Hankin diesel-Opel Astrani uutena helmikuussa 2012. Hiljattain pysäytin auton, kun mittariin pyörähti luku 399 999. Otin kuvan, lähetin lähipiirilleni ja kysyin pystyykö Opelilla ajamaan 400 000 kilometriä. Näköjään pystyy. Mainittu lähipiirini yrittää aika ajoin nostattaa minulle autokuumeen ja tiedustelee, että milloin sinä Pekka hankit uuden auton.
Olen sitkeästi pannut hanttiin kuumeen nousulle. Lääkitsen sitä tiedostamalla, että autollani ajetaan lähinnä työmatkaa, joka on yhteensä 100 kilometriä päivässä. Juuri muuhun sitä ei käytetä. Kuumetta alentaa kummasti sekin, kun tiedostaa kuinka kalliita uudet autot voivat nykyään olla. Sitä paitsi Opelini on aika uskollisesti huollettu. Ehkä sillä voi ajaa jopa puoli miljoonaa kilometriä.
Kieltämättä me suomalaiset ajamme rapistuvilla teillämme varsin vanhalla kalustolla. Suomen henkilöautokannasta pitävät tilastoja yllä Traficom ja Tilastokeskus. Autokannan keski-ikä on kasvanut vuodesta 2007 alkaen. Koko maan tasolla henkilöautojen keski-ikä oli viime vuonna 13,2 vuotta. Pohjois-Pohjanmaalla keski-ikä oli 14,1 vuotta. Vanhimmilla autoilla ajetaan Kainuussa, missä niiden keski-ikä oli 15, 5 vuotta. Uudellamaalla on nuorin autokanta. Siellä keski-ikä oli vuonna 2023 10,7 vuotta.
Kun suomalaisten omistamien autojen keski-ikä on 13,2 vuotta, niin se tarkoittaa sitä että liikenteessä on suuri määrä 13,2 vuotta vanhempiakin autoja. Keski-ikä taitaa vain kasvaa, sillä uusien autojen kauppa on käynyt varsin huonosti viime aikoina. Yksi merkittävä syy siihen taitaa olla tällä hetkellä korkealla pysynyt korkotaso, joka on nostanut uusien autojen hintaa entisestään.
Uuden auton hankkiminen ei tietenkään ole mikään kansalaisvelvollisuus ja jokainen tekee ratkaisunsa omien tarpeidensa ja lähtökohtiensa mukaan. Minunkin Opelistani on muutama hevonen karannut, mutta kyllä se asiansa vielä ajaa.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.