Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelujen joukkoliikennetiimi esittää uusia vuoroja ja linjamuutoksia muun muassa Haukiputaalle ja Jääliin.
Linjalle 20 esitetään lisättäväksi uusi vuoro arkiaamuihin kesäliikennekauden tapaan kuudeksi töihin meneville.
Linjalle 21 esitetään lisättäväksi uusi vuoropari sunnuntaiaamuiksi, jotta Kiviniemestä pääsee Ouluun sunnuntaisin kymmeneksi.
Linjalle 22 esitetään lisättäväksi uusi vuoro OSAO:n Haukiputaan yksiköltä Ouluun arkipäivisin kello 12.
Linjasta 25 esitetään poistettavaksi koulupäivä-merkintä ja se esitetään liikennöitäväksi kaikkina talviarkipäivinä-
Linjan 26 aamuvuoroon kello 6.50 Oulusta Haukiputaan Asemakylälle esitetään muutosta, jossa ajettava lisäauto aloittaa Kiviniemestä linjana 26B ja iltapäivän vuoro ajetaan kaikkina talviarkipäivinä.
Linja 29 esitetään Iin kunnan aloitteesta muutettavaksi siten, että jatkossa kaikki vuorot, myös 29M, ajetaan linjan 29 perusreittiä Jakkukylän kautta.
Linja 34 reitti esitetään jatkettavaksi Jäälistä Kiimingin keskustaan. Linja ajetaan esityksen mukaan jatkossa arkisin kello 6–18 ilman päivätaukoa. Reitti Jäälissä menee linjastosuunnitelman mukaisesti Laivakankaan kautta, mutta JäälistäKiiminkiin saakka liikennöidään ajoajan nopeuttamiseksi Kuusamontien kautta.
Linja 35/35K/35N esitetään, että linjan 35K vuorot Jäälin Kehätien kautta ajetaan jatkossa linjan 34 liikennöintiaikoina suoraan Kuusamontietä pitkin Jäälin ohi linjana 35. Iltaisin ja viikonloppuisin 35K ajaa edelleen Kehätien kautta.
Joukkoliikennejaosto käsittelee asiaa kokouksessaan keskiviikkona.
Jäälin asukasyhdistyksen kannanotto joukkoliikenteen kehittämissuunnitelmiin
Olemme Jäälissä huolissamme siitä, että joukkoliikennettä suunniteltaessa ei ole huomioitu alueen asutuksen laajenemista ja palveluiden keskittymistä Jäälin sisällä Laivakankaalle.
Joukkoliikenteen linjojen tulisi kulkea pääsääntöisesti Laivakankaan kautta, jossa on kaupungin palvelulukeskittymä ensi syksystä alkaen: yhtenäisperuskoulu, kirjasto, nuorisotila, asukkaiden olohuone, päiväkoti, urheilukenttä jne.
Asutuksen painopiste on ollut Kuusamontien varressa 1970-luvun alussa! Eli linjan 35K suuntaaminen Kuusamontietä pitkin kulkevaksi linjan 34 liikennöidessä on huono ajatus. Jäälin suuralueella asuu yli 5000 ihmistä, jotka ovat kärsineet heikoista joukkioliikenneyhteyksistä vuosikymmenet.
Jäälin asukasyhdistys ry on tehnyt asiasta useita aloitteita, lisäksi on järjestettu asukasiltoja joissa joukkioliikennesuunnittelijat ovat kuulleet asukkaita ja päinvastoin.
Asukkaiden toive olisi se, että pääosa linjoista kulkisi Laivakankaan reittiä ja muut Kehätien reittiä. Kuusamontietä pitkin kulkeva linja ei edusta joukkoliikennepalvelua jääliläisille.
Alla olevassa esittelylistan tekstissä oleva kohta “selkeyttää” aikataulua on päinvastainen jääliläiselle: edelleen pitää arvuutella mikä linja mihinkin aikaan kulkee mitäkin reittiä. Erityisen epäselväksi tulisi linjan 35K reitti eri vuorokauden aikoina.
Kompromissina voisi olla linjan 35/35K/35N ohjaaminen kulkemaan linjan 34 reittiä silloin kuin 34 ei liikennöi.
Nykyinen esitys on jääliläisten näkökulmasta riittämätön ja sekava. Esitys ei edistä toisesta autosta luopumista ja joukkoliikenteen käyttäjäksi siirtymistä eli näin ollen ei tue ilmastotavoitteita alueemme näkökulmasta katsottuna.