Renkaiden kiinnityspulttien tai ‑mutterien kireys neuvotaan tarkistamaan melko pian renkaiden vaihdon jälkeen. Mutta onko kiristämiseen oikeasti tarvetta ja jos on, niin mistä pulttien löystyminen johtuu?
– Kyllä siihen on tarvetta. Omassakin autossani olen havainnut pulttien löystymistä melko nopeasti renkaiden vaihtamisen jälkeen, Autotuojat Ry:n tekninen asiantuntija Sami Peuranen vastaa.
Erityisesti aluvanteilla varustettujen autojen omistajien kannattaa varmistaa pulttien kireys noin sadan kilometrin ajon jälkeen. Löystymisen taustalla vaikuttaa tietty momentti, johon aluvanteet kiristetään. Kiritysmomentit on suunniteltu tarkoituksella melko alhaisiksi, muun muassa aluvanteen suojelemiseksi rikkoutumiselta.
– Vaikka pultti tai mutteri olisi oikeassakin kireydessä, sitä saa käsityökaluilla melko helposti vielä kiristettyä. Rengasliikkeissä vanteet kiristetään usein jo renkaan vaihdon yhteydessä kireämmälle kuin valmistajan ohjeet neuvovat. Silloin jälkikiristyksen tarvettakin on vähemmän.
Jos käsipelillä oikeaan momenttiin kiristettyjen vanteiden pultteja siis saa kiristettyä, kyse ei välttämättä ole itsestään löystyneestä vaan jälkikiristyksen yhteydessä tarpeettoman tiukalle kiristetystä pultista.
Yleensä rengas löystyy omia aikojaan tasaisesti, siis kaikki pultit löystyvät. Jos yksi pultti putoaa, kyseessä on tavallisesti virhe asennuksessa. Hieman löysällä oleva rengas tai yksittäisten pulttien putoaminen ei kuitenkaan yleensä ehdi johtaa vaaratilanteeseen.
– Vaikka pultit olisivat oikeassa momentissakin eli eivät kovin kireällä, löystymisen varaa on silti runsaasti ennen kuin rengas putoaa. Kartion malliset pultit ja keskirengas ohjaavat vanteen yleensä hyvin paikoilleen, joten vähän löysemmässäkin pyörivä rengas pysyy paikoillaan. Renkaan irtoamisesta johtuvat onnettomuudet ovat aika harvinaisia, Peuranen vakuuttaa.
Peltivanteilla ajavien kuljettajien ei useinkaan tarvitse olla jälkikiristyksestä huolissaan, peltivanteet uskaltaa kiristää heti vaihdon yhteydessä kireämmälle. Jos jälkikiristyksen kuitenkin tahtoo tehdä, kannattaa mahdolliset pölykapselit kiinnittää vasta jälkikiristyksen jälkeen.
– Koska pölykapseli on autossa ainoastaan ulkonäöllisistä syistä, on makuasia haluaako kapselit asentaa sille lyhyelle ajalle joka ajetaan ennen jälkikiristystä.”
Jos renkaat vaihtaa itse, kannattaa hankkia myös momenttiavain. Edullisemmaksi tulee hankkia vain niin sanottu momenttivarsi. Eräänlaisena mutterinvääntimen lisävarusteena toimiva momenttivarsi pitää hankkia jokaiselle momentille erikseen, mutta jos renkaita vaihtaa vain yhteen autoon, on hankinta huomattavasti edullisempi kuin momenttiavain.
Säädettävällä momenttiavaimella tosin päästään tarkempaan lopputulokseen, mutta siinä missä kahdesti vuodessa käytettäväksi momenttivarreksi riittää alle kymmenen euron laatu, saa kunnollisesta, digitaalinäytöllä varustetusta momenttiavaimesta pulittaa jopa yli 400 euroa.
Tutustu Rantapohjan tilaustarjouksiin tästä.