Rantapohjan alueen ihmisten arki ja siihen vaikuttavat erilaiset päätökset ja ilmiöt ovat keskiössä 50-vuotiaan paikallislehden kaikessa tekemisessä nyt ja tulevaisuudessa. Rantapohja on yksi Sanomalehtien Liiton 134 paikallislehdestä, joista 50 eli 37 prosenttia on Rantapohjan tavoin itsenäisiä eli eivät kuulu mihinkään päivälehtiä julkaisevaan konserniin. Rantapohja on Suomen paikallislehdistä Pohjois-Suomen alueen laajalevikkisin.
Sanomalehtien Liiton paikallislehtijaoston puheenjohtaja Olli Sirén näkee paikallislehtien tulevaisuuden olevan monikanavainen, digitaalinen, aiempaa nopeampi sekä yhä vain paikallisempi.
– Lukijan tulee saada kokea arvoa yksittäisistä jutuista. Jo nyt digin analytiikka auttaa kirjoittamaan siitä, mitä lukijat haluavat lukea. Digiin panostavilla paikallislehdillä on loistava tulevaisuus.
Digitaalisuuden opettaminen lukijoille on Sirénin mukaan suurin haaste ennen kuin paperilehden jakelu muuttuu mahdottomaksi.
– Samalla digitaalisuus on taloudellinen mahdollisuus myös siksi, että paino- ja jakelukustannukset jäävät pois. Tilaajat kiinnostuvat ja maksavat digisisällöstä, kunhan he kokevat saavansa oikeaa ja tuntuvaa arvoa jutuista. Mainonta tulee digiin lukijoiden perässä, mutta se voi jäädä pienempään rooliin kuin paperilehdissä, sillä digitaalisessa mainonnassa on haasteensa.
Sanomalehtien Liiton järjestöpäällikkö Ilona Hannikainen näkee Rantapohjan valttina muiden paikallislehtien tapaan läheisyyden.
– Paikallislehti on alueensa keskellä, helposti lähestyttävissä ja tavoitettavissa. Oman alueen aktiivisuuden kehittäminen ja hoitaminen on parasta työtä myös paikallislehden tulevaisuuden turvaamisessa.
Hyvänä esimerkkinä tästä hän tuo esiin rovaniemeläisen Likiliike-hankkeen, jossa yhteistyössä alueen eri toimijoiden kesken nostetaan esiin paikallista osaamista, tuotteita ja yrityksiä.
Paikallisuudesta on sanomalehtialan murroksessa tulossa valttikortti, jota myös lukijat ja mainostajat arvostavat. Hannikaisen mukaan paikallislehden oman alueen tuntemus yhdistettynä hyvään journalistiseen etiikkaan luo edellytykset tehdä sellaista paikallista journalismiä, joka kestää kriittisemmänkin tarkastelun.
Myös Rantapohjan hallituksen puheenjohtaja Keijo Kauppila uskoo paikallisen sisällön voimaan.
– Rantapohjan tulevaisuus on paikallistuntemuksessa ja ihmisläheisyydessä. Pystymme valtakunnan mediaa paremmin keskittymään ja paneutumaan paikallisiin asioihin ja ilmiöihin. Rantapohjan tekijöillä on henkilökohtaisia suhteita ja kanavia, joiden avulla lehti pääsee paremmin ja nopeammin perille paikallisista asioista. Vahvuutena ja Rantapohjan voimavarana näen myös sitoutuneen ja ammattitaitoisen henkilökunnan.
Ilona Hannikainen kertoo, että noin puolet sanomalehtiin käytetystä päivittäisestä 53 minuutin lukuajasta on jo nyt digiä. Paikallislehtijaoston puheenjohtaja Olli Sirénin mukaan paikallista sisältöä kulutetaan jo nyt sekä tulevaisuudessa ensisijaisesti mobiilisti.
– Paikallista uutta sisältötarjontaa tulee olla joka päivä ja monta kertaa päivässä, jotta lukijat saadaan sitoutumaan omaan paikallismediaansa. Yksittäiset jutut lyhenevät, kerrontaan tulee enemmän kuvaa ja videota. Digissä lukija tekee ostopäätöksen yksittäisen jutun kohdalla, Sirén sanoo.
Hannikainen näkee, että digitaaliset julkaisumuodot mahdollistavat paikallislehtien läsnäolon lukijoiden arjessa niinäkin päivinä, jolloin printtilehteä ei ilmesty.
– Tämä on haaste tekemisen resursseille, mutta mahdollistaa entistä paremman toimimisen ajankohtaisten asioiden välittäjänä.
Keijo Kauppilan mukaan yksi haasteista on lukijakunnan ikääntymisen myötä se, miten nuoremmat sukupolvet saadaan tavoitettua. Lehden pitää pysyä mukana digitaalisen tiedonvälityksen kehittymisessä. Kauppila kuitenkin ajattelee, että olennaista ei liene se, miten Rantapohjaa luetaan tai millaiselta alustalta vaan se, että sisältö on kiinnostavaa.
– Rantapohjan tulee jatkossakin osallistua ja olla mukana alueen tapahtumissa, ihmisten ja yhteisöjen arjessa sekä aktiivisesti ottaa kantaa alueellisiin ilmiöihin, Kauppila sanoo.
Paikallislehtien sisällössä täytyy jatkossa entistä paremmin huomioida lukijakunnan erilaisuus.
– Tämä vaatii tarkkaavaisuutta toimituksissa. On hyvä pysähtyä ajoissa miettimään ja ehkä jopa laskemaan, tarjoaako lehti säännöllisesti luettavaa eri ikäryhmilleen, Hannikainen sanoo.
Hän kertoo, että ihmisten kokemus paikallisuudesta on muuttunut Rantapohjan 50-vuotisen taipaleen aikana.
– Joillekin maantieteellisesti kaukana oleva verkosto voi tuntua läheisemmältä kuin oma asuinalue ja sen ihmiset. Sosiaalisen median myötä syntyy uudenlaista ryhmäytymistä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Suurimmalle osalle fyysisellä läheisyydellä on kuitenkin merkitystä. Oman alueen palvelut, tapahtumat ja ihmiset kiinnostavat. Tätä kokemusta paikallislehden kannattaa pitää yllä.