Kuusa­mon­tie jäl­leen esillä

Eten­kin kii­min­ki­läi­set, jää­li­läi­set, yli-iiläi­set ja yli­kii­min­ki­läi­set autoi­li­jat sen tie­tä­vät. Kuusa­mon­tiel­lä on usein lii­ken­ne­sump­pu Kor­ven­ky­län koh­dal­la. Sen tie­tä­vät eten­kin ne, jot­ka kul­ke­vat päi­vit­täin töi­hin Ouluun Kuusa­mon­tie­tä käyt­täen. Lisäk­si aja­mi­nen Jää­lis­tä ja Kii­min­gis­tä Ouluun ja takai­sin on hidas­ta ja nyki­vää lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den takia ase­tet­tu­jen nopeus­ra­joi­tus­ten takia. Vaa­ra­ti­lan­tei­ta syn­tyy niis­tä huolimatta.

Yli­kii­min­gin­tien ris­teyk­ses­sä Kor­ven­ky­läs­sä on lii­ken­ne­va­lot. Eten­kin Oulun suun­nas­ta poh­joi­seen kul­ke­vat aja­vat tiet­tyi­nä vuo­ro­kau­den aikoi­na hitaas­ti ete­ne­väs­sä jonos­sa. Tie­ten­kin joku läh­tee aina kouk­kaa­maan ohi ja kii­laa itsen­sä takai­sin jonoon. Kuusa­mon­tie on myös pää­väy­lä Koillismaalle.

Kuusa­mon­tie raken­net­tiin neli­kais­tai­sek­si välil­lä Hint­ta-Kor­ven­ky­lä vuon­na 2008. Tie­re­mon­tin rahoi­tus oli sii­nä mie­les­sä eri­koi­nen, että myös Oulun kau­pun­ki rahoit­ti sitä myön­tä­mäl­lä val­tiol­le lai­naa sen toteut­ta­mis­ta var­ten. Nyky­ään Jää­li ja Kii­min­ki ovat osa Oulua.

Kuusa­mon­tien paran­ta­mi­nen on ollut usein esil­lä men­nei­nä vuo­si­na ja sii­tä on puhut­tu val­ta­kun­nan tason poli­tii­kas­sa­kin. Alle vuo­si sit­ten ELY-kes­kus esit­te­li tie­tä kos­ke­vaa YVA-menettelyä.

Nyt tie­tä kos­ke­va YVA-selos­tus on val­mis­tu­nut ja sitä esi­tel­lään tors­tai­na 13.2. Jää­lin kou­lun ruo­ka­las­sa klo 17–19 sekä verk­ko­yh­tey­del­lä. Suun­nit­te­lua­lu­een pituus on noin 12, 2 kilo­met­riä ja se alkaa nykyi­sen neli­kais­tai­sen tie­o­suu­den päät­ty­mis­koh­das­ta ja jat­kuu Kii­min­gin taa­ja­maan Kii­min­ki­joen lähel­le. Selos­tus on jo nyt näh­tä­vil­lä verk­ko-osoit­tees­sa www.ymparisto.fi/vt20-parantaminen-YVA. Selos­tuk­ses­ta ker­ro­taan tänään myös Ran­ta­poh­jas­sa eril­li­ses­sä jutussa.

YVA-selos­tuk­ses­sa on esil­lä kol­me eri vaih­toeh­toa Kuusa­mon­tien lii­ken­nöin­nin paran­ta­mi­sek­si. ELY-kes­kuk­sen mukaan ne kaik­ki paran­tai­si­vat tiel­lä tapah­tu­van lii­ken­teen suju­vuut­ta ja tur­val­li­suut­ta huo­mat­ta­vas­ti. Vaih­toeh­toi­hin voi ottaa kan­taa 14.3. asti. Nyt oli­si siis aika vaikuttaa.

Rahoi­tus­ta Kuusa­mon­tien paran­ta­mi­seen ei toki vie­lä ole tie­dos­sa. Sii­hen pitäi­si herua val­tiol­ta 70–100 mil­joo­naa euroa.