Sano­ma­leh­det ovat suo­ma­lais­ten mie­les­tä yli­voi­mai­ses­ti luo­tet­ta­vin media

Ensimmäinen Rantapohja ilmestyi syksyllä 1969. Rantapohja nro 1 on vapaasti luettavissa osoitteessa www.rantapohja.fiEnsimmäinen Rantapohja ilmestyi syksyllä 1969. Rantapohja nro 1 on vapaasti luettavissa osoitteessa www.rantapohja.fi

Sano­ma­leh­tien ase­ma luo­tet­ta­vim­pa­na media­na on vah­vis­tu­nut enti­ses­tään. Suo­ma­lai­sis­ta kol­me nel­jäs­tä pitää pai­net­tu­ja tai digi­taa­li­sia sano­ma­leh­tiä luotettavina.

Asian­tun­te­vuu­des­sa sano­ma­leh­det otti­vat aimo harp­pauk­sen ylös­päin, jät­täen toi­sek­si asian­tun­te­vim­man median, tele­vi­sion, sel­väs­ti taak­seen. Myös laa­duk­kuu­des­sa ero toi­sek­si tul­lee­seen on kas­va­nut sel­väs­ti, ilme­nee IRO Researc­hin elo­kuus­sa teke­mäs­tä Tuhat suo­ma­lais­ta ‑tut­ki­muk­ses­ta.

Koko aikuis­väes­tös­tä 76 pro­sent­tia luot­taa pai­net­tui­hin tai digi­taa­li­siin sano­ma­leh­tiin. Seu­raa­vak­si eni­ten luo­te­taan tv-kana­viin tai nii­den verk­ko­pal­ve­lui­hin (59 %). Kol­man­nek­si sijoit­tu­vat radio­ka­na­vat tai nii­den verk­ko­pal­ve­lut (45 %).

Luot­ta­mus sano­ma­leh­tiin on kas­va­nut vii­mei­sen vuo­den aika­na yhden pro­sent­tiyk­si­kön, kun samal­la ajan­jak­sol­la tele­vi­sio on menet­tä­nyt luo­tet­ta­vuu­des­taan kol­me prosenttiyksikköä.

Sano­ma­leh­tiin luo­tet­ta­vuus lii­te­tään tasai­sen vah­vas­ti kai­ken ikäis­ten aikuis­ten kes­kuu­des­sa, vaih­te­lu­vä­lin olles­sa 72–80 pro­sent­tia. Sekä tele­vi­sion että radion luo­tet­ta­vuus jakau­tuu vah­vas­ti nuo­rem­pien ja van­him­pien välil­lä. Tele­vi­sioon luo­tet­ta­vuu­den liit­tää esi­mer­kik­si 25–34-vuotiaista vain 36 pro­sent­tia ja yli 65-vuo­tiais­ta 69 pro­sent­tia. Radion tulok­set vas­taa­vis­sa ikä­ryh­mis­sä oli­vat 29 pro­sent­tia ja 53 prosenttia.

Googleen, ver­kos­sa ole­viin uutis­por­taa­lei­hin, sosi­aa­li­seen medi­aan, tubet­ta­jiin ja blo­gei­hin luo­tet­ta­vuu­den liit­tää vain 1–6 pro­sent­tia suomalaisista.

Suo­ma­lai­sis­ta entis­tä useam­pi pitää pai­net­tu­ja tai digi­taa­li­sia sano­ma­leh­tiä asian­tun­te­vi­na. Kai­kis­ta aikui­sis­ta 73 pro­sent­tia liit­tää sano­ma­leh­tiin omi­nai­suu­den asian­tun­te­va. Kas­vua vii­me vuo­des­ta on nel­jä pro­sent­tiyk­sik­köä. Toi­sek­si asian­tun­te­vuu­des­sa sijoit­tui tele­vi­sio samal­la 63 pro­sen­tin tulok­sel­la kuin vuo­si sit­ten. Kol­man­te­na on radio (48 %).

Myös laa­duk­kuu­des­sa sano­ma­leh­tien ase­ma vah­vis­tui. Suo­ma­lai­sis­ta aikui­sis­ta pai­net­tu­ja tai digi­taa­li­sia sano­ma­leh­tiä pitää laa­duk­kaa­na 71 pro­sent­tia, kas­vua edel­lis­vuo­teen on kak­si pro­sent­tiyk­sik­köä. Toi­sek­si tul­lut­ta tele­vi­sio­ta pitää luo­tet­ta­va­na 61 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta, las­kua edel­lis­vuo­teen kol­me pro­sent­tiyk­sik­köä. Kol­man­nek­si sijoit­tu­neen radion tulos säi­lyi ennal­laan (44 %).

Sano­ma­leh­tien vah­va ase­ma luo­tet­ta­vuu­des­sa ja asian­tun­te­vuu­des­sa on mer­ki­tyk­sel­lis­tä, kos­ka nämä kak­si omi­nai­suut­ta ovat suo­ma­lais­ten mie­les­tä uutis- ja ajan­koh­tais­me­dian tär­keim­mät omi­nai­suu­det. Luo­tet­ta­vuut­ta pitää tär­keim­pä­nä lähes yhdek­sän kym­me­nes­tä (87 %) ja asian­tun­te­vuut­ta kol­me nel­jäs­tä (74 %) suomalaisesta.

Kun suo­ma­lai­sia pyy­det­tiin vie­lä ker­to­maan luo­tet­ta­vuu­den tär­key­des­tä itse käyt­tä­män­sä uutis- ja ajan­koh­tais­me­dian osal­ta, astei­kol­la 1–10 kes­kiar­vok­si muo­dos­tui 9,6.

– Luo­tet­ta­vuu­den mer­ki­tys­tä uutis­me­dian perus­kal­lio­na ei voi lii­ak­si koros­taa. Har­voin suo­ma­lai­nen käyt­tää astei­kon 1–10 ääri­päi­tä, mut­ta oman uutis­me­dian luo­tet­ta­vuu­den tär­keyt­tä arvioi­des­saan täy­te­nä kymp­pi­nä eli ehdot­to­ma­na vält­tä­mät­tö­myy­te­nä sitä pitää perä­ti 70 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta. Luo­tet­ta­vuu­den vaa­ti­mus on siis todel­la kova, tote­aa Uutis­me­dian lii­ton mark­ki­noin­ti- ja tut­ki­mus­joh­ta­ja Sir­pa Kir­jo­nen.

Vain 2–7 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta liit­tää asian­tun­te­vuu­den ja laa­duk­kuu­den Googleen, ver­kon uutis­por­taa­lei­hin, sosi­aa­li­seen medi­aan, tubet­ta­jiin ja blogeihin.

Nel­jä vii­des­tä suo­ma­lai­ses­ta (79 %) pitää sano­ma­leh­tien toi­min­taa yhteis­kun­nal­lis­ten asioi­den ja demo­kra­tian sekä pai­kal­lis­ten asioi­den edis­tä­jä­nä mer­ki­tyk­sel­li­se­nä. Näi­den osal­ta kor­kea tulos on säi­ly­nyt samal­la tasol­la jo usei­ta vuosia.

Itsel­leen sano­ma­leh­tien sisäl­töä pitää tär­keä­nä 76 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta. Taso on vii­si pro­sent­tiyk­sik­köä kor­keam­pi kuin vuot­ta aiem­min. Tär­keys on nous­sut eri­tyi­ses­ti 18–24-vuotiaiden ikäryhmässä.