Rantapohjan alueelta on lähtenyt kriittistä postia liikenne- ja viestintäministeriölle ja Väylävirastolle. Oulun kaupunkiseudun kuntien yhteisessä lausunnossa ihmetellään, miksi valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2022–29 puuttuvat alueen merkittävät hankkeet. Kunnat vaativat, että investointiohjelmaan sisällytetään vähintään Liminka–Oulu kaksoisraide, Oulun asemakeskuksen ja ratapihan kehittäminen sekä Valtatie 4:n kehittäminen.
Kuntien yhteisen lausunnon lisäsi Iin kunnanhallitus sorvasi eilisessä kokouksessaan Iin kunnan omaa lausuntoansa väyläverkon investointiohjelmasta. Päätösehdotuksen mukaan siinä muistutetaan, että valtatien kehittäminen Iin keskustaajaman kohdalla palvelisi niin elinkeinoelämää, työmatkaliikennettä kuin liikenneturvallisuuttakin.
Nelostien kehittäminen Rantapohjan alueella on ollut kestoaihe vuosikymmeniä. Vaikka päätökset Iin kohdankin linjauksista on tehty vuosia sitten, nostettiin asia useaan kertaan esille viime valtuustokaudella. Muutamat valtuutetut haluaisivat, että vielä kertaalleen pohdittaisiin mahdollisuutta kehittää tietä nykyisellä paikallaan. ELY-keskuksen edustaja totesi kuitenkin kesäkuisessa tiedotustilaisuudessa, että ohitustie tulee menemään sieltä, mihin sen paikka on yleiskaavallakin vahvistettu. Valtatie 4 on osa eurooppalaista TENT-ydinverkkokäytävää, jolle on omat kehittämiskriteerinsä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että vaikka Nelostien remonttikaan ei ole vielä aivan valmis, niin kohta pohditaan myös tien uusia linjauksia Olhavan ja Kuivaniemen välillä.
Liikenteen sujuvuus lienee kaikkien toive. Uusissa tielinjauksissa joudutaan kuitenkin aina sovittelemaan monenlaisia ristiriitoja. Keskustelu Nelostien kehittämisestä tulee siis jatkumaan vielä pitkään.