Koulujen lukuvuosi lähestyy päättymistään. Oppilailla ja opettajillakin on varmasti takana monia hyviä hetkiä, mutta varmasti myös ikävämpiä. Jos opettajat esimerkiksi pitäisivät tilastoa siitä, kuinka monta kertaa heidän on täytynyt puuttua älykännykän käyttöön koulussa, voisimme ällistyä. Uskon että se on ollut monelle opettajalle lähes päivittäistä. Siihen on kulunut paljon työaikaa ja oppilaiden oppimisaikaa.
Kyse ei ole kuitenkaan pelkästä järjestyksenpidosta kouluissa. Kasvatustieteen professori Nina Sajaniemi otti tiistaina Ylen A‑studiossa voimakkaasti kantaa koulu ja kännykkä ‑asiaan. Hänen mielestään kouluissa pitäisi voida kieltää kännyköiden käyttö oppitunneilla ja jopa välitunneilla. Sajaniemen mukaan älylaitteet kuormittavat lasten aivoja ja altistavat nettikiusaamiselle.
“Kännyköiden käyttöä ei saisi rajoittaa, vaikka monissa muissa asioissa kyllä suojellaan. Pitää käyttää kypärää, turvavöitä, pitää syödä terveellisesti, pitää nukkua tarpeeksi. Ristiriitaista”, Sajaniemi totesi.
Koulut eivät nähtävästi voi kieltää kokonaan kännyköiden tuontia kouluun. Ja kun kännykkä saa olla oppilailla mukana, niin jo se luo tilanteita, jolloin puhelinta on houkuttelevaa käyttää.
Nähtävästi kännykkäkäytännöt vaihtelevat paljonkin koulujen välillä. Opettajien ja koulujen johtajien työtä varmasti helpottaisi selkeämpi lainsäädäntö tai vähintäänkin ohjeistus.
Moni vanhempi varmasti haluaa, että hänen lapsensa pitää puhelinta mukanaan. Se luo turvallisuudentunnetta. Vastuuta lasten kännykänkäytöstä ei kuitenkaan voi sysätä vain koulujen harteille. Myös vanhempien on syytä tiedostaa liiallisen somettamisen vaarat.
Digitaalisuus on tullut pysyvästi elämäämme ja siihen opitaan jo lapsesta pitäen. Liiallista on kuitenkin se, että erilaiset somejätit määrittelevät jo koulujenkin ajankäyttöä ja oppimistilanteita. Tiktokit kiinni koulupäivän ajaksi.