Olhavan ja Kuivaniemen välille rakennettujen ohituskaistojen jälkipyykin pesu on sotkuista puuhaa. Paikalliset asukkaat ja maanomistajat eivät ole tyytyväisiä heitä koskeviin suunnitelmiin.
Ohituskaistat rakennettiin valtatien liikenteen sujuvuutta turvallisuutta parantamaan. Urakan yhteydessä suljettiin osa sivutieliittymistä. Niitä siirrettiin uusiin paikkoihin ja jo olevia yksityisteitä liitettiin uusilla tiepätkillä yhteen. Valtion tahto on siirtää uudet sivutiet joko jo toimivien tai perustettavien yksityistiekuntien hoitoon.
Viime torstaille koolle kutsutussa yksityistietoimituksessa oli tarkoitus perustaa lain mukaiset kiinteistöjen tieyhteydet ja tieoikeudet sekä käsitellä yksityisteihin liittyviä kysymyksiä. Samalla nelostien piti siirtää sivun rakennettujen ja kunnostettujen teiden kunnossapitovastuu tiekunnille. Tämä jäi tekemättä jo siksi, että postilakon vuoksi osa kutsukirjeistä oli teillä tietymättömillä. Siitä huolimatta tapaaminen venähti tuntien mittaiseksi. Uusi starttikokous päätettiin järjestää kymmeneltä 18.12. Iin Nätteporissa.
Päätösvallaton kokous käsitteli kuitenkin todettuja puutteita. Listasta tuli pitkä. Jos paikallisista ihmisistä ja tiekunnista on kiinni, seuraavakin kokous joutuu puimaan pitkään liittymien ja nelostien rinnalle rakennettujen paikallisyhteyksien ongelmia.
Heikinmatti-Kaikkola yksityistien tiekuntaa edustaneelle Kauko Vakkalle jäi korvan taakse penseys, jolla maanmittauslaitoksen ja ELY-keskuksen edustajat suhtautuivat paikallisten kannanottoihin.
Paikalliset vaativat myös katselmuksia paikan päällä. ELY-keskuksen ja maanmittauslaitoksen edustajille tarjottiin kissanhännänvedon sijaan tukkirekkakyytiä uusilla teillä ja katselmuksia maastossa.
Paikalliset haluaisivat osoittaa, että ohituskaistahankkeen yhteydessä rakennetut yhdystiet ja vanhojen teiden korjaukset ovat puutteellisia. Puutelista on niin pitkä, että paikan päällä käynti selvittäisi asioita paremmin kuin kilpalaulut kartan äärellä.
Tiekunnat ja maanomistajat painavat nyt jarrua. Sanoma on selvä. Ensin on ja korjattava sivuteiden puutteet ja viat. Vasta sen jälkeen istutaan sopimuksia laatimaan. Pahimmillaan uudet sivutiet ovat vain 4,-4,3 metriä leveitä, mutkaisia, niiden ojat ovat vaarallisen syviä ja jyrkkäluiskaisia. Niillä ei voi ajaa raskaalla kulkuneuvolla.
Miten käy nelostien länsipuolen metsätalouden, rakentamisen ja turvallisuuden, kysytään, jos puutteita ei korjata. Miten liikennöidään Kuivaniemen Putaanojan sillan yli. Vanha silta ei täytä nykyisiä kantavuusvaatimuksia. Kuivaniemeltä muistutetaan lisäksi, että nelostien rinnalla kulkevaa yhdystietä tarvitaan myös valtatien onnettomuustilanteessa pelastusajoneuvoille ja onnettomuuspaikan ohittavaan liikenteeseen käyttöön.
Maanomistajien ja yksityisteiden osakkaiden oikeustaju ei sulata mallia, jolla ohituskaistoilta ohjataan esimerkiksi mopo- ja traktoriliikenne valtatien rinnalle rakennetuille yksityisteille, ja samalla sälytetään tiekuntien harteille lisätöitä ja tiestön ylläpitovelvollisuus.
– Tässä nähtävästi kokeillaan vuoden alussa voimaan tullutta uuden yksityistielain mukaista toimintamallia, jossa valtion tieviranomainen voi tietyin edellytyksin osallistua yksityistien tiekuntaan osakkaana, Kauko Vakkala sanoo.
Pahin tilanne on Kuivaniemen Nelosparkin ja Myllykankaan välillä, jossa on vajaa 10 kilometrin pätkä osin uutta ja osin vanhaa tietä. Osa tiestä on 1960-luvulla yksityistieksi siirrettyä vanhaa nelostietä. Paikallisten mukaan ohituskaistojen rinnalla kulkevat uudet sivutiet tulevat automaattisesti yleiseen käyttöön, sillä ohituskaistatien alueella ei saa kulkea jalan, pyörällä, mopoilla tai muilla alle 40 kilometriä tunnissa liikkuvilla kulkuneuvoilla. Tiekunnat ja maanomistajat katsovat, että heidän tiestään on näin tehty yleinen tie, ja heitä huolestuttaa tavallista kylätietä huomattavasti vaativampi kunnossapitovaatimus ja kustannukset.
Kauko Vakkala ei usko tapaan, jossa valtio tulisi esimerkiksi yksityistien osakkaaksi, sillä tieyksiköiden oikeudenmukaista määrää olisi mahdotonta arvioida tien luonteen ja kasvavien liikennemäärien vuoksi.
Vakkala muistuttaa, että Simossa on jo käsitelty vastaavanlainen tieongelma. Valituksen jälkeen nelostien ohituskaistatien rinnalle rakennettu sivutie muutettiin yleiseksi tieksi, mutta hän moittii tapaa, jossa valtio tulisi yksityistien osakkaaksi.
Paikalliset eivät moiti tietoimituksia. Niihin sisältyvät yksityisteiden yksiköinnit, tieoikeudet ja rahalliset korvausasiat menetetystä maasta, puustosta ja haitoista sopii käsitellä, mutta vasta kun yhdystien liikenteen hallinta ja tien ylläpito on ratkaistu.
Puutelista
• Uudet sivutiet ovat paikoin vain 4–4,3 ja mutkaisia.
• Uusien tieosuuksien ojaluiskat liian jyrkkiä ja varallisia.
• Tien poikittaisprofiilit ja kallistukset ovat puutteellisia.
• Kohtaamispaikkoja ei ole riittävästi.
• Päätien aurauslumet lentävät paikoin rinnakkaiselle sivutielle.
• Tien kaarteiden ja risteysten mitoitukset eivät riitä raskaalle liikenteelle.