Tänä talvena poikkeuksellisen leutojen ajanjaksojen, pakkasten ja vesisateiden vuorottelu on vaatinut veronsa autoilijoilta. Toivo ”Topi” Säily Autofix1-autokorjaamolta kertoo, että epävakainen talvi näkyy etenkin lisääntyneenä tuulilasivahinkojen määränä.
– Tämä talvi on ollut ehdottomasti vauriollisempi autoille, kun ei ole ollut selkeää pakkasjaksoa, ja hiekoitushiekkaa on liukkauden myötä joka paikassa. Moottoritiellä on oikea kivisade – kun ensin ajetaan hiekoitetuilla teillä ja hiekka ja kivet tarttuvat renkaisiin, ne sinkoilevat motarilla sitten perässä ajaviin autoihin, Säily toteaa.
Toimitusjohtaja Iikka Kukkonen lisää, että kivien lisäksi tuulilaseihin kopisevat renkaista irtoavat nastat.
– Monet asiakkaat ovat sanoneet, että kymmeneen vuoteen ei ole tarvinnut tuulilasia vaihtaa, mutta tänä talvena sitä on saanut olla koko ajan korjauttamassa, Kukkonen kertoo.
Tiellä sinkoilevat kivet ja nastat tekevät kiusaa myös autojen maalipinnalle, sillä iskeytyessään peltiin ne raapivat maalia irti. Lisäksi tieltä roiskuva rapa, suola ja lika pääsevät pinttymään auton pintoihin, mikä pahimmassa tapauksessa ruostuttaa autoa.
– Auton pelleille tekee pahaa, jos niistä ei huolehdi asianmukaisesti, vaan talven ajan annetaan lian ja suolan pinttyä autoon. Lika pääsee kerrostumaan auton pintaan, ja etenkin suola pinttyy kiinni pahasti. Tämä näkyy varsinkin vaaleissa autoissa, Säily kertoo.
Jukka Olkoniemi Iin Automaalaamolta kertoo, että poikkeuksellisen talven vaikutukset ovat näkyneet hänenkin korjaamollaan. Myös hän on havainnut selkeän piikin tuulilasivahingoissa.
– Lasien vaihtoa ja korjausta tehdään meillä Iissä nyt huomattavasti enemmän verrattuna pariin viime talveen. Siinä on tapahtunut ihan selvä nousu.
Olkoniemen mukaan tänä talvena tyypillisiä ovat olleet myös autojen pienet pintakolhut, jotka ovat syntyneet liukkauden seurauksena parkkipaikoilla tai kotipihoissa.
– Auto on voinut lipsahtaessaan kolhaista vaikkapa roskakatosta, kun sitä on ajettu liukkaasta kotipihasta pois. Liukkaudesta huolimatta isoja kolarivahinkoja ei meille ole tuotu huollettavaksi tavallista enempää, eikä teiden routavaurioistakaan enää koidu vahinkoja samaan tapaan kuin alkutalvesta.
Olkoniemi muistuttaa, että kevään liukkaiden kelien lähestyessä kannattaa omaan ajotyyliin kiinnittää huomiota: keliolosuhteita vastaava ajotapa saattaa säästää autoa vaurioilta.
Olkoniemen tapaan Autofix1-korjaamon Topi Säily ja Iikka Kukkonenkin toteavat, että autoilija voi omalla toiminnallaan osittain vähentää talven autoon jättämiä jälkiä. Yksi tapa on pestä autoa, mutta Kukkonen on havainnut, että ihmiset arastelevat auton pesua talviaikaan.
– Usein törmää siihen harhaluuloon, ettei autoa tarvitse tai voi pakkasen takia pestä talvella. Auton säännöllinen pesu talviaikaan on kuitenkin paljon tärkeämpää kuin kesäisin, sillä talvellahan auto on kovemmalla koetuksella, Kukkonen pohtii.
– Nykyaikaiset autot evät enää talvipesun takia jäädy, kunhan huolehtii tiivisteiden huolellisesta kuivaamisesta ja lisää lukkopesiin lukkosulaa, täydentää Säily.
Myös auton vahaaminen kovavahalla suojaa autoa likaantumiselta. Kukkosen mukaan erilaiset nanopinnoitteet, jotka muodostavat pitkäkestoisen suojakalvon auton pintaan, ovat kasvattaneet viime aikoina suosiotaan.
Tuulilasiin kopiseville kiveniskuille autoilija kuitenkaan harvoin mahtaa mitään. Topi Säily suosittelee, että kiveniskun havaitessaan autoilijan kannattaa viedä auto nopeasti tarkastettavaksi.
– Tuulilasiin kohdistuneet iskut kannattaa käydä heti korjauttamassa, jotta iskukoloon ei pääse kosteutta tai likaa. Näin korjausjäljestä saa mahdollisimman huomaamattoman. Ensiapua iskuun voi antaa kirkkaalla teipillä, joka suojaa iskukohtaa kosteudelta, Säily vinkkaa.