Ajokortin on voinut vanhan ajokorttilain mukaan saada jo 17-vuotiaana, jos sille on ollut erityisen painavat syyt. Heinäkuussa 2018 astui voimaan uusi ajokorttilaki, joka teki poikkeusluvan saamisen huomattavasti entistä helpommaksi. Erityisen painavien syiden sijasta riittävät nyt erityiset syyt. Tämä näkyy myös Trafin myöntämien ikäpoikkeuslupien määrissä. Vanhan lain aikaan 17-vuotiaille myönnettiin ajokortteja pääsääntöisesti alle 10 vuodessa. Uuden lain tultua voimaan lupia myönnettiin neljän ensimmäisen kuukauden aikana 800.
Poikkeuslupaa haetaan hakijan ja hänen huoltajansa yhteisellä hakemuksella.
– Poikkeuslupaa voidaan hakea aikaisintaan neljä kuukautta ennen ja se voidaan myöntää aikaisintaan kolme kuukautta ennen kuin ajokorttia hakeva täyttää 17 vuotta. Kuljettajantutkintoon, myös teoriakokeeseen, pääsyn vähimmäisikävaatimus poikkeusluvalla on 17 vuotta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.
Laissa selkeät kriteerit
Ajokorttilain 97. pykälässä määritellään ikäpoikkeusluvan saamisen perusteet. Pykälän mukaan erityisinä syinä hakijan ajokorttitarvetta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon pitkät etäisyydet, käytettävissä olevat joukkoliikenneyhteydet ja mahdollisuudet niiden käyttöön. Samoin voidaan ottaa huomioon muut kulkuyhteyksiin liittyvät syyt, jotka ovat esteenä työssäkäyntiin, työharjoitteluun ja opiskeluun liittyvien tai muiden vastaavien välttämättömien matkojen tekemiseksi. Erityisiä kulkuyhteyksiin liittyviä syitä arvioitaessa voidaan ottaa huomioon myös ennalta arvaamattomat muutokset perheen tilanteessa sekä perheen toimentulon turvaamiseen liittyvät tarpeet.
Lisäksi ajokortti on mahdollista saada 17-vuotiaana, jos opiskelee ammatillisessa kuljettajakoulutuksessa, johon sisältyy kuorma- tai linja-auton ajo-oikeuden suorittaminen. Opiskelu on osoitettava oppilaitoksen antamalla todistuksella teoriakokeeseen tultaessa. Siihen asti, kunnes oppilas täyttää 18 vuotta, ajo-oikeus oikeuttaa vain opiskeluun sisältyvään, työpaikalla järjestettyyn koulutukseen liittyviin ajoihin. Ajossa on syytä pitää mukana koulutustodistus ja työssäoppimissopimus.
Tuskin nousee ilmiöksi
Vesalainen ei usko uuden lain suoman mahdollisuuden olevan kansan keskuudessa kovin hyvin tunnettu. Ilmiöksi kortin suorittaminen jo 17-vuotiaana tuskin nousee, vaikka mahdollisuus tulisi yleisempäänkin tietoon.
– En usko siihen, koska poikkeuslupapäätökseen voidaan liittää ehto vain tietyistä kuljetuksista, joihin poikkeuslupa oikeuttaa. Tiettyjen ihmisten elämää helpottava vaikutus tällä mahdollisuudella toki on. Uskon vakaasti, että vain ne yrittävät hankkia poikkeusluvan, joilla on sille todellista tarvetta.
Jos kortin kuitenkin 17-vuotiaana saa, on poikkeuslupapäätös pidettävä ajossa mukana. Muuten 17-vuotiaan kortti on vastaava kuin muidenkin, sitä ei esimerkiksi voi menettää herkemmin kuin mitään muutakaan ajokorttia.
– Sinällään kortin menettämiseen pätevät samat säännöt kuin 18-vuotiaana henkilöauton ajokortin suorittavilla. Käytännössä tämä tarkoittaa kahden vuoden ajan jatkuvaa tiukempaa kontrollia.
Mikäli tuona aikana hankkii itselleen ajokiellon, on ajamisen jatkamisen edellytyksenä uuden kuljettajan ajokieltoon määräämiseen liittyvän, neljän tunnin koulutuksen suorittaminen autokoulussa.
Liikenneturvallisuuden ammattilaisena Vesalainen näkee tehdyn muutoksen positiivisena.
– Nuoret ovat nykyään fiksuja ja vastuuntuntoisia. Erittäin hyvä uudistus oli myös se, että opetuslupaopetuksen voi aloittaa jo oppilaan täyttäessä 16 vuotta. Näin oppilaalle saadaan kahden vuoden mittainen opetusjakso ennen ajokortin saantia ja itsenäisen ajamisen aloittamista.”
Vanhan lain aikaan kortin sai 17-vuotiaana vain erityisen painavista henkilökohtaisista syistä. Vesalainen kertoo esimerkiksi tapauksesta, jossa 17-vuotiaalle oli myönnetty henkilöauton ajokortti, koska hänen molemmat vanhempansa olivat sokeutuneet ja 17-vuotiasta nuorta tarvittiin kuljettajaksi käytännön arjen pyörittämiseksi.
– Mediassa tunnetuimpia tapauksia lienevät Toni Nieminen ja Kalle Rovanperä. Rovanperä sai kortin 17-vuotiaana. Hän oli tiettävästi ensimmäinen, jolla perusteena ajokortin myöntämiselle ennen täysi-ikäisyyttä oli kilpa-autoilu.
Myös mäkihyppääjä ja olympiavoittaja Toni Nieminen sai ajokortin aikanaan 17-vuotiaana. Hän lienee Suomen tunnetuin ajokortin 17-vuotiaana saanut. Kesällä 1992 kortin saanut Nieminen sai ajaa autolla vain kilpailu- ja harjoitusmatkojaan.