Oulun Vaalipiirin Vihreiden puheenjohtaja Eija Kotkanvirta vastaa Rantapohjan Oulun puoluepiireille ja paikallisosastoille suunnattuun vaaligallupiin. Vihreiden ehdokasnumerot Oulun vaalipiirissä ovat 67–84.
1. Mikä on Oulun vaalipiirin Vihreiden mielestä tärkein Oulua ja sen lähialueita koskeva hanke, joka tulisi saada käyntiin tulevalla vaalikaudella?
Oulu-Liminka-kaksoisraiteen rakentaminen ja Liminka-Ylivieska-kaksoisraiteen suunnittelun aloittaminen. Tämä poistaa junaliikenteen pullonkaulan tältä väliltä ja auttaa nopeuttamaan ja lisäämään henkilö- ja tavaraliikennettä Pohjois-Suomesta etelään. Pääradan kehittämisellä on huomattava merkitys päästötavoitteiden saavuttamiselle ja alueemme elinvoimalle.
2. Pohjois-Pohjanmaalla ja myös Rantapohjan alueella tuulivoimarakentaminen tulee todennäköisesti lisääntymään entisestään tulevina vuosina. Millä keinoilla teidän mielestänne suurempi osa tuulivoimarakentamisen mukanaan tuomista hyödyistä saataisiin pysymään maakunnassa?
Kunnat saavat kiinteistöveroa ja maanomistajat vuokratuloja. Tuulivoimala on merkittävä paikallinen työllistäjä koko elinkaarensa ajan. Kysyntää on rakennus- ja maansiirtotyön lisäksi kunnossapito- ja huoltotyölle sekä majoitus‑, ravintola- ja muille oheispalveluille. Tutkimus‑, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan investoimalla saavutettu hyöty on pysyvä. Suunnitteluvaiheeseen kuuluu ympäristövaikutusten arviointi.
3. Mikä Sote-uudistuksessa meni eniten pieleen ja mikä puolestaan onnistui erityisesti reunaseutujen näkökulmasta tarkasteltuna?
Rakenteita uudistettaessa rahoituksen olisi ollut hyvä painottua siirtymävaiheeseen. Haastavaa on ollut Oulun uuden yliopistollisen sairaalan hankkeen ja sote-uudistuksen päällekkäisyys. Onnistuttu on hallitussa siirtymässä, ja jatkossa voidaan uudistaa rakenteita ja vahvistaa perustasoa niin, että raskaammat palvelut vähenevät.
4. Rantapohjan ja Oulun alueella on paljon rahoitusta kaipaavia liikennehankkeita. Mitkä alueen liikenneväylähankkeista olisi ensisijaisen tärkeitä saada toteutukseen seuraavalla hallituskaudella?
Tiemäärärahat tulee kohdentaa kunnossapitoon ja turvallisuuden parantamiseen. Jalankulku- ja pyörätie tulee saada kuntoon välille Oulu-Haukipudas ja rakentaa välille Haukipudas-Ii. Lähiliikenteen vaatima kunnostus tarvitaan Ii-Oulu-radalle. Raideyhteyksien parantaminen vähentää maantieliikenteen kuormitusta.
5. Millainen on linjanne koskien metsien käytön ja hakkuiden rajoittamista Pohjois-Pohjanmaalla?
Rajoittaa täytyy, mutta sen voi tehdä viisaasti. Metsäkeskusten asiantuntijoidenkin mukaan vääjäämättä voimistuvan ilmastonmuutoksen aikakaudella metsänomistajan taloudellinen turva on eri puulajien ja ikäpolvien sekametsä, joka kestää paremmin sään ääri-ilmiöitä ja tauteja. Siten valikoiva poimintahakkuu on järkevä myös metsänomistajan näkökulmasta. Samalla tulee laatupuuta ja tuloa 10–15 vuoden välein.
6. Kuinka vahvasti ja millä keinoilla yksittäinen kansanedustaja tai ryhmä tietyn alueen edustajia voi mielestänne ajaa eduskunnassa oman kotiseutunsa etuja?
Vihreiden Oulun vaalipiiristä valituilla edustajilla on ollut alusta asti, eli Erkki Pulliaisen ajoista lähtien paljon vaikutusvaltaa sekä eduskuntaryhmän sisällä että laajemmin. Tarvitaan yhteistyötaitoja, verkostoitumista, asiaosaamista ja kykyä kuunnella kansalaisten toiveita. Tavoitteet on pidettävä kirkkaina mielessä politiikan kiemuroissa.
7. Tulisiko uusien kaivosten ja malminetsintäalueiden perustamisessa kunnioittaa mielestänne enemmän paikallista päätösvaltaa?
Pitää kunnioittaa, ja kunnille tulee rajata oikeus määritellä alueita varaus- ja valtausalueiden ulkopuolelle jatkuvan epävarmuuden estämiseksi.
8. Mikä on puoluepiirinne vaalibudjetti vuoden 2023 eduskuntavaaleissa?
Piirijärjestön budjetti on noin 50400 euroa.