Polttoaineen hinta on kahvipöytien ikuisuuspuheenaihe. Kuluttajan mielestä positiivista olisi, että bensiinin tai dieselin hinta pysyisi halpana, ja niinpä polttoaineen kallistumisesta uutisoidaan usein kipurajojen, korotusten ja kauhistelun merkeissä. Haluamme ajaa halvalla enemmän, vaikka tiedämme hyvin halvan bensan tulevan ympäristölle kalliiksi.
Joudun kulkemaan työn puolesta autolla joitain satoja kilometrejä viikossa, ison osan näistä ainoana matkustajana. Uutisaiheet kulkevat usein toisiin suuntiin ja eri aikaan kuin paikallisliikenne, joten oman auton käyttäminen on monesti ainoa vaihtoehto. Omatunto kolkuttaa avainta kääntäessä.
Jos voisin, hyppäisin heti pois fossiilisten polttoaineiden junasta ja vaihtaisin bensa-autoni hybridiin tai sähköön. Hybridiautojen hinnat ovat perinteisesti olleet keskivertoa kalliimpia ja normikuluttajan kukkarolle vähemmän houkutteleva vaihtoehto. Tällä hetkellä halvimpienkin käytettyjen hybridien hinnat liikkuvat vielä 4000–5000 euron tuntumassa, mutta suunta on varmasti edullisempaan päin.
Täysin sähköllä ajamisesta haaveilevien kannalta hankalaksi tilanteen tekee julkisten latauspisteiden määrä ja sijainti. Latauspisteiden kartalla suurin osa Suomea on vielä sähköautojen kantaman ulkopuolella. Alkuviikosta K‑ryhmä tiedotti rakentavansa tämän ja ensi vuoden aikana Suomeen koko maan kattavan latauspisteverkoston. Toivottavasti sana pitää ja pikalatauspisteet kattavat todella koko maan alaa, eivätkä vain kasvukeskuksia.
Kyynisempi voisi todeta yhden auton olevan kissan pissa valtameressä, mutta tilastoja katsottaessa suomalaisessa autokannassa on nähtävissä käännös vihreämpään suuntaan. Viime vuoden aikana hybridiautojen määrä Suomessa kasvoi 34 248 kappaleeseen (muutosta 57% vuoteen 2016), ja pelkästään vuodenvaihteen ja maaliskuun 2018 lopun välillä ladattavien hybridiautojen määrä kasvoi lähes 1700 kappaleella. Jonnekin tässä ollaan menossa.
Muutos ei tapahdu yhdessä yössä, enkä minäkään ole vaihtamassa autoani huomenna. Meidän ei kuitenkaan tarvitse katsoa Norjaa kauemmas nähdäksemme, että sähköautoilun tukeminen voi johtaa ajan mittaan puhtaampaan liikenteeseen. Öljyvaltiolla onkin varaa ajaa edellä, kun muualla tankataan bensiiniä.
mirko.siikaluoma(at)rantapohja.fi