Ei ole lainkaan yhdentekevää, miten me kuluttajat suuntaamme joulun ajan hankintamme. Menevätkö rahat kenties kansainväliselle verkkokaupalle vai tehdäänkö hankinnat paikallisesti. Rantapohjankin alueella joulun ajan aiheuttama kulutuksen lisäys on miljoonia euroja. Paikallisella kuluttamisella on suuri merkitys alueiden elinvoimalle ja työpaikkojenkin määrään.
Luultavasti jo alkaneen joulusesongin aiheuttaman myynnin lisäyksen arvioiminen on kaupan alalla tänä vuonna aiempaa vaikeampaa. Kuinka joulumyyntiin vaikuttaa hintojen nousu ja maailman epävarma tilanne? Suomalaisille kertyi säästöjä syvimpänä korona-aikana. Onko nyt uskallusta käyttää niitä?
Kaupan liiton mukaan joulusesongin tuoma myynnin lisäys oli viime joulukuussa noin 798 miljoonaa euroa. Se merkitsee 175 euron myynnin lisäystä jokaista Suomessa asuvaa 15–85-vuotiasta kohti ja 285 euroa kotitaloutta kohti. Kun tarkastelua laajennetaan marraskuun puolelle, oli myynnin lisäys 188 euroa jokaista 15–85-vuotiasta kohti ja 307 euroa jokaista kotitaloutta kohti. Marraskuulle on syntynyt uusi myyntipiikki, Black Friday-ilmiö, joka on osin osa joulusesonkia.
Joulusesonki on erittäin merkittävä osalle kaupan aloista. Kaupan liiton mukaan joulukaupan onnistuminen voi olla lähes kriittistä tavarataloille ja monille erikoiskaupan aloille. Joulukuu on suurin myyntikuukausi myös ruokakaupoille.
Totta on, että kaikkea jouluksi toivottua ei ehkä ole saatavilla paikallisesti, mutta lahjanhan ei tarvitse olla aina tavara. Lahjaksi voi hankkia myös paikallisen palvelun.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.