhän se maksaa itse itsensä”, selitin vaimollenikin. Auton hankkimisen perusteleminen talousseikoilla vaatii aina sumeaa logiikkaa.
Tiistai-iltana tankkasin säästöjä tuovan autoni ja huomasin saman kuin moni muukin dieselillä ajava. Autooni sopivan polttoaineen hinta on noussut viime aikoina lujasti, ja tiistaina käyttämälläni pumpulla se oli jo sentin kalliimpaa kuin ysivitonen.
Liikenne ja autoilu ovat aina olleet Suomen valtion verotulojen tärkeimpiä lähteitä. Sinunkin autosi tulisi palkita valtion lypsylehmänä. Valtio keräsi liikenteestä viime vuonna verotuloja yli 8,3 miljardia euroa. Summa on peräti 15 prosenttia valtion noin 55 miljardin euron budjetista.
Eniten valtio saa tuloja polttoaineiden verotuksesta. Siitä kertyi viime vuonna valtion kassaan varoja yli 4 miljardia euroa. Osansa kokonaispotista maksavat dieseliä käyttävät autoilijat, jotka maksavat autoilustaan käyttövoimaveroa, joka puolestaan on osa ajoneuvoverotusta. Verottajan logiikan mukaan käyttövoimaveroa on peritty tasaamaan dieselauton edullisempia käyttökustannuksia verrattuna bensa-autoihin.
Haapavetiset Tuulikki ja Heino Paavola sekä Tapio Mäkinen osuivat herkkään paikkaan tehdessään kansalaisaloitteen käyttövoimaveron poistamisesta. Perusteena on se, että dieselautoilijoiden kulut ovat kasvaneet bensa-autoilijoita suuremmiksi johtuen dieselin hinnankorotuksista. Käyttövoimaveron perusteet olisivat siten poistuneet. Kansalaisaloite etenee luultavasti seuraavan eduskunnan käsittelyyn. Sillä on jo yli 100 000 kannattajaa, kun käsittelyynoton raja on 50 000.
Nähtäväksi jää puhutaanko haapavetisten aloitteen käsittelyn yhteydessä juuri lainkaan siitä, mistä oli alunperin kysymys eli verotuksen oikeudenmukaisuudesta. Luultavasti keskustelu viedään ilmastoasioihin. Ehkä dieselin käyttöä halutaan jopa rajoittaa.
Mutta yksi on varmaa. Verottaja ottaa osansa liikenteestä. Niin tärkeä tulojen lähde se on.
Pekka Keväjärvi