Kuljettajantutkintoa ja ajokorttilakia muutetaan jälleen, tällä kertaa kuitenkin ehkä järkevämpään suuntaan. Heinäkuun alussa voimaan astuvan lain tarkoitus on tehdä ajokortin hankkimisesta helpompaa, yksilöllisempää ja halvempaa. Tavoitteet ovat hienoja, vaikkei monissa autokouluissa uskotakaan lakimuutoksen muuttavan nykyistä tilannetta juurikaan.
Trafin tiedotteesta luettuna lakimuutoksessa vaikuttaa olevan paljon hyvää. Opetusluvalla ajokorttia esimerkiksi vanhemman opetuksessa käyvien prosessi helpottuu huomattavasti. Autossa oltavia lisäpolkimia ei enää tarvitse muutoskatsastaa eikä ajo-opettajalta vaadita erillistä
teoriakoetta. Opetusluvan suosio on ollut viime vuodet tasaisessa kasvussa, ja lakimuutoksella tätä kasvua halutaan edelleen nopeuttaa.
Autokoulupiireissä lakimuutos ei ole juurikaan kerännyt hurraa-huutoja. Eniten huolestuttaa tarkan opetussuunnitelman poistuminen ja pakollisten ajotuntien määrän puolittuminen. Heinäkuun alusta alkaen kortin voi saada vähintään 10 ajotuntia käytyään.
Ymmärrän ammattilaisten huolen, 10 tuntia ajo-opetusta kuulostaa todella vähältä. Itse muistelen ajaneeni isäni opetuksessa yli 30 tuntia, ennen kuin menin edes yrittämään ajokoetta. Toisaalta taas 10 tuntia on vain vaadittu vähimmäismäärä, joka voi hyvin riittää esimerkiksi nuorelle, joka on ajanut mopolla, traktorilla ja mahdollisesti autollakin koko pienen ikänsä.
Ajokortti on varsinkin täällä Rantapohjan alueella usein välttämättömyys eikä valinta. Siksi toivonkin, että lakimuutoksella saadaan aikaan tavoitteiden mukaisia muutoksia, vähemmän byrokratiaa ja enemmän oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimista. Nähtäväksi jää tuleeko uudesta kuljettajantutkinnosta hitti vai taas uusi huti.
inkeri.harju(at)rantapohja.fi