Vuoden 2009 alussa 3 358 ylikiiminkiläisestä tuli oululaisia. Oulun asukasmäärä nousi hieman yli 130 000 asukkaaseen. Ylikiimingin kunnan 240 työntekijää siirtyi Oulun kaupungin palvelukseen. Lähes sadan ylikiiminkiläisen luottamushenkilön kausi jäi viimeiseksi, vain harva jatkoi päätöksenteon rattaissa Oulussa.
Vuonna 2005 alkusysäyksensä Ylikiimingin suunnasta saanutta kuntaliitosta kuvailtiin vuonna 2006 Ylikiimingille eduiltaan Suomen huippuna. Kynnyskysymyksenä keskusteluissa oli tuolloisen kunnanhallituksen puheenjohtajan Jouko Karjalaisen mukaan ollut ainoastaan palveluitten säilyminen lähipalveluina, mutta tämänkin asian odotettiin Ylikiimingissä etenevän ihan oikeaan suuntaan.
Kunnanjohtaja Kaarina Daavittila muistutti ylikiiminkiläisiä päätöksen kynnyksellä, että kuntaliitos antaa mahdollisuudet palveluiden kehittämiseen ja hallinnon keventämiseen.
Kuntaliitoksen avulla Oulu ja Ylikiiminki pyrkivät turvaamaan palveluiden järjestämisen asukkaille ja hakemaan strategista muutosta alueen kehittämiseen.
Erityisesti hyötyjä nähtiin tulevan vanhusten ja vammaisten asuinoloihin sekä nuorten palveluihin. Lakkautuslistalle joutuivat Vepsän ja Pohjoiskulman koulut, mutta se tuntui silloin vapauttavan resursseja olennaiseen.
Päätös liitoksesta hyväksyttiin Ylikiimingin kunnanvaltuustossa yksimielisesti 28.3.2006.
Oulun ja Ylikiimingin kuntaliitosselvitykseen liittyvässä suunnitelmassa palvelurakenteiden yhteensovittamisesta maalailtiin kuvaa vireästä sekä palveluiden ja työpaikkojen täyteisestä Ylikiimingistä vuonna 2020 seuraavasti: “Entinen kuntakeskus toimii yhtenä Oulun alakeskuksena, jossa julkiset palvelut on voitu säilyttää vähintään nykyisellään. Kaupalliset palvelut ovat parantuneet ja monipuolistuneet uuden asutuksen ansiosta. Keskuksessa on yhtenäinen peruskoulu, päiväkoti, neuvola, vanhusten palvelukoti, terveyspalvelut, kirjasto, mahdollisuudet nuorisotoimintaan ja erilaiseen asukastoimintaan, liikuntahalli sekä urheilu- ja pelikentät, seurakuntatalo ja kirkko.
Yksityisiä palveluja ja työpaikkoja on syntynyt sekä aluekeskukseen että Vesalankylän alueelle. Työpaikkojen määrä on kaupan, palveluiden ja teollisuuden aloilla kasvanut reilusti nykyisestä noin 400:sta. Maatalouden ja sen sivuelinkeinojen työpaikat ovat myös kehittyneet.
Kylät ovat säilyttäneet elinvoimaisuutensa, maatalous, matkailu ja sivuelinkeinot ovat kehittyneet. Poronkääntöpiiri on noussut tunnetuksi matkailun vetovoimatekijäksi ja matkailuyrittäjien määrä on kasvanut Kiiminkijokivarren kylissä.”
Kuluneen kymmenen vuoden aikana Ylikiimingin kirkonkylältä ovat häipyneet muun muassa lääkärinpalvelut, hammashoito, ambulanssi, pankki sekä useat kunnalliset toimistot. Monet asiat toimivat ainoastaan asukasaktiivisuuden varassa, eikä uskoa kaupungin tekemisiin tahdo olla.
Asukastuvan puolesta on kamppailtu kiivaasti, samoin kirjaston. Vesalaan saatiin uusi koulu, parhaillaan rakennetaan uutta päiväkotia kirkonkylälle ja liikuntahallia remontoidaan. Kirkonkylän rinnalla muut kylät elävät hiljaiseloa, rakennuslupia ei juurikaan myönnetä, Poronkääntöpiiristä kukaan ei ole kuullutkaan menneen vuosikymmenen aikana.
Kuntaliitosajan kunnanhallituksen puheenjohtaja Jouko Karjalainen toteaa nyt, että maailma on muuttunut kuluneena ajanjaksona niin paljon, että ei voi tietää, miten Ylikiiminki olisi itsenäisenä kuntana pärjännyt.
– Toki terveyspalvelut olisi pitänyt säilyttää Ylikiimingissä, vaikka muutoin palvelut keskittyisivätkin. Kaikesta huolimatta ajattelen, että Ouluun liittyminen meni siten, kuin oli tarkoituskin.
Kuntaliitosajan kunnanjohtaja Kaarina Daavittila kertoo, että yli kymmenen vuotta sitten Ylikiiminki oli pahasti kahden seutukunnan, Oulunkaaren ja Oulun, puserruksissa. Seutuyhteistyö kumpaankaan suuntaan ei ottanut tuulta alleen. Vaihtoehdoksi jäi lopulta tiivis kuntayhteistyö joko Kiimingin tai Oulun kanssa.
– Kiimingin kanssa tavattiin ja viritettiin asioita, mutta lopulta päädyttiin puheille Oulun kaupunginjohtaja Kari Nenosen kanssa. Oulu innostui pilottihankkeesta Ylikiimingin kanssa. Tarvitsimme vääjäämättä isommat hartiat, sillä talous oli kuralla, Daavittila kertaa.
Hänen mielestään kehitys, joka Ylikiimingissä on ollut, näyttää hyvältä. Infra kehittyy, kouluja ja päiväkoteja on rakennettu tai rakennetaan.
– Sitä voi kysyä, onko Oulussa tehty tökerö päätös siitä, missä lähipalvelut sijaitsevat. Onko päätös oikea, Daavittila pohtii.
– Ruokitaanko Ylikiimingissä negatiivisuutta? Mitkä asiat johtuvat kuntaliitoksesta, mitkä puolestaan muusta yleisestä kehityksestä, hän kysyy.
Kaarina Daavittilan mukaan Ylikiimingin kuntaliitos Ouluun oli pilottina siinä, miten maaseutumainen alue liitetään kaupunkiin onnistuneesti.
– Muistettiinko pilottiasema, jäikö Ylikiimingin asia sittemmin jalkoihin, kun uutta Oulua alettiin rakentaa? Onko Oulussa ollut vahvoja poliitikkoja ajamassa kehitystä pilotin vaatimalla tavalla? Ovatko nykyiset kuntapäättäjät tyytyväisiä tilanteeseen, jossa nyt ollaan, Daavittila lataa.
Kuntaliitoskrapulaa vai uskoa huomiseen?
Edelleen Oulun kaupungin päätöksenteon rattaissa on alavuottolainen Veijo Väänänen, joka oli mukana myös kuntaliitosta tehtäessä.
– Punainen lanka oli tuolloin palvelujen säilyttäminen, mutta pettymyksekseni se ei toteutunut. Yhä edelleenkin Ylikiimingissä vallitsee kuntaliitoskrapula ja päätäntävalta Oulun asioihin tuntuu heikolta. Suuri pettymys on ollut kuntaliitossopimuksen toteutuminen. Ylikiimingissä on tapeltu tuulimyllyjä vastaan tämä kymmenen vuotta, Väänänen kiteyttää.
Hän on kuitenkin toiveikkaana sen suhteen, että jonain päivänä keskittäminen purkautuu toiseen suuntaan, ihmiset hakevat asuintilaa väljemmiltä vesiltä ja palvelut seuraavat hiljalleen perässä.
Ylikiimingin väkiluku oli kasvussa 2000-luvun puolivälissä, mutta toimintaympäristö valtionosuuksien leikkauksineen oli muutoksen kourissa.
– Meillä ei vielä muutoin olisi tuolloin ollut ajolähtö, mutta edellä mainittujen toimintaympäristömuutosten alkaessa realisoitumaan olisimme olleet taloudellisesti umpikujassa, kuntaliitospäätöksen aikaan Ylikiimingin kunnanvaltuuston puheenjohtajana ollut Antti Huttu-Hiltunen muistelee.
Yhä kaupunginvaltuutettuna ja useissa muissa luottamustoimissa mukana oleva Huttu-Hiltunen näkee, että asioiden tekeminen 15–20 vuoden päähän on haasteellista, sillä tuona aikana toimintaympäristö muuttuu. Lyhyemmän aikavälin tavoitekuvat ovat hänen mukaansa toimivampia.
Huttu-Hiltunen ajattelee, että negatiivisuuden kylväminen tarttuu kuntaliitoksen jälkeisestä ajasta puhuttaessa. Nähdään, että kaikki muutokset johtuvat yksinomaan kuntaliitoksesta. Positiiviset asiat jäävät huomiotta, sekä se, että Oulun työpaikat, palvelut, koulutusmahdollisuudet, erikoissairaanhoito rakenteilla olevan uuden yliopistosairaalan myötä ovat monessa suhteessa erinomaista pitkien etäisyyksien Pohjois-Suomessa.
– Tulipa tai ei sote- ja maakuntauudistusta niin koko Suomessa perusterveydenhuollon resursointi eli lääkärille pääsy pitää olla seuraavan reformin punaisena lankana.
Jotta lähidemokratia todella toimisi, Huttu-Hiltunen puhuu sen puolesta, että Oulun kaupungissa on muodostettava niin sanotut aluelautakunnat. Lisäksi tärkeä tulevaisuuteen luotaava asia on hänen mukaansa digitalisoituva yhteiskunta, jossa toimivat ja nopeat tietoliikenneyhteydet joko tasa-arvoistavat tai eriarvoistavat yhteiskuntaamme.
– Olen maanviljelijänä ja kasvattajana sellainen luonne, että uskon parempaan huomiseen, Huttu-Hiltunen päättää.
Ylikiimingin asukkaita haastatellessa on helppo huomata, että suurin osa ei Huttu-Hiltusen positiiviseen näkökantaan kykene. Kuntaliitos ja Oulun kaupunki nähdään edelleen peikkona, jota vastaan pitää taistella, jotta elinmahdollisuudet Ylikiimingissä säilyisivät.