Virpiniemen alueen asukkaita kokoontui isolla joukolla kysymään ja kertomaan mielipiteitään Meriniemen ja Kellonlahden vaiheittaisen asemakaavan toteuttamishankkeesta. Kaavamuutos mahdollistaisi vakituisen asumisen sallimisen kyseisillä rajatuilla, alunperin loma-asutukseen kaavoitetulla alueella. Siten uudemmilla asukkailla olisi oikeus kirjata osoiteensa väestörekisteriin, kuten maistraatti oli sallinut tehdä vuoteen 2014 saakka.
Asukkaiden koolle kutsumassa miitissä olivat mukana Oulun kaupungin uusi yhdyskuntajohtaja Marko Kilpeläinen ja asemakaavapäällikkö Kari Nykänen vastaamassa kysymyksiin ja kertomassa missä mennään.
Sekä asukkaiden että kaupungin yhteinen tahtotila on, että pian seitsemän vuotta tapetilla ollut asia saataisiin ratkaistua, mutta nyt vireillä olevasta kaavoituskuviosta, kustannusten määrästä ja niiden koitumisesta asukkaiden maksettaviksi vallitsee näkemysero.
Viime marraskuussa 265 alueen asukasta jätti kaupungille aloitteen vaiheittaisen asemakaavan laatimiseksi Virpiniemeen. Yhdyskuntalautakunta vastasi aloitteeseen maaliskuussa, että vaiheasemakaavanmuutos voidaan käynnistää rajatuilla alueilla ja tehdä se teknisluontoisena niin, että alueen pääkäyttötarkoitus säilyy loma-asuntoalueena. Edellytyksenä on, että kaavamuutoksen hakijat täyttävät ja lähettävät asemakaavan muutosta koskevan lomakkeen kaupungin kirjaamoon heinäkuun loppuun mennessä. Tontin omistaja tai haltija (vuokraaja) ilmaisee näin osallistumisen ja sitoutumisen kustannuksiin.
Yhdyskuntalautakunta päätti tonttikohtaisesti perittävästä maksusta, joka on alimman hinnaston mukainen ja korkeintaan 3300 euroa, oli sitten kyseessä rakennettu tai rakentamaton tontti.
Lautakunnan mukaan vaiheasemakaavanmuutosta ei voida laatia tonttikohtaisesti, vaan asemakaavan muutoksen on muodostettava tarkoituksen mukainen kokonaisuus. Näin ollen esimerkiksi useampia tontteja sisältävän korttelin kaavamääräystä voidaan muuttaa vain, jos jokainen tontin omistaja tai haltija sitoutuu vaiheasemakaavanmuutokseen ja siitä perittäviin kustannuksiin. Yhden korttelin tosin voi muodostaa kaksikin tonttia. Yksittäisten tontinhaltijoiden poisjäänti ei kuitenkaan kariuta hanketta.
Kritiikkiä suunnitelma sai niin kaavamuutoksen toteuttamistavan kuin kustannustenkin osalta. Vesa Karihtala sanoi, että kaavaosaston esittämä toteutustapa ja kustannukset poikkevat täysin siitä mitä asukkaitten aloitteessa esitettiin. Kaavoitustyö tulisi toteuttaa kaupungin hankkeena kortteleittain, jonka jälkeen kukin tontin omistaja voisi halutessaan hakea tontille käyttötarkoituksen muutosta.
Tällainen vaiheittainen kaava on toteutettu esimerkiksi Kalajoella huomattavasti vähemmin kustannuksin. Nyt Oulussa hankkeen hintalapuksi arvoidaan liki 800 000 euroa.
Paikalla olleet viranhaltijat vakuuttivat, että kaupungilla on vahva tahto saada kaavamuutos toteutettua eikä tarkoituksena ole rahastus. Marko Kilpeläisen mukaan kunnilla on omat lähtökodat ja perusteet päätöksentekoon ja toimintaan.
Kari Nykänen sanoi, että viranhaltijat valmistelevat ja toteuttavat tehtyjä päätöksiä. Kun esitys ja tarve kaavamuutokseen ja tontin käyttötarkoituksen muutokseen lähtee hakijoilta, peritään aiheutuvista kustannuksista maksu, ja käytäntö koskee tasapuolisesti kaikkia hakijoita ja alueita Oulussa. Hankkeen kustannukset voivat jäädä arvioitua pienemmiksi, jolloin maksu alenee, mutta tarkkaa summaa ei vielä pystytä sanomaan. Toiveena on, että hankkeeseen lähdetään kattavasti mukaan, mikä alentaa maksua.
Nykäsen mukaan kaavoitus käy yhdyskuntalautakunnan kanssa jatkuvaa vuoropuhelua ja tästä viimeisimmästäkin infosta välitetään tietoa lautakunnalle. Kaavamuutokset voivat tuntua pitkiltä ja byrokraattisilta, mutta suunnittelu ja valmistelut tehdään miten laki vaatii. Jos näin ei tehtäisi, valittamalla saadaan homma nurin ja pitkittymään. Hankkeen edellyttämät selvitykset myös tehdään, mikäli esimerkiksi ELY niin vaatii. Kaupungilla ei ole tarvetta teettää lisäselvityksiä.
Jos kaikilta tontiomistajilta ei saada vastausta heinäkuun loppuun mennessä, kaavoituksesta ollaan vielä yhteydessä ja kysytään halukkuudesta lähteä mukaan.
– Kun kokonaiskuva on selvillä, tiedetään kustannuksistakin tarkemmin ja asia voi edetä lautakunnalle päätöksentekoon kaavamuutoksen käynnistämiseksi ehkä elokuun loppupuolella, arvioi Nykkänen.
Tuolloin toimessa on jo uusi yhdyskuntalautakunta, sillä uudet valtuustot aloittavat 1.8. Kaavaprosessi etenee normaaliin tapaan luonnoksesta ja ehdotuksesta päätösvaiheeseen.
Ajakohtaista tietoa hankkeesta ja vaiheista löytyy kaupungin verkkosivuilta: www.ouka.fi/oulu/kaupunkisuunnittelu/virpiniemi
Asukkaiden keskuudessa kolmen tonnin kustannusta tonttia kohti pidettiin korkeana ja se voi muodostua kynnyskysymykseksi. Heräsi myös kysymys, mitä edellytetään sen jälkeen, jos kaavamuutos toteutuu, pitääkö esimerkiksi vanha kesämökki kunnostaa nykyisten rakennusmääräysten mukaiseksi?
Ei pidä, vaan määräykset koskevat uudisrakentamista.
Jotkut asukkaat ovat kuulleet arvosteluja siitä, että muutoksella haetaan tontin ja asuntojen arvonnousua.
– Emme ole hakemassa arvonnousua, vaan että saisimme saman asumisoikeuden kuin mikä on jo aiemmin ollut, ja eikö se juuri se ole tasavertaista kuntalaisten kohtelua?
Arvonlasku sensijaan on koettu vuoden 2014 jälkeen tonttien ja asuntojen hinnoissa.
Jotkut kokevat tulleensa myös huijatuiksi saadessaan käsityksen, että kyseisellä alueella vakituinen asuminen on mahdollista ja sallittua.
Miten tähän on tultu?
Ongelman alku ja juuri Kellonlahdella ja Meriniemessä oli maistraattien 2014 käyttöönottama valtakunnallinen menettelyohje, jonka mukaan vapaa-ajan asuntoihin ei saa kirjata vakituista osoitetta.
Vaikka Haukipudas oli aikoinaan kaavoittanut Virpiniemen Meriniemen ja Kellonlahden loma-asuntoalueeksi, ja tontinluovutus, sopimukset sekä rakennusluvat oli laadittu loma-asunnoille, salli maistraatti silti vuoteen 2014 saakka vakituisen osoitteen alueiden rakennuksiin. Tämän jälkeen paluu- tai uudet muuttajat alueelle on kirjattu väestörekisteriin ”vailla vakituista asuntoa” ‑rekisteriin, mistä aiheutuu paljon hankaluuksia.
Kyseisillä alueilla on yhteensä 215 rakennustonttia, joista 163:lle on rakennettu loma-asunto ja joista kolme ei täytä vakituisen asumisen teknisiä vaatimuksia.
Tilanteeseen on haettu ratkaisua ja muutosta vuodesta 2015. Viimeisin oli marraskuinen alueen asukkaiden esitys vaiheasemakaavasta Kellonlahteen ja Meriniemeen. Oulun kaupunki ryhtyi vuosi sitten neuvottelemaan Digi- ja väestötietoviraston kanssa, jotta se voisi muuttaa kirjaamiskäytäntöä, mikä olisi ollut kaikkien kannalta nopein ja edullisin ratkaisu tilanteeseen. Vastaus oli kielteinen.
Seuraava askelmerkki oli yhdyskuntalautakunnan päätös vaiheasemakaavamuutoksen käynnistämisestä tietyin ehdoin.