Meitä suomalaisia on ehditty jo moneen otteeseen kiitellä onnistuneesta sähkönsäästöstä. Meistä kuluttajista onkin kuoriutunut kantapään kautta melkoisia sähköasiantuntijoita, olipa sitten kyse eri lämmitysmuotojen vertailusta tai nikseistä, miten vähentää kulutusta.
Sanotaan, että itku ei auta markkinoilla, eikä näytä tepsivän sähkömarkkinoillakaan. Ponnisteluista huolimatta karu totuus paljastuu, kun aiempaan verrattuna moninkertainen sähkölasku tupsahtaa maksuun. Kuluttajille sorvataan erilaisia tukimuotoja, hyvä niin, kunhan niistä pääsisi vain jyvälle. Selkokielisiä neuvoja tarvitaan. Olisiko tässä tilausta jonkinlaisten neuvonantajien pestaamiseen?
Tiukassa paikassa sähkölaskujen kanssa ovat paitsi kotitaloudet, myös yritykset sekä toimitaloja ylläpitävät yhdistykset ja yhteisöt. Edessä voi olla vielä melkoisten yllätysten kevättalvi. Selvää on myös, kun sähkön ja ruuan hinta vie tuloista yhä enemmän, kaikesta muusta pitää tinkiä. Se kolahtaa aina jonkun nilkkaan. Ennustetaan, että muodostumassa on uusi köyhien työssäkäyvien luokka, kun palkka ei riitä välttämättömiin elinkustannuksiin.
Näinä kaikin puolin epävarmoina aikoina voi yrittää pitää huumorinkukkaa yllä valoisamman kevään toivossa. Hyviä vinkkejä sähkönsäästöön tarjoillaan vaikkapa Facebookin Sähkön säästäjät ‑ryhmässä välikevennyksin.
“Kyl mää melkein kääntyisin jo selvännäkijän puoleen”, neuvotaan eräälle kysyjälle, joka tiedustelee millainen sähkösopimus kannattaisi solmia. Yksi ryhmäläinen kertoo keskittäneensä sähkönkulutuksen halpaan yöaikaan, jolloin keittää aamun teevedenkin jo valmiiksi. Kyseisen ryhmän säännöissä todetaan, että sähkökeskusteluissa voi ilmaista mielipiteensä vapaasti ja sanoa pahastikin, mutta kiroilu on kielletty.
Auli Haapala
auli.haapala(at)rantapohja.fi