Postilakosta on ollut hyötyäkin. Meistä moni on havahtunut kivijalkamyymälöiden tärkeyteen. Verkkokaupasta on tullut suuri uhkaaja isoillekin toimijoille eivätkä sen vaikutuksilta ole välttyneet pienemmätkään yrittäjät. Lakon aikana kivijalkamyymälöiden ovi on käynyt tavallista tiuhempaan, kun ihmiset ovat halunneet varmistaa tarvitsemansa tavaran saannin.
Moni kuluttaja ei juurikaan ajattele ympäristövaikutuksia tilatessaan tavaraa verkosta. Paketin saaminen kotiportille asti on ehkä mukavaa, mutta ympäristöystävällistä se ei ole. Kivijalkakaupassa tavarat olisivat valmiina. Verkko-ostoksista hämmästyttävä määrä palautuu myyjille, ja rahtaamisen ympäristövaikutukset ovat moninkertaiset. Osa verkon vaatekauppiaista jopa tuhoaa palautetut asusteet. Ympäristö kärsii.
Rantapohjankin alueella kotitaloudet käyttävät jouluun ja joululahjoihin satoja euroja. Yhteen laskettuna summasta tulee suuri eikä ole merkityksetöntä, miten tämä joka tapauksessa tehtävä kulutus ohjautuu. Parasta olisi, jos se suuntautuisi paikallisiin liikkeisiin ja palveluihin.
Paikallisen talouden ehdoton elinehto on se, että kuluttajat käyttävät alueensa yritysten palveluja sekä ostavat niiden tuotteita. Jos näin ei tehdä, yrityksen täytyy lopettaa toimintansa tai sen on etsittävä uusia markkinoita tai vietävä toimintansa jonnekin muualle. Sen johdosta työpaikat katoavat alueelta, yrityksen palveluja ei ole enää saatavilla ja verotulot sekä alueiden elinvoima vähenevät.
Monin paikoin haja-alueita on jo jouduttu kokemaan erilaisten palvelujen vähentyminen ja sama ilmiö näkyy jo isommissakin taajamissa. Loppujen lopuksi ratkaisun avaimet ovat tässäkin asiassa meillä kansalaisilla, kuluttajilla. Jos paikallisia palveluja ei käytetä, ei niitä pian enää ole lainkaan.