Kansanedustaja Jenna Simula (ps.) tapasi haukiputaalaisen Alarmi Stablesin hevostilan yrittäjät Jutta ja Seppo Pekkalan Taatanperällä. Pekkalat ovat Simulan kummiyrittäjiä, joilta kansanedustaja haluaa kuulla mitä on pienyrittäjän elämä ja mitä haasteita arjessa kohdataan. Maanantai-iltapäivään kuului tallituvassa käydyn juttutuokion ohella myös ratsastusretki maastoon.
– Kansanedustaja ei saa kuplautua Arkadianmäelle, sanoi Pateniemestä syntyisin oleva Simula.
Päällimmäisiksi huolenaiheiksi nousi nyt laajalti tapetilla olevat yksityistieasiat uuden lain tullessa voimaan. Myös lomituspalvelut, joihin hevostilat eivät ole oikeutettuja, nostettiin esille.
– Näistä epäkohdista huolimatta haluamme sanoa, että kyllä meillä hymyilläänkin ja ollaan onnellisia täällä maalla, totesivat Pekkalat.
Pekkalat perustivat hevostilan parikymmentä vuotta sitten. Paikka on osoittautunut oikeaksi ympäristöksi ratsastus- ja terapiaratsastustoiminnalle. Tallissa on 11 hevosta ja tilalla kaksi kissaa, jotka toimivat myyräntorjunnassa myrkkyjen sijasta.
Jutta on ratsastus- ja toimintaterapeutti ja vammaisratsastuksen ohjaaja. Seppo toimii CEF-kengitysseppänä ja huolehtii vaimonsa kanssa yrityksestä ja kiinteistö– ja tallitöistä. Omistajaparsikunnan lisäksi yritys työllistää alihankintana terapiapalvelutuottajia.
Yksityistie rasittaa yrittäjiä ja asukkaita
Hevostila sijaitsee kuuden kilometrin mittaisen Taatantien varrella. Taatantie on yksityistie ja yhdystie Haukiputaantien (vanhan nelostien) ja Putaankyläntien välillä Haukiputaan pohjoisosassa.
Yksityisteitä koskevan lakimuutoksen myötä yksityisteiden kunnossapitoon kaupungilta haettavan avustuksen edellytyksenä on tiekunnan perustaminen ja rekisteröiminen. Sellainen Taatantielläkin jo on, ja tiekunnan osuudeksi on erotettu Taatantiestä noin 1 kilometrin mittainen osuus, jonka varrella on 15 asumusta ja Pekkalan tilan lisäksi toinen yritys Autohuolto Helenius. Loppuosa Taatantiestä on tienvarren maan- ja metsäomistajien vastuulla.
Yritysten toiminnan kuten muidenkin asukkaiden kannalta on tärkeää, että tie on hyvä ja kulkukelpoinen. Taatantie on myös siitä mielenkiintoinen, että tiellä on niin läpikulku- kuin raskasta liikennettäkin, mutta silti tie on yksityistie. Tiekunnassa ei voida tarkalleen etukäteen arvioida, paljonko tienhoitokulut ovat tai saadaanko avustusta minkä verran. Jos saadaan, se jäänee muutamiin satasiin, kun tiekunnan vuosikustannukset liikkuvat useissa tuhansissa euroissa. Myös yrityksille tienhoitokustannusten arvioiminen on haastavaa, eikä lisäkuluja voi laittaa asiakasmaksuihin, sillä silloin yritys hinnoittelee itsensä ulos markkinoilta.
Ongelma on laajempi kuin arvatakaan, sillä Suomessa on 33 000 yritystä yksityisteiden varsilla, eikä tähän ole laskettu maa- ja metsätalousyrityksiä, tietää Seppo Pekkala.
– Ei varmastikaan kannata odottaa tieavustusten nousevan, mutta jonkinlaista kompensaatiota yritykset tarvitsisivat. Niin yritysten kuin asukkaidenkaan kontolle ei pitäisi lisätä enää mitään rasitteita, toteaa Pekkala.
Tavallista on, että yksityisteiden varsilla joudutaan myös itse tienhoitoon tai hankkimaan apua tuttavilta tai jopa asiakkailta. Urakoiden kilpailutuksessa lumen sentti- ja laatukriteereitä on hankala määrittää ja kokemuksia on myös siitä, että tienpitäjän kalusto ei ole sopiva kyseiselle tielle.
Joissakin kunnissa on tehty päätös, että avustus on mahdollista ilman tiekunnan perustamista tietyin ehdoin, mutta ei Oulussa.
– Nyt on hyvä kuulla kokemuksia tästä sinänsä hyvää tarkoittavasta lakiuudistuksesta ja sen vaikutuksista käytännössä, sanoi Simula.
Hänellä itsellään on myös henkilökohtaisia kokemuksia viime talvelta mitä on asua yksityistien varrella, kun kotipihasta ei runsaan lumentulon jälkeen päässyt lähtemään liikkeelle.
Vapaan pitäminen vaikeaa
Jutta Pekkala halusi nostaa esille hevostiloilta puuttuvan oikeuden lomituspalveluihin. Niiden piiriin ei kuuluta, kun tilalla ei ole peltopinta-alaa viljeltävänä.
– Hevosten kanssa toimitaan 24/7, joten edes vähäinen lomitusoikeus tuntuisi kohtuulliselta, huomauttaa Jutta Pekkala.
Jenna Simulastakin käytäntö tuntuu kummalta, eikö eläintenpito kaiken järjen mukaan pitäisi arvottaa nykyistä korkeammalle, eikä painottaa liikaa peltoalaa.
Molemminpuolista vuorovaikutusta
Jenna Simulan ja Pekkaloiden kummitapaaminen tapaaminen oli ensimmäinen. Kummiyhteistyö alkoi Pohjois-Pohjanmaan yrittäjien välityksellä.
– Tiedusteltiin, olisimmeko kiinnostuneita kummitoiminnasta, ja totta kai olimme, kertoi Seppo Pekkala, joka toimii Haukiputaan yrittäjien varapuheenjohtajana.
– Odotuksena on, että saamme maaseudulla toimivan pienyrittäjän ääntä kuuluville, voimme kertoa mitä kipukohtia ja huolenaiheita on ja kertoa myös, mikä tekee yrittämisestä ja alasta sydämen asian.
Myös Jenna Simulan odotukset molemminpuolisesta vuorovaikutuksesta ovat korkealla. Hän haluaa itsekin asua luontoa lähellä maaseutumaisessa ympäristössä, kuten tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista haluaisi. Siksi vallalla oleva keskittämispolitiikka kaupunkikeskuksiin ei ole ollenkaan hyvä suunta, vaan myös haja-asutusalueilla pitää voida asua, yrittää ja käyttää palveluita.
30-vuotias Jenna Simula on ensimmäisen kauden kansanedustaja. Sitä ennen hän sai tuntumaa työstä toimiessaan kahdeksan vuotta eduskunta-avustajana.
Simula asuu tätänykyä miehensä kanssa Lapinkankaalla Oulun Sanginsuussa. Simula on koulutukseltaan myös eläintenhoitaja. Omasta taloudesta löytyy kolme amerikancockerspanielia ja 17 kanaa. Viime kesänä oli kolmatta kertaa kesälampaita “maisemointitöissä”. Simula harrastaa myös metsästystä. Hän on muun muassa eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen.
– Koin itsekin aikoinaan Pateniemessä mitä oli elää kauempana Oulun keskustasta ja kun palvelut alkoivat vähetä. Pateniemi kuului Haukiputaan kuntaan vuoteen 1965 saakka, jolloin Pateniemen alue liitettiin alueliitoksella osaksi Oulun kaupunkia.
– Nyt asumme toisella laidalla Sanginsuussa, missä on jouduttu taistelemaan koulun säilymisen puolesta.
Pekkalat ja Jenna Simula pohtivat niin tiestön kuin palveluiden merkitystä haja-asutusalueilla. Liikkeelle on päästävä, sillä joukkoliikenne ei useinkaan palvele laitamia. Tiestö on tärkeää myös lasten turvallisen koulumatkan kannalta. Tietyn tyyppisiä yrityksiä ei myöskään edes voi perustaa aivan keskustoihin.