Ennä­tys­mää­rä met­sä­ti­lo­ja myyn­tiin alku­vuo­den aikana

Met­sä­kiin­teis­tö­mark­ki­noil­le tuli vuo­den ensim­mäi­sen puo­lis­kon aika­na enem­män tilo­ja myyn­tiin kuin ker­taa­kaan aiem­min tam­mi-kesä­kuus­sa seu­ran­ta­jak­sol­la 2017–2022, ilme­nee Suo­men Sijoi­tus­met­sät Oy:n val­ta­kun­nal­li­ses­ta markkinaseurannasta.

Eri­tyi­sen run­saas­ti tilo­ja tuli myyn­tiin ajal­li­ses­ti tou­ko­kuus­sa sekä alu­eel­li­ses­ti Etelä-Suomessa.

– Kaup­pa­mää­rät eivät kui­ten­kaan ole nous­seet samas­sa suh­tees­sa. Tähän vai­kut­ta­nee run­saan tar­jon­nan jäl­keen seu­ran­nut kesä­lo­ma­kausi, joka on venyt­tä­nyt kau­pan­te­koa. Mark­ki­na-aineis­ton perus­teel­la on kui­ten­kin myös viit­tei­tä sii­tä, että myy­mät­tä jää­nei­den koh­tei­den osuus on kas­va­nut, sanoo Suo­men Sijoi­tus­met­sät Oy:n met­sä­tie­to­pääl­lik­kö Eero Vii­ta­nen.

Run­saan tar­jon­nan tilan­tees­sa tie­to yksit­täi­sen koh­teen oikeas­ta hin­nas­ta korostuu.

– Myy­jän, osta­jan tai välit­tä­jän ammat­ti­tai­to ja tark­ka mark­ki­na­hin­ta­ta­son tun­te­mus estä­vät huti­lyön­te­jä tehok­kaim­min. Rea­lis­ti­nen hin­ta­pyyn­tö pal­ve­lee myös myy­jän etua.

Muus­ta kiin­teis­tö­mark­ki­nas­ta poi­ke­ten met­sä­kiin­teis­tö­jen hin­ta­ta­so pitää pin­tan­sa. Met­sä­ti­lo­jen mark­ki­na­hin­tain­dek­si nousi kesä­kuus­ta 2022 kesä­kuu­hun 2023 koko maas­sa 6,4 pro­sent­tia. Muu­tos oli suu­rin Väli-Suo­mes­sa (7,5) ja pie­nin Lapis­sa (5,4) ja Ete­lä-Suo­mes­sa (5,5).

– Täl­lä het­kel­lä met­sä­kiin­teis­tö­jen mark­ki­na­hin­ta­ta­so kehit­tyy hyvin samaa tah­tia inflaa­tion kans­sa. Puun hin­ta­ta­son nousu on vetu­ri­na met­sä­kiin­teis­tö­jen hin­ta­ta­son nousus­sa, Vii­ta­nen sanoo.

Vuo­si­na 2017–2023 met­sä­ti­lo­jen mark­ki­na­hin­tain­dek­si nousi nopeim­min vuo­den 2021 lopus­sa. Hin­to­jen nousun myö­tä met­sä­si­joit­ta­jien tuot­to­vaa­ti­mus pie­ne­ni. Nyt ele­tään muu­tok­sen hetkiä.

– Sijoit­ta­jien tuot­to­vaa­ti­mus on alka­nut nous­ta, Vii­ta­nen sanoo.

Vuon­na 2022 ammat­ti­mais­ten osta­jien osuus met­sä­ti­la­kaup­po­jen kap­pa­le­mää­ris­tä kas­voi 43 pro­sent­tiin ja eurois­sa mitat­tu­na jopa 56 prosenttiin.

Vuo­den 2023 aika­na ammat­ti­mais­ten osta­jien osuus mark­ki­na­vo­lyy­mis­ta on las­ke­nut hie­man. Ammat­ti­mai­set osta­jat hank­ki­vat kui­ten­kin edel­leen noin kak­si vii­des­tä jul­ki­ses­ti myyn­tiin tul­lees­ta koh­tees­ta ja yli puo­let hehtaareista.

Tämän vuo­den eri­tyi­nen ilmiö on, että met­sä­kiin­teis­tö­jen kaup­pa­hin­nat suh­tees­sa puus­ton arvoon ovat usei­ta vuo­sia jat­ku­neen nousun jäl­keen alka­neet las­kea. Kehi­tyk­sen taus­tal­la on osak­si puun hin­ta­ta­son nousu, osak­si mark­ki­na­hin­ta­ta­son maltillistuminen.

– Ammat­ti­mais­ten osta­jien osuu­den las­kies­sa yksi­tyis­si­joit­ta­jil­la­kin on parem­mat mah­dol­li­suu­det löy­tää kor­keam­man tuo­ton koh­tei­ta kuin vuo­siin. Met­sä­si­joit­ta­mi­nen perus­tuu pit­käl­ti oike­aan osto­hin­taan, ja oikean osto­hin­nan tun­te­mi­nen on ensiar­voi­sen tär­ke­ää, sanoo Suo­men Sijoi­tus­met­sät Oy:n hal­li­tuk­sen puheen­joh­ta­ja Mika Ven­ho.