Maa­ta­lous­ko­nei­ta liikenteessä

Puimureita näkyy alkavan syksyn aikana pelloilla, mutta myös liikenteessä.Puimureita näkyy alkavan syksyn aikana pelloilla, mutta myös liikenteessä.

Maa­ta­lous­työ­ko­neet ja trak­to­rit ilmes­ty­vät sadon­kor­juun myö­tä jäl­leen lii­ken­tee­seen. Pui­mu­rit ja trak­to­rit liik­ku­vat useim­mi­ten muu­ta lii­ken­net­tä hitaam­min ja saat­ta­vat kään­tyä suo­raan pel­lol­le tai met­sään pai­kois­sa, jois­sa ei ole sel­ke­ää risteystä.

Lii­ken­ne­tur­va muis­tut­taa, että ohi­tus­kiel­to kos­kee myös hitaan maa­ta­lous­ko­neen ohit­ta­mis­ta. Hitaam­mat ja leveät työ­ko­neet kul­ke­vat muun lii­ken­teen jou­kos­sa vain vält­tä­mät­tö­mim­mät mat­kat, joten peräs­sä aja­jan ei kan­na­ta her­mos­tua oman vauh­din het­kit­täi­ses­tä hidastumisesta.

Lii­ken­ne­tur­van kyse­lyn perus­teel­la 15 % suo­ma­lai­sis­ta ei tien­nyt, että ohi­tus­kiel­to kos­kee myös hitaan maa­ta­lous­ko­neen ohittamista.

– Maa­ta­lous­työ­ko­neil­la kul­jet­ta­vat mat­kat eivät yleen­sä ole pit­kiä, vaan ne ovat siir­ty­mi­siä seu­raa­vaan työ­koh­tee­seen tai koti­hal­liin. Taka­na aja­van kan­nat­taa miet­tiä ennen ohit­ta­maan läh­te­mis­tä, kuin­ka tar­peel­li­nen ohi­tus yli­pää­tään on. Malt­ti tekee tilan­tees­ta tur­val­li­sem­man kai­kil­le, tote­aa Lii­ken­ne­tur­van kou­lu­tusoh­jaa­ja Ari-Pek­ka Elo­vaa­ra.

Vaa­ra­ti­lan­tei­ta syn­tyy eri­tyi­ses­ti ris­tey­sa­lueil­la, jois­sa työ­ko­ne on kään­ty­mäs­sä vasem­mal­le. Lisäk­si maa­ta­lous­työ­ko­neet saa­vat kään­tyä pois tiel­tä, myös vasem­mal­le, muu­al­la­kin kuin var­si­nai­sen liit­ty­män koh­dal­la. Kyse­lyyn vas­tan­nei­den perus­teel­la tämä oli epä­sel­vää puo­lel­le suomalaisista.

– Ennen ohi­tus­ta omaa nopeut­ta on syy­tä alen­taa, jot­ta nopeuse­ro ohi­tet­ta­van hitaam­man ajo­neu­von kans­sa ei ole lii­an suu­ri. Kun nopeuse­ro on koh­tuul­li­nen, jää kul­jet­ta­jal­le vie­lä peli­va­raa toi­mia, jos ohi­tet­ta­va onkin esi­mer­kik­si kään­ty­mäs­sä vasem­mal­le, huo­maut­taa Elovaara.

Taka­na aja­van on syy­tä muis­taa, että ison työ­ko­neen kul­jet­ta­jan näkö­pii­riin jää kuol­lei­ta kul­mia. Sik­si on tär­ke­ää, että kaik­ki pyr­ki­vät vies­ti­mään omis­ta aikeis­taan ajois­sa ja nou­dat­ta­vat yhtei­siä sääntöjä.

Ajo­lin­ja kan­nat­taa vali­ta niin, että työ­ko­neen kul­jet­ta­jal­la on mah­dol­li­suus havai­ta taka­na tule­va pei­lis­tä. Ison työ­ko­neen kään­ty­mi­nen vie tilaa, joten väliä on hyvä jättää.