Haukiputaalainen matkatoimisto MatkaMajakka on erikoisuus alallaan. Yksityinen täyden palvelun matkatoimisto on toiminut kunnioitettavat 30 vuotta, ja yritys palvelee edelleen myös kivijalkatoimistossa, kun alan toimijoiden verkosto on muualla supistunut lähes olemattomiin.
MatkaMajakka on pysynyt alan muutoksissa mukana seuraamalla aikaansa, kehittämällä palvelukonseptiaan ja erikoistumalla. Monet asiakkaat haluavat edelleen henkilökohtaista palvelua, vaikka netin käytön lisääntyminen muutti ostokäyttäytymistä myös matkailualalla.
– Tulevaisuudessakin kaikista tärkeintä on yksilöllinen palvelu, uskovat MatkaMajakan yrittäjät Sirpa Liedes ja Arja Järvenpää sekä matkatoimistossa markkinointipäällikkönä työskentelevä Heini Isoherranen.
Ajan myötä MatkaMajakassa toiminta on muuttunut matkojen välittämisestä matkanjärjestäjäksi, jolloin matkat räätälöidään asiakkaiden toiveiden mukaan. Asiakkaita ovat yksityiset henkilöt, yritykset, yhdistykset ja ryhmät. Oma matkatuotanto ja yritysasiakkaat lisääntyvät kaiken aikaa.
Tarvittaessa voidaan järjestää kaikki matkaan liittyvät palvelut majoituksineen, ruokailuineen ja opastettuine retkineen, olipa sitten kyseessä perheloma tai liikematka. Toimistolla on laaja yhteistyökumppaneiden verkosto palveluiden tarjoajien kanssa niin kotimaassa kuin ulkomailla.
Matkatoimistolla on käytössä kotimaan ja ulkomaan lento- ja laivalippujen ja kansainvälisten hotellien varausjärjestelmät. Lisäksi myydään esimerkiksi laivaristeilyjä Karibialle ja Välimerelle.
– Nykyisin matkatoimiston asiakaskunta ei koostu pelkästään Haukiputaan tai lähiseutujen asiakkaista, vaan asiakkaita on ympäri Suomea, sillä asiointia tapahtuu paljon sähköisesti. Kaikessa palvelussa pidetään tärkeänä nopeutta. Markkinointia tehdään ja näkyvyyttä saadaan monien eri kanavien kautta, toteaa Heini Isoherranen.
– Tänä päivänä asiakkaat haluavat palvelua, edellyttävät laatua ja ovat myös valmiita maksamaan niistä, jatkaa Arja Järvenpää.
Aikojen saatossa monet asiat ovat vaikuttaneet tilapäisesti matkojen kysyntään kuten luonnonmullistukset, poliittiset tilanteet, terrorismi ja pakolaisongelma maailmalla tai kotimaan työllisyys- ja taloustilanne.
– Tällä hetkellä ilmastovaikutuksista kysytään jonkin verran, mutta matkailuun se ei ole vaikuttanut. Tiedetään, että esimerkiksi lentoyhtiöt tekevät toimia asian eteen, toteaa Sirpa Liedes.
Tapahtumat ja hyvinvointi kiinnostavat
Vuosikymmenten aikana monet tututut ja suositut matkakohteet ovat pitäneet pintansa, mutta uusia kohteita otetaan ohjelmaan kysynnän ja toiveiden mukaan. Tammikuun matkamessut on myös paikka, missä kuullaan viimeisimmät matka-alan tuulahdukset, kertoo Sirpa Liedes.
MatkaMajakan oman ryhmämatkan kohteena ensi keväänä on uutuutena Slovenian Ljubljana. Pohjois-Norja ja Lofootit kiinnostavat, toisen reissun järjestäminen sinne on harkinnassa, mainitsee Arja Järvenpää esimerkkinä tämän hetken suosikkikohteista.
MatkaMajakan 30-vuotisjuhlamatka suuntautuu Saksaan ja Luxemburgiin syyskuun puolivälissä. Matkoja on tehty eri kaupunkikohteisiin tai alueisiin kuten Pohjois-Italiaan ja Ranskan Provenceen ja Rivieralle.
Tällä hetkellä terveyden ja hyvinvoinnin trendi näkyy myös matkailussa. Kohteilta halutaan monipuolisuutta ja mahdollisuutta tehdä erilaisia juttuja myös liikunnan parissa.
Yhteistyöstä ja tämänhetken trendistä kertoo MatkaMajakan ja Liikuntakeskus Coren äskettäin yhdessä järjestämä matka, jonka ohjelmassa oli myös lomaliikuntaa.
Matkatoimiston omien kotimaankohteiden reissut ovat suunnanneet usein musiikkitapahtumiin kuten esimerkiksi Savonlinnan oopperajuhlille, jonne tehdään odotetusti matka myös ensi kesänä.
Ei kahta samanlaista päivää
Parasta Sirpa Liedeksen, Arja Järvenpään ja Heini Isoherrasen mielestä matkatoimistotyössä on työn monipuolisuus ja säpinä. Kahta samanlaista päivää ei ole.
Mitkä ovat MatkaMajakan virkailijoiden omat lempimatkakohteet? Niitä on monia, mutta kun yksi on valittava, Arja Järvenpäällä ykköseksi nousee Mauritius. Sirpa Liedekselle mieluisin paikka on Madeira. Heini Isoherrasen listalla ykkösenä on Hania.
Historian havinaa ja juhlakahvit
Sirpa Liedes on ollut MatkaMajakassa yrittäjänä alusta alkaen. Liedes työskenteli Oulussa Lomamatkoilla kun kenkäkauppa-alalla toimineet haukiputaalaiset Aino ja Erkki Turula alkoivat kysellä häneltä eikö paikkakunnalle kannattaisi perustaa matkatoimisto.
Harkinnan jälkeen näin tehtiin, ja Sirpa Liedes ja Aino Turula avasivat MatkaMajakan Kirkkotiellä syyskuussa 1989. MatkaMajakalla on paljon pitkäaikaisia vakituisia asiakkaita aivan alusta saakka.
90-luvun alussa Sirpa Liedeksen yrityskuppaniksi tuli Tuija Niskala ja 2010 Arja Järvenpää.
Kirkkotieltä MatkaMajakka muutti Revontielle nykyisen Koti-Pizzan paikalle ja vuonna 2002 hankittiin oma liiketila Revontie 15:stä.
MatkaMajakka viettää 30-vuotispäiviä torstaina 5.9. tarjoamalla kahvit toimistolla.
MatkaMajakka sai Haukiputaan yrittäjäpalkinnon vuonna 2005. Finnair valisi taannoin MatkaMajakan Pohjois-Suomen piirin vuoden matkatoimistoksi.
– Pohjoisesta lähdettäessä jatkolentojen sopivuus ja ajankohdat ovat merkittäviä, ja käytämmekin siksi pääasiassa Finnairin lentoja, toteaa Sirpa Liedes.
MatkaMajakka kuuluu Suomen matkatoimistoalan liittoon, yksityisten matkatoimistojen CTG-ketjuun ja Haukiputaan yrittäjiin.