Nykyi­ses­sä talous­ti­lan­tees­sa sääs­te­tään myös renkaissa

Koh­ta on taas aika vaih­taa niin sano­tus­ti kesä­na­kit alle ja tar­kas­taa löy­tyy­kö ren­kais­ta tar­peek­si kulu­tus­pin­taa. Auto­jen kesä­ren­kai­den kulu­tus­pin­nan pää­urien syvyys tuli­si olla vähin­tään 1,6 mil­li­met­riä ja yli­kons­taa­pe­li Jani Iso­nie­mi Oulun polii­sin lii­ken­neyk­si­kös­tä muis­tut­taa­kin, että ren­kai­den kun­to tuli­si tar­kas­taa eten­kin nyt ren­kai­den vaih­don aikaan ja uusia tuli­si hank­kia mie­lum­min etu­kä­teen, kun vas­ta ren­kai­den olles­sa jo sileät. Yleen­sä uusis­sa ren­kais­sa urien syvyys on 8 mil­li­met­riä ja Iso­kos­ken mukaan ren­kai­den vaih­toa tuli­si miet­tiä, kun uusien auto­jen urat ovat puo­lit­tu­neet. Hyväk­si todet­tu kei­no tar­kas­taa omien ren­kai­den ura on ottaa kah­den euron kolik­ko käteen ja jos koli­kon hopea­reu­nus mah­tuu koko­naan ren­kaan uraan, sil­loin ura­sy­vyyt­tä on jäl­jel­lä vähin­tään nel­jä mil­li­met­riä. Iso­nie­mi myös ker­too, että nuo­ri­son kes­kuu­des­sa kumien polt­ta­mi­nen kan­kail­le asti on vali­tet­ta­van yleistä.

– Eten­kin nuo­ri­sol­la, jot­ka aja­vat van­hem­mil­la ja tehok­kaim­mil­la autoil­la on tapa­na polt­taa kumia ja sil­loin ren­kais­ta tulee räjäh­dys­her­kät, mikä taas vaa­ran­taa lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta, Iso­nie­mi toteaa.

Yli­kons­taa­pe­li sanoo pää­sään­töi­ses­ti nuo­ri­son ole­van fik­sua poruk­kaa, mut­ta jou­kos­ta löy­tyy myös hei­tä kenel­le sakot ren­kais­ta ovat enem­män­kin meriit­ti saavutuksesta.

– Jos vas­taan tulee auto jos­sa on kan­kaat jäl­jel­lä tai ne ovat täy­sin sileät niin roi­mat sakot sii­tä kir­joi­te­taan. Auto voi­daan myös aset­taa ajo­kiel­toon, mut­ta nii­tä tapauk­sia on har­vas­sa, Iso­nie­mi jatkaa.

Nykyi­nen talous­ti­lan­ne voi olla monel­le syy pit­kit­tää ren­kai­den vaih­toa ja se on yksi auton omis­ta­jien sääs­tö­koh­teis­ta. Iso­nie­mi on samoil­la lin­joil­la ja arve­lee, että ren­kai­den hinn­an­nousu vai­kut­taa osal­taan myös sii­hen, että ren­kail­la aje­taan nykyi­sin pidempään.

– Omas­ta koke­muk­ses­ta­kin voin tode­ta, että hin­nat ovat nous­seet enkä ihmet­te­le, kun ren­kaat halu­taan ajaa lop­puun, Iso­nie­mi sanoo.

Iso­nie­mi ker­too, että auto­jen ren­kaat kat­so­taan jokai­sen pysäy­tyk­sen koh­dal­la sil­mä­mää­räi­ses­ti läpi. Jos ren­kais­sa on sel­vää kulu­mis­ta, ne ote­taan tar­kem­paan syy­niin. Hän uskoo, ettei moni vält­tä­mät­tä edes huo­maa aja­van­sa huo­noil­la ren­kail­la, eten­kään jos ren­kai­ta ei vaih­da itse.

– Itse kun vaih­taa niin tie­tää tasan mis­sä kun­nos­sa ren­kaat ovat ja yleen­sä ren­gas­ho­tel­lit ja liik­keet kyl­lä myös ker­to­vat asiak­kail­leen ren­kai­den huo­nos­ta kun­nos­ta ja uusi­mi­sen tar­pees­ta. Kat­sas­tuk­ses­sa sit­ten vii­meis­tään huo­mau­te­taan ren­kais­ta, Iso­nie­mi sanoo.

Tär­ke­ää on myös muis­taa auton ren­kai­den vaih­don jäl­keen teh­dä jäl­ki­ki­ris­tys ja tar­kas­taa ren­gas­pai­neet ohjei­den mukai­sik­si. Ren­gas­pai­neet tuli­si­kin tar­kas­taa kuu­kausit­tain, jot­ta auton hal­lin­ta ja ohjaus toi­mi­vat kuten pitää­kin. Iso­nie­mi nos­taa esil­le myös epä­koh­dan nykyi­ses­tä ren­gas­lais­ta. Nuo­ri­son kes­kuu­des­sa aje­taan yhä ene­ne­vis­sä mää­rin kop­pi- tai trak­to­ri­mön­ki­jöil­lä ja nii­den ren­kai­den koh­dal­la laki­py­kä­lät ovat jäl­ki­ju­nas­sa. Alle 60 kilo­met­rin tun­ti­vauh­dil­la kul­ke­vil­la ajo­neu­voil­la saa ajaa kesät tal­vet mini­mis­sään 1,6 mil­li­met­rin syvyi­sil­lä uril­la ole­vil­la ren­kail­la. Tähän Iso­nie­mi toi­voi­si muu­tos­ta, sil­lä huo­noil­la ren­kail­la vahin­ko tulee todennäköisemmin.

– Muil­le moot­to­ria­jo­neu­vo­jen ren­kail­le on tar­kat sää­dök­set, mut­ta jos­tain syys­tä näil­lä trak­to­ri­mön­ki­jöi­den ren­kail­le samo­ja sää­dök­siä ei ole, Iso­nie­mi toteaa.

Samoil­la lin­joil­la Iso­nie­men kans­sa ren­kai­den sääs­tä­mi­ses­tä on Iin kat­sas­tus Oy:n yrit­tä­jä Mika Kla­si­la. Myös hän on näh­nyt auto­kan­nan van­hen­tu­mi­sen ja myös nykyi­sen talous­ti­lan­teen vai­ku­tuk­set työssään.

– Tilan­ne näkyy sel­väs­ti ja ren­kail­la yri­te­tään ajaa lop­puun asti. Vaik­ka oli­si vie­lä lail­li­set ren­kaat niin tuli­si kui­ten­kin osa­ta sit­ten mukaut­taa oma ajo­ta­pa kulu­nei­siin ren­kai­siin, Kla­si­la toteaa.

Kla­si­la­kin on huo­man­nut nuo­ri­son kulut­ta­van ren­kaan­sa erit­täin lop­puun. Hän ymmär­tää, että nuo­ruu­den innol­la halu­taan ajaa eikä raha rii­tä aina auto­jen kunnostukseen.

– Eten­kin kesä­ai­ka­na nuo­ri­so tuo auto­ja kat­sas­tuk­seen aivan lop­puun aje­tuil­la ren­kail­la. Hyvä ettei kan­kaat pais­ta, Kla­si­la hymähtää.

Täl­lä het­kel­lä Kla­si­lan mukaan on vie­lä hyvä ajaa tal­vi­ren­kail­la ja odo­tel­la rau­has­sa tei­den kui­vu­mis­ta ja kesä­ke­le­jä. 31.3. päät­tyi viral­li­ses­ti tal­vi­ren­gas­kausi, mut­ta tal­vi­ren­kail­la saa ajaa niin kau­an kuin kelit nii­tä vaativat.

– Eivät tal­vi­ren­kaat niin pal­joa ker­keä kulua näi­nä muu­ta­mi­na viik­koi­na, että sen pie­nen sääs­tön vuok­si kan­nat­tai­si vie­lä alkaa vaih­ta­maan ren­kai­ta aina­kaan tääl­lä mei­dän kor­keuk­sil­la, Kla­si­la lisää.

Ren­kai­den sääs­tä­mi­nen näkyy Kla­si­lan mukaan hie­man enem­män tal­vi­ren­kai­den puo­lel­la, sil­lä ren­kail­la yri­te­tään ajaa mah­dol­li­sim­man pit­kään, vaik­ka nas­tat oli­si­vat­kin huo­nos­sa kun­nos­sa. Ren­kai­den tur­ha sääs­tä­mi­nen­kään ei kui­ten­kaan ole vii­sas­ta, sil­lä kumit van­he­tes­saan kovet­tu­vat. Yrit­tä­jä sanoo­kin, että vii­si vuot­ta ja sitä van­hem­mat ren­kaat tuli­si vaih­taa uusiin. Ylei­nen talous­ti­lan­ne näkyy kat­sas­tus­yrit­tä­jän koke­muk­sen mukaan myös sii­nä, että auto­ja vaih­de­taan pie­nem­pi ruo­kai­siin eikä auto­ja uusi­ta yhtä useasti.

– Auto­kan­ta van­he­nee ja auton kes­ki-ikä tääl­lä poh­joi­ses­sa tai­taa olla jo 18 vuot­ta. Van­ha­kin auto kui­ten­kin on tur­val­li­nen, kun sii­tä pide­tään huol­ta ja kun­nos­sa pysy­mi­seen sijoi­te­taan välil­lä rahaa, Kla­si­la lisää.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.