Oulun seudulle on siunaantunut tälle kesälle niin paljon eri asteisia tieremontteja, että tuskin kukaan on jäänyt niiltä paitsi. Hyvä niin, sillä vielä muutama vuosi sitten tuntui, että tienparannusrahat Pohjois-Suomeen ovat aivan utopistinen ajatus.
Tietyöt vaativat tienkäyttäjiltä pitkää pinnaa. Laskin jo vuosi sitten, että 35 kilometrin työmatkallani vaihtui nopeusrajoitus 23 kertaa. Määrä ei ole varmasti ainakaan vähentynyt vuodentakaisesta. On melkoista tiirailemista kytätä, mikä rajoitus milloinkin on voimassa, sillä nopeusvalvontakin tietyömaaosuuksilla on onneksi aika aktiivista. Sitä en ole ymmärtänyt, miksi kuudenkympin rajoitusten väliin jätetään parin sadan metrin pätkiä kahdeksankympin rajoitusta.
Liikennerajoitusten ja ajoreittien suhteen saa olla tarkkana, sillä tietyöalueella ei yleensä voi ennakoida, mikä rajoitus tai reitti on käytössä. Ainakin Yli-Iin ja Kiimingin välisellä tietyöosuudella on ollut ongelmana, että siellä ajetaan päin punaista. Kokemuksesta voin sanoa, että jostain syystä liikennevalot ovat sillä pätkällä huonosti havaittavat.
Tänä kesänä tietyöt ovat laajentuneet omille kotikujillenikin. Siellä tiedotus on ainakin toistaiseksi ollut kiitettävän aktiivista WhatsApp-ryhmän kautta. Ei tarvitse joka päivä kotiin mennessä arvuutella, pitääkö käyttää kiertotietä vai onko oma reitti käytössä.
Tietyövaihe ei ole tienparannushankkeiden mukavin osuus, mutta lopussa kiitos seisoo. Ensi kesänä – tai sitä seuraavana pääsemme monin paikoin ajamaan priimakuntoisia uusia tai kunnostettuja teitä pitkin.