Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n barometrikyselyt jäsenyrityksille kuvaavat logistiikan nykytilaa ja tulevaisuuden odotuksia. Tämän syksyn SKAL Kuljetusbarometrissä ennusteet kuljetusten kysynnästä ja liikevaihdosta ovat edelleen miinusmerkkisiä, mutta verrattuna esimerkiksi vuoden takaiseen suunta on selkeästi ylöspäin. Kyselyyn vastasi 529 kuljetusyritystä. Arviot kertovat talouden piristymisestä.
– Ajat ovat edelleen vaikeat, mutta näkymät eivät ole yhtä synkät kuin viime vuonna. Kuljetuskaluston ja henkilöstön määrä näyttäisi olevan lisääntymään päin, mikä kertoo aina valoisammista odotuksista, kuvaa SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas.
Vuoden takaiseen nähden myös odotukset liikevaihdon ja kannattavuuden suhteen ovat positiivisempia:
– Kuljetussektorin suhdanneodotus on hyvä mittari siitä, mitä Suomen taloudessa tapahtuu. Nyt pitäisi varmistaa vakaa toimintaympäristö huolehtimalla esimerkiksi tiestön kunnosta sekä kohtuullisesta energian hinnasta, sanoo Välikangas.
Myös yritysten investointiaikeet ovat hienoisessa kasvussa, ja uuteen kalustoon investoivien yritysten osuus nousi prosenttiyksiköllä verrattuna vuoden 2024 kahteen aiempaan barometriin.
Autoihin investoivista edelleen 90 prosenttia on valitsemassa käyttövoimaksi dieselin. Kaasuun investoivien yritysten osuus on kääntynyt lievään laskuun, sähköön investoivien puolestaan pieneen nousuun.
– Kun yhteiskunnassa halutaan voimakkaasti vähentää liikenteen päästöjä, vaatii se myös panostuksia ja varsinkin alkuvaiheessa kannusteita. Kaasu- ja sähkökuorma-autojen hankintatuki on jo käytetty loppuun ja uutta rahoitusta ei ole. Hankintatuelle on saatava jatkoa, huomauttaa toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Kujala muistuttaa myös, että kotimaisen biokaasun käyttäminen raskaan liikenteen käyttövoimana on hyvä keino tavaraliikenteen päästöjen vähentämiseen. Biokaasun hyödyntäminen vahvistaa myös kotimaista energiantuotantoa.