Rantapohjassa käynnistyy tänään jo perinteeksi laskettava joulukampanja. Se kannustaa esimerkiksi tekemään jouluhankinnat paikallisesti. Kampanjaan sitoutunut kuluttaja pääsee mukaan satojen eurojen arvoiseen arvontaan. Samalla hän on edistämässä paikallista elinvoimaa ja työllisyyttä.
Ei ole mitenkään merkityksetöntä, mistä teemme joulu- ja muutkin hankintamme. Kaupan liiton mukaan koko vähittäiskaupan arvonlisäverollinen myynti oli viime vuoden marras- ja joulukuussa yhteensä noin 3 580 euroa kotitaloutta kohden. Jos lasketaan karkeasti, että Rantapohjan alueella on noin 20 000 kotitaloutta, niin alueen ihmiset tekivät viime vuonna marras- ja joulukuussa hankintoja yli 71 miljoonalla eurolla.
Kaupan liiton mukaan marras- ja joulukuun sesonkien tuoma myynnin lisäys oli viime vuonna 297 euroa jokaista kotitaloutta kohden. Rantapohjan alueella myynnin lisäys on siis lähes 6 miljoonaa euroa.
Kaikki kotitaloudet eivät tietenkään kuluta samalla tavoin. Toiset käyttävät esimerkiksi jouluun tuhansia euroja ja toiset eivät juurikaan kuluta joulun aikaan tavallista enempää. Keskimäärin rahaa kuitenkin kuluu normaalia kuukautta enemmän ruokaan ja muihin joulun valmisteluihin sekä tietenkin lahjoihin.
Vaikka talousnäkymät Suomessa eivät olekaan parhaalla mahdollisella tolalla, niin Kaupan liitto ennustaa että joulumyynti kasvaa viime vuodesta. Ostotunnelmia seurataan esimerkiksi seuraamalla verkkovierailujen määrää kauppojen verkkosivuilla. Niitten määrä on kasvanut syksyn edetessä.
Joululahjanhan ei tarvitse aina olla tavara. Se voi olla myös paikallinen palvelu. Hieno lahja voi olla vaikkapa hieronta tai kotisiivous tai voisiko lahjaksi hankkia jopa auton kausihuollon. Vaihtoehtoja riittää.