Katsastusta tarvitsee harvoin jännittää, vaikka tuulilasi olisi haljennut. Katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan tuulilasin kunto voi johtaa ajokieltoon, jos tuulilasi on niin vakavasti vaurioitunut, että se vaarantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta, puuttuu kokonaan tai on puutteellisesti kiinnitetty.
Käytännössä tuulilasi vaarantaa säädöksessä tarkoitetulla tavalla merkittävästi liikenneturvallisuutta esimerkiksi silloin, kun se on hirvieläinkolarin jäljiltä säpäleinä. Halkeamat harvoin riittävät ajokiellon syyksi, vaikka olisivat jo vähän leveämpiäkin.
Mahdotonta ajokieltoon määrääminen ei kuitenkaan ole, sillä katsastaja tekee itsenäisesti päätöksen ajokiellosta. Halkeama saattaa johtaa ajokieltoon esimerkiksi silloin, jos kuljettajan näkökentässä oleva halkeama voi heijastaa valoa niin, että se merkittävästi vaarantaa turvallisuutta. Todennäköisesti tällainen halkeama arvioitaisiin hylkäysviaksi.
– Näkökentän alueena voidaan pitää sitä aluetta, missä tuulilasinpyyhkijät liikkuvat. Tuulilasista johtuvat ajokiellot ovat kuitenkin erittäin harvinaisia. Vuodessa katsastetaan noin 2,5 miljoonaa autoa, joista noin viisi kappaletta määrätään ajokieltoon tuulilasista johtuen, tarkastaja Tatu Siivonen Traficomilta kertoo.
Yleensä haljennut tuulilasi johtaakin vain korjauskehotukseen, vaikka halkeama olisi kuljettajan näkökentän alueella. Korjauskehotuksia ajoneuvo voi kerätä katsastuksessa kolme kappaletta, ennen kuin lopputuloksena on hylkäys katsastuksessa, joten välillisesti haljennut lasi voi myös johtaa omistajan kannalta harmilliseen lopputulokseen.
Tuulilasiin liittyviä korjauskehotuksia kirjoitetaan vuodessa noin 100 000 kappaletta. Lisäksi tuulilaseihin liittyviä hylkäysvikoja löytyy vuodessa noin 1 500 kappaletta. Silloin lasi on sellaisessa kunnossa, että se ei johda ajoneuvon ajokieltoon, mutta ajoneuvo ei läpäise katsastusta ja se tulee esittää jälkitarkastukseen kuukauden kuluessa.
Tuulilasin halkeama voi siis kuitenkin olla vaara liikenneturvallisuudelle. Tämä vaara voi syntyä muutamasta muustakin syystä kuin halkeaman heijastamasta valosta. Liimalasi on useissa nykyautoissa osa korin kantavaa rakennetta. Tämä kantavuus voi heikentyä, jos kaksikerroksisen lasin toinenkin kerros on halki. Apukuskin puolen airbag tukeutuu lauetessaan tuulilasiin. Jos lasi ei ole niin vahva kuin sen tulisi olla, airbag ei ehkä toimi valmistajan tarkoittamalla tavalla.
Tuulilasin kunto voi johtaa korjauskehotukseen, vaikka lasi olisi periaatteessa ehjäkin. Erittäin kulunut lasi voi olla riski yöaikaan tai auringon paistaessa matalalta. Ajokieltoon nämä kulumat tuskin koskaan johtavat.
– Lasin pitäisi olla suunnilleen hiekkapuhallettu, että se olisi ajokiellon syy. Kuluminen voi silti olla hyvinkin haitallista näkemiselle. Monesti omistajaa harmittaa tuulilasin kulumisesta saatu korjauskehotus, mutta tuulilasin vaihdon jälkeen on varmasti mukavampi ajella, kun lasista näkee paremmin ulos, Siivonen miettii.
Jos oma ajoneuvo sattuisi kuulumaan siihen äärimmäisen valikoituun joukkoon, jonka tuulilasin kunto aiheuttaa ajokiellon katsastuksessa, voi omistaja aina käyttää oikeuttaan hakea muutosta katsastuksen tulokseen. Muutosta haetaan Traficomilta.
Tuulilasin kunnosta johtuvia muutoshakemuksia tulee erittäin harvoin. Tuulilasin kunto jättää harvoin tulkinnanvaraa, sillä viime vuosien harvat muutoksenhaut eivät ole menestyneet.
– Viimeisen kolmen vuoden aikana muutosta tuulilasin halkeamasta johtuviin katsastuspäätöksiin on haettu vain kaksi kertaa. Molemmat muutoksenhaut hylättiin. Uskoisin, että tapaukset ovat olleet niin selkeitä, ettei tulkinnanvaraa ole ollut. On hyvä merkki, ettei muutoksenhaulle koeta olevan tämän enempää tarvetta, Siivonen päättää.