Kohta on taas aika vaihtaa niin sanotusti kesänakit alle ja tarkastaa löytyykö renkaista tarpeeksi kulutuspintaa. Autojen kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys tulisi olla vähintään 1,6 millimetriä ja ylikonstaapeli Jani Isoniemi Oulun poliisin liikenneyksiköstä muistuttaakin, että renkaiden kunto tulisi tarkastaa etenkin nyt renkaiden vaihdon aikaan ja uusia tulisi hankkia mielummin etukäteen, kun vasta renkaiden ollessa jo sileät. Yleensä uusissa renkaissa urien syvyys on 8 millimetriä ja Isokosken mukaan renkaiden vaihtoa tulisi miettiä, kun uusien autojen urat ovat puolittuneet. Hyväksi todettu keino tarkastaa omien renkaiden ura on ottaa kahden euron kolikko käteen ja jos kolikon hopeareunus mahtuu kokonaan renkaan uraan, silloin urasyvyyttä on jäljellä vähintään neljä millimetriä. Isoniemi myös kertoo, että nuorison keskuudessa kumien polttaminen kankaille asti on valitettavan yleistä.
– Etenkin nuorisolla, jotka ajavat vanhemmilla ja tehokkaimmilla autoilla on tapana polttaa kumia ja silloin renkaista tulee räjähdysherkät, mikä taas vaarantaa liikenneturvallisuutta, Isoniemi toteaa.
Ylikonstaapeli sanoo pääsääntöisesti nuorison olevan fiksua porukkaa, mutta joukosta löytyy myös heitä kenelle sakot renkaista ovat enemmänkin meriitti saavutuksesta.
– Jos vastaan tulee auto jossa on kankaat jäljellä tai ne ovat täysin sileät niin roimat sakot siitä kirjoitetaan. Auto voidaan myös asettaa ajokieltoon, mutta niitä tapauksia on harvassa, Isoniemi jatkaa.
Nykyinen taloustilanne voi olla monelle syy pitkittää renkaiden vaihtoa ja se on yksi auton omistajien säästökohteista. Isoniemi on samoilla linjoilla ja arvelee, että renkaiden hinnannousu vaikuttaa osaltaan myös siihen, että renkailla ajetaan nykyisin pidempään.
– Omasta kokemuksestakin voin todeta, että hinnat ovat nousseet enkä ihmettele, kun renkaat halutaan ajaa loppuun, Isoniemi sanoo.
Isoniemi kertoo, että autojen renkaat katsotaan jokaisen pysäytyksen kohdalla silmämääräisesti läpi. Jos renkaissa on selvää kulumista, ne otetaan tarkempaan syyniin. Hän uskoo, ettei moni välttämättä edes huomaa ajavansa huonoilla renkailla, etenkään jos renkaita ei vaihda itse.
– Itse kun vaihtaa niin tietää tasan missä kunnossa renkaat ovat ja yleensä rengashotellit ja liikkeet kyllä myös kertovat asiakkailleen renkaiden huonosta kunnosta ja uusimisen tarpeesta. Katsastuksessa sitten viimeistään huomautetaan renkaista, Isoniemi sanoo.
Tärkeää on myös muistaa auton renkaiden vaihdon jälkeen tehdä jälkikiristys ja tarkastaa rengaspaineet ohjeiden mukaisiksi. Rengaspaineet tulisikin tarkastaa kuukausittain, jotta auton hallinta ja ohjaus toimivat kuten pitääkin. Isoniemi nostaa esille myös epäkohdan nykyisestä rengaslaista. Nuorison keskuudessa ajetaan yhä enenevissä määrin koppi- tai traktorimönkijöillä ja niiden renkaiden kohdalla lakipykälät ovat jälkijunassa. Alle 60 kilometrin tuntivauhdilla kulkevilla ajoneuvoilla saa ajaa kesät talvet minimissään 1,6 millimetrin syvyisillä urilla olevilla renkailla. Tähän Isoniemi toivoisi muutosta, sillä huonoilla renkailla vahinko tulee todennäköisemmin.
– Muille moottoriajoneuvojen renkaille on tarkat säädökset, mutta jostain syystä näillä traktorimönkijöiden renkaille samoja säädöksiä ei ole, Isoniemi toteaa.
Samoilla linjoilla Isoniemen kanssa renkaiden säästämisestä on Iin katsastus Oy:n yrittäjä Mika Klasila. Myös hän on nähnyt autokannan vanhentumisen ja myös nykyisen taloustilanteen vaikutukset työssään.
– Tilanne näkyy selvästi ja renkailla yritetään ajaa loppuun asti. Vaikka olisi vielä lailliset renkaat niin tulisi kuitenkin osata sitten mukauttaa oma ajotapa kuluneisiin renkaisiin, Klasila toteaa.
Klasilakin on huomannut nuorison kuluttavan renkaansa erittäin loppuun. Hän ymmärtää, että nuoruuden innolla halutaan ajaa eikä raha riitä aina autojen kunnostukseen.
– Etenkin kesäaikana nuoriso tuo autoja katsastukseen aivan loppuun ajetuilla renkailla. Hyvä ettei kankaat paista, Klasila hymähtää.
Tällä hetkellä Klasilan mukaan on vielä hyvä ajaa talvirenkailla ja odotella rauhassa teiden kuivumista ja kesäkelejä. 31.3. päättyi virallisesti talvirengaskausi, mutta talvirenkailla saa ajaa niin kauan kuin kelit niitä vaativat.
– Eivät talvirenkaat niin paljoa kerkeä kulua näinä muutamina viikkoina, että sen pienen säästön vuoksi kannattaisi vielä alkaa vaihtamaan renkaita ainakaan täällä meidän korkeuksilla, Klasila lisää.
Renkaiden säästäminen näkyy Klasilan mukaan hieman enemmän talvirenkaiden puolella, sillä renkailla yritetään ajaa mahdollisimman pitkään, vaikka nastat olisivatkin huonossa kunnossa. Renkaiden turha säästäminenkään ei kuitenkaan ole viisasta, sillä kumit vanhetessaan kovettuvat. Yrittäjä sanookin, että viisi vuotta ja sitä vanhemmat renkaat tulisi vaihtaa uusiin. Yleinen taloustilanne näkyy katsastusyrittäjän kokemuksen mukaan myös siinä, että autoja vaihdetaan pienempi ruokaisiin eikä autoja uusita yhtä useasti.
– Autokanta vanhenee ja auton keski-ikä täällä pohjoisessa taitaa olla jo 18 vuotta. Vanhakin auto kuitenkin on turvallinen, kun siitä pidetään huolta ja kunnossa pysymiseen sijoitetaan välillä rahaa, Klasila lisää.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.