Jokainen käyttää tietenkin rahansa kuten tahtoo, mutta meno on kyllä ollut viime kuukausina melkoisen hurjaa. Tullin tilastot nimittäin kertovat, että ulkomainen verkkokauppa on kuusinkertaistunut viime vuodesta. Kiinasta tulee lähetyksistä jo lähes 90 prosenttia. Tänä vuonna Suomeen on tullut jo yli 25 miljoonaa lähetyserää ulkomailta marraskuuhun mennessä. Viime vuonna eriä oli samana ajanjaksona 4 miljoonaa.
Kiinalaiset verkkojätit ovat kasvattaneet myyntiään valtavasti koko EU:n alueella. Huolta voi kokea siitä, miten käy kotimaisille markkinoille niin verkkokaupoissa kuin kivijalkamyymälöissäkin. Ainakin viranomaiset kantavat huolta myös tuotteiden kestävyydestä ja niiden turvallisuudesta. Verkkojätit eivät ilmeisesti välitä paljoakaan myöskään tuottavastuusta – jätehuoltoasioista, jotka ovat lakisääteisiä.
Hankintojen suunta voi olla myös päinvastainen. Rantapohjan tänään käynnistyvä jo perinteinen joulukampanja painottaa suuntaamaan kuluttamisen paikallisiin liikkeisiin ja palveluihin. Tekemällä jouluhankinnat paikallisesti voi edistää samalla oman asuinalueensa elinvoimaa ja työllisyyttä. Joululahjankaan ei tarvitse aina olla tavara, vaan se voi hyvin olla paikallinen palvelu.
Tilastokeskuksen mukaan koko vähittäiskaupan arvonlisäverollinen myynti oli viime joulukuussa Suomessa yli 5,1 miljardia ja marraskuussa 4,6 miljardia euroa. Keskimäärin laskettuna myynti oli 3 440 euroa kotitaloutta kohden. Joulusesongin tuoma myynnin lisäys kuukausittaisen keskiarvomyynnin päälle oli noin 604 miljoonaa euroa. Ei ole siis lainkaan merkityksetöntä, mistä hankinnat tehdään. Läheltä vaiko ulkomaisesta verkkokaupasta.
Rantapohjan joulukampanja toteutetaan tänä vuonna hiukan eri tavalla kuin aiemmin. Liput ja laput ovat jääneet pois ja osallistumaan pääsee kännykkää käyttämällä. Paikallisia palveluja hyödyntäen pääsee mukaan satojen eurojen arvoiseen arvontaan.