Meillä täällä mediassa on muutamia vuodenkiertoon liittyviä otsikoita ja aiheita, joita ilman ei tultaisi toimeen. Niitten toistuminen luo jopa turvallisuudentunnetta. Tällaisia otsikoita ovat esimerkiksi “Juhannuksen menoliikenne on alkanut”, “Juhannuksen paluuliikenne on alkanut”, “Joulupukki on lähtenyt liikkeelle Korvatunturilta” ja “Tänään on kevätpäivän tasaus”. Kaikkihan nuo tietävät kertomattakin, mutta mukava ne on aina nähdä tai kuulla.
Syksyn vakio-otsikoihin puolestaan kuuluu ei niin mukava “Talvi yllätti autoilijat”. Sen aika alkaa ollakin aika pian. Me pohjoisen ihmiset naureskelemme etelän autoilijoiden huonolle varautumiselle talvikeliin, mutta kyllä niitä ojiin ajautuneita ajopelejä näkee Rantapohjankin alueella ensimmäisten liukkaiden ja lumituiskujen jälkeen.
Kyllähän me kaikki oikeastaan tiedämme, miten vaikealla talvikelillä pitäisi autoilla. Talvirenkaat olisi syytä olla ajoissa alla ja auton muutoinkin talvikunnossa valoja ja akkua myöten. Kuskin on syytä varata matka-aikaa tavallista enemmän ja nopeus pitää sovittaa kelin mukaan. Sääennusteita on syytä seurata. Perusjuttuja, mutta silti haavereita tapahtuu.
Jos talviautoiluun haluaa valmistautua viimeisen päälle, pitäisi autosta löytyä lumilapio, paksumpaa vaatetta, turvaliivi, hinausköysi, taskulamppu ja muita mahdollisia varusteita ojaanajon tai auton hyytymisen varalta.
Autoilijan on siis kuitenkin mahdollista yllättää talvi.
Oma työmatkani on 50 kilometriä yhteen suuntaan. Työläintä sitä on oikeastaan ajaa juuri meneillään olevina viikkoina ei niinkään sydäntalvella. Lähden liikkeelle pimeällä ja aika pian myös palaan pimeän aikaan. Musta asvaltti ja pimeys tuntuvat imevän ajovalojen keilat kokonaan nieluunsa. Ajaminen vaatii tavallista enemmän keskittymistä. Eihän tuolta vain hirvi hyppää tielle…