Minä­kään en ollut kym­pin oppilas

Vee­ra Kuos­ma­nen kir­joit­ti vii­me vii­kol­la Rant­sik­ka ‑nuor­ten sivul­la sii­tä, ettei jokai­sen tar­vit­se olla “kym­pin” oppi­las. Tun­sin iloa, kos­ka pys­tyin samais­tu­maan kir­joi­tuk­seen, kuten var­mas­ti moni muukin.

Koin itse alem­muu­den tun­net­ta läpi perus­kou­lun, sil­lä olin aina “vain” se seis­kan oppi­las. Lukuai­neis­sa pär­jä­sin hie­man parem­min muis­ti­ni ansios­ta. Sil­loin täl­löin, kun aihe sat­tui koh­dal­leen niin sain 8 1/2 kokees­ta ja tun­tui, ettei sii­tä­kään saa­nut olla ylpeä. Äkkiä koe rep­puun eikä sii­tä sen enem­pää. Oli vai­kea kuul­la opet­ta­jan tai luok­ka­ka­ve­rin suus­ta “Onko Anu vil­kuil­lut tois­ten koe­pa­pe­rei­ta, kun tuli taval­lis­ta parem­pi numero”.

En ole kos­kaan pitä­nyt itseä­ni tyh­mä­nä tai huo­nom­pa­na ihmi­se­nä koe­nu­me­roi­den vuok­si, mut­ta luke­mi­ses­ta huo­li­mat­ta saa­dut huo­not nume­rot sai­vat minut ajat­te­le­maan, etten kuu­lu kou­lun­pen­kil­le. Nume­roi­hin vai­kut­ti myös adhd, jon­ka ansios­ta muis­tan kai­ken, mut­ta en vält­tä­mät­tä osaa hyö­dyn­tää muis­ta­maa­ni oikein. Tämä näkyi eri­tyi­ses­ti mate­ma­tii­kas­sa, jos­sa osa­sin las­kea las­kut pääs­sä­ni, mut­ta en pape­ril­le. Ja pape­ril­le oikeil­la kaa­voil­la oikein las­ke­tut las­kut oli­vat ainoi­ta, joil­la oli vai­ku­tus­ta nume­roi­hin. Sama tois­tui englan­nin opis­ke­lus­sa. Puhun suju­vaa englan­tia ja luen suu­rim­man osan kir­jois­ta englan­nik­si. Kui­ten­kin ainoa asia mikä nume­roi­hin tun­tui vai­kut­ta­van on oikea tai­vu­tus­muo­to ja täy­del­li­nen kie­liop­pi, jota en todel­la­kaan hal­lin­nut. Sama tois­tui äidinkielessä.

Täy­del­lis­tä kie­liop­pia en vie­lä­kään hal­lit­se, mut­ta kir­joi­tan työk­se­ni ja olen oppi­nut käyt­tä­mään hyvää muis­tia­ni ja laa­jaa yleis­tie­tä­mys­tä hyväk­se­ni. Olen täy­sin samaa miel­tä Vee­ran kans­sa myös sii­tä, että koe­nu­me­ro ei kor­re­loi ihmi­sen per­soo­naa, arvoa tai koko­nais­val­tais­ta älyk­kyyt­tä. Unel­mat voi saa­vut­taa huo­nom­mil­la­kin arvo­sa­noil­la. Oli­si­pa joku ker­to­nut sen minul­le jo perus­kou­lus­sa, oli­sin sääs­ty­nyt monel­ta tur­hau­tu­mi­sen hetkeltä.