Monelle autoilijalle tälläkin hetkellä on ajankohtaista miettiä renkaanvaihtoa ja nyt onkin oikea aika ratsata omat renkaat, jotta ne täyttävät lainmukaiset säädökset. Talvirenkaita koskevat säädökset muuttuivat kesäkuussa 2020 ja 1.11.2024 lähtien renkaissa tulee olla merkintä 3PMSF (3PeakMountainSnowFlake) ‑merkintä, eivätkä vanhat M+S /Mud and Snow) ‑merkityt renkaat enää ole sallittuja. Rengasmarket Haukiputaan yrittäjä Juha Majava kertoo, että muutokseen ei ole tarvinnut kauheasti varautua, sillä asiasta on puhuttu jo pitkään.
– En usko, että vanhoja M+S‑renkaita on kauheasti enää liikkeellä. Niiden valmistus on lopetettu jo muutama vuosi sitten, Majava toteaa.
Liikenneturva kertoo, että uusi niin kutsuttu vuoristolumihiutalemerkintä takaa, että rengas on tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin tarkoitetuksi talvirenkaaksi ja rengas täyttää standardin mukaisen lumipitovaatimuksen. Majava sanookin, että moni asiakas on yllättynyt nimenomaan siitä, että ennen rengasvalmistajat ovat voineet vain lätkäistä renkaaseen M+S ‑merkinnän, ilman, että sitä olisi testattu millään tavalla. Osa rengasvalmistajista on pistänyt merkin jopa myös kesärenkaisiin.
– Nyt asiakas tietää varmasti, että vuoristomerkitty rengas on läpäissyt asianmukaiset testit ja täyttää vaatimukset, Majava lisää.
Suomeen tulee käytettyjä autoja muualta Euroopasta ja niiden mukana tuleviin renkaisiin olisi hyvä kiinnittää huomiota, sillä talvirenkaiden käyttö ja määräykset vaihtelevat maittain. Esimerkiksi Saksa on kieltänyt jo aiemmin M+S ‑merkittyjen renkaiden käytön, mutta Tanskassa ei ole lainkaan talvirengaspakkoa. Liikenneturva muistuttaa, että kitkarenkaita on sekä pohjoismaisiin että Keski-Euroopan keleihin tarkoitettuja ja ulkomailta autoa ostaessa tulisi huomioida, että renkaat ovat Suomen keleihin sopivat.
Nokian renkaista kerrotaan, että vuoristolumihiutalemerkintä löytyy sekä kitka- että nastarenkaista ja merkintä todistaa, että kyseisellä renkaalla ajaminen Pohjoismaiden talviolosuhteissa on turvallista.
Talvirenkaita tulee käyttää jos sää tai keli sitä edellyttää 1.11.–31.3. välisenä aikana. Laittomista talvirenkaista voi jatkossa saada sakot ja ne voivat myös estää vuosikatsastuksen läpäisemisen. Kuitenkin M+S‑merkittyjä renkaita voi käyttää edelleen 30.11.2029 saakka O2-luokan perävaunussa. Lisäksi maastokäyttöön tarkoitetut POR eli Professional-Off-road ‑merkityt renkaat ovat sallittuja. Majava toteaa ammattimaiseen maastokäyttöön tarkoitettuja renkaita olevan kuitenkin todella vähän liikenteessä.
Rengasmarketin sesonki on jo alkanut ja renkaidenvaihtolistat ovat olleet täynnä jo parisen viikkoa. Nykyinen taloustilanne on näkynyt Majavan mukaan myös rengasvalinnoissa ja siinä, että renkaita kulutetaan pitempään.
– Renkaat tullaan vaihtamaan myöhemmin syksyllä ja myös uusien renkaiden ostoa venytetään pidemmälle. Osa haluaa panostaa parempilaatuisiin renkaisiin, jotka mahdollisesti kestävät kauemmin ja osa taas etsii edullisempaa vaihtoehtoa, Majava kertoo.
Renkaiden merkintöjä tarkastellessa on hyvä mitata myös renkaiden kulutuspinta. Pääurien syvyyden pitää olla talvirenkaassa vähintään kolme millimetriä.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.