Jäälin monitoimitalossa järjestetään tänään tilaisuus, jolla on merkitystä Jäälin, Kiimingin, Ylikiimingin ja miksei myös Yli-Iinkin asukkaille. Ja toki Kuusamontien liikennöinnin parantaminen välillä Korvenkylä-Kiiminki on tärkeää myös Koillismaalle suuntautuvalle ja sieltä Ouluun tulevalle liikenteelle.
Monitoimitalossa esitellään Kuusamontien kehittämissuunnitelmia YVA-menettelyn (ympäristövaikutusten arviointi) merkeissä. Suunnitelmista on mahdollista jättää mielipide 19.4. saakka.
ELY-keskus kertoo tilaisuudessa peräti neljästä eri vaihtoehdosta liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantamiseksi tieosuudella. Esillä on kevyen remontoinnin vaihtoehto, mutta myös myös vaihtoehtoja, joilla tilannetta korjattaisiin kunnolla tulevaisuutta ajatellen. Yksi Kuusamontien ongelmista välillä Korvenkylä-Kiiminki on se, että tieosuus on paitsi valtaväylä Koillismaan suuntaan myös paikallistie alueen asukkaille.
Tieosuuden parantamisella on merkitystä liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden lisäksi myös alueen elinvoimalle. Jäälin ja Kiimingin ja miksei myös Ylikiimingin alueet kiinnostaisivat rakentajia nykyistä paremmin, jos ruuhkautuvasta ja hitaasta liikenteestä päästään eroon.
Kuusamontietä parannettiin nelikaistaiseksi välillä Hintta-Korvenkylä vuonna 2008. ELY-keskus teetti vuonna 2014 raportin tien parantamisen vaikutuksista. Raportin mukaan vaikutukset näkyivät erittäin selvästi liikenteen sujuvuuden parantumisena. Esimerkiksi ruuhkaliikenteen aikaiset matka-ajat putosivat tieosuudella puoleen. Myös liikenneturvallisuus parani ja meluhaitat vähenivät melusuojausten myötä.
Vuoden 2008 tieremonttia oli rahoittamassa myös Oulun kaupunki siten, että se myönsi valtiolle lainaa remontin toteuttamista varten. Tieremontti tuli maksamaan noin 29 miljoonaa euroa. Seurantaraportissa todetaan, että parantamishankkeen yhteiskuntataloudellinen kannattavuus viiden vuoden seurannan perusteella on edelleenkin hyvä, vaikka liikennemäärien kasvu oli ennustettua pienempää.
Onkin hyvä, että ongelmallisen tieosuuden parantamista välillä Korvenkylä-Kiiminki on ryhdytty edistämään vähintäänkin suunnittelulla. Jotta hanke ei jäisi tekemistä vaille valmiiksi, tarvitaan siihen myös valtion rahoitusta.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.