Lauha ja vähäluminen talvi on aiheuttanut poikkeuksellisen piikin tuulilasivahinkoihin. Vahinkosesonki on merkittävästi etuajassa, sillä perinteisesti tuulilasivahinkojen huippukuukausi on ollut vasta huhtikuussa.
Viime vuosina autojen tuulilasivahinkojen määrä on kasvanut merkittävästi, ja vahinkoja tapahtuu entistä aikaisemmassa vaiheessa talvea. Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan tammikuussa tuulilasivahinkoja ilmoitettiin 30 prosenttia enemmän kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna.
– Talvi on ollut monessa osassa maata vähäluminen ja ajoteillä on paljon irtosoraa, joka on omiaan vahingoittamaan tuulilaseja. Tyypillisesti vahinko tapahtuu, kun edellä ajavan ajoneuvon renkaista sinkoutuu tuulilasiin kivi tai tien pinnoitetta, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kertoo.
Ilmastonmuutoksen tuomat sään ääri-ilmiöt, kuten sahaavat lämpötilat sekä lauhat ja vähälumiset talvet, ovat johtaneet teiden kunnon heikkenemiseen. Teiden päällysteiden huono kunto lisää tuulilasivahinkoja. Teiden pinnoissa olevat vauriot pahenevat liikenteen vaikutuksesta, ja kuopista irtoavat kivet aiheuttavat vaurioita tuulilaseihin.
Nykyautojen tuulilasit ovat myös aiempaa ohuempia ja suurempia, mikä tekee niistä alttiimpia vaurioille.
Tuulilasien korjaus- ja vaihtokustannukset ovat nousseet viime vuosina. Kustannuksia ovat nostaneet varaosien ja tarvikkeiden hintojen nousu sekä uudemmissa autoissa tuulilasiin kiinnitettyjen järjestelmien kalibrointi.
– Kalibroinnilla säädetään ja varmistetaan, että tuulilasiin asennetut kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten kaistavahti, mukautuva vakionopeuden säädin ja hätäjarruavustin toimivat oikein, Hiljander kertoo.
Korkeintaan neljä vuotta vanhoissa henkilöautoissa tuulilasin vaihtaminen maksaa keskimäärin noin 1 100 euroa, sitä vanhemmissa noin 800 euroa. Keskimääräinen kustannus tuulilasin korjauksesta on hieman alle 80 euroa.
Tärkeintä tuulilasivahinkojen ehkäisyssä on pitää riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon. Tämä vähentää riskiä, että edellä ajavan auton renkaista lentävät kivet osuvat tuulilasiin.
– Jos tuulilasi kuitenkin vaurioituu, suojaa iskemäkohta heti teipillä, jotta vaurioon ei pääse likaa ja kosteutta. Lasikorjaamolle kannattaa suunnata mahdollisimman pian, sillä kivenisku saattaa laajentua suuremmaksi halkeamaksi yhdenkin yön aikana, Hiljander neuvoo.
Noin kahden euron kolikon kokoinen kiveniskemä on korjattavissa, mutta sitä suuremmat vaativat lähtökohtaisesti uuden tuulilasin. Jos kiveniskemän halkaisija on yli kolme senttimetriä, vaurio on liian lähellä lasin reunaa, kuljettajan näkökentässä tai iskemä sijaitsee tuulilasikameran tai muun tunnistimen kohdalla, voidaan joutua vaihtamaan koko lasi.