Tampereella olivat repineet lähes koko kaupungin keskustan auki raitiotien raiteiden rakentamiseksi. Alati muuttuvat liikennejärjestelyt harmittavat nääsvilleläisiä varmasti vielä vuosia. Autoileva ulkopaikkakuntalainen oli viitoituksen viidakossa aivan kuin ulkomailla. Anteeksi rikkeistä.
Tampere on toistasataa vuotta nuorempi kaupunki kuin Oulu ja tällä hetkellä väestömäärältään sitä jonkin verran suurempi. Tampereella asuu noin 30 000 ihmistä enemmän kuin Oulussa. Noh, onhan eroa sentään pienen suomalaisen kaupungin verran.
Moni on tuumannut, että Oulun pitäisi olla kuin Tampere ja kehittyä samaan suuntaan rakentamalla esimerkiksi uusia korkeita rakennuksia ja juuri raitiotienkin.
Tampere on kyllä vetovoimainen kaupunki, sitä ei käy kieltäminen ja onhan se selvitetty tutkimuksissakin. Mutta asia lienee kuitenkin niin, että Oulu ei kuitenkaan voi olla Tampere oman historiansa takia.
Tampereella näkyy sen Oulua paljon vahvempi teollisuus- ja kaupungistumishistoria vanhan vaurauden maamerkkien lisäksi siten, että asutus on huomattavasti keskittyneempää. Se onkin osattu Tampereella hyödyntää ja siksi raitiotiekin on varmasti tarpeen ja saadaan ehkä kannattamaankin.
Oulu taas on, jos ei aivan maaseutukaupunki, niin ainakin maaseutumainen kaupunki. Sen asutus oli jo ennen viimeisintä kuntaliitosta huomattavasti hajanaisempi kuin Tampereen. Jos Ouluun rakennetaan kallis raitiotie, niin esimerkiksi yli-iiläisellä veronmaksajalla on aivan perusteltu oikeus kysyä, miksi hänen pitää olla sitä rahoittamassa.
Jos Tampere osaa hyödyntää urbaanisuuttaan, niin miksei Oulu osaisi hyödyntää omaa vahvuuttaan eli tiettyä maalaismaisuuttaan. Miksi Oulun pitäisi pyrkiä olemaan asukkailleen kivikylä, kun suurin osa ihmisistä haluaisi kuitenkin pitemmän päälle asua vehreyden keskellä ja kerrostalokolmiota väljemmin. Siihen löytyy mahdollisuuksia vaikkapa Rantapohjan alueelta. Ja se on paljon halvempaa kuin Tampereen keskustassa.
Pekka Keväjärvi