Kymmenisen vuotta sitten Jouni Lievosen hankkima vuoden 1984 Solifer Arctic 450 sai odottaa seitsemän vuotta, ennen kuin hän alkoi entisöimään vaunua yhdessä perheen nuorison kanssa korona-aikana. Hankintahinta vaunulle oli noin viitisen sataa eikä retrovaunun kunto ollut häävi.
– Vaimo ei suostunut edes tulemaan vaunuun sisään. Kyllähän vaunun sisällä tuoksui märälle eikä vaunua olisi siinä kunnossa voinut käyttää, Jouni Lievonen kertoo.
Koronan alkaessa Noora Lievonen ja Janne Jääskä innostuivat vaunusta ja niin kolmikon yhteinen entisöintitaival alkoi. He ajattelivat homman tulevan valmiiksi yhdessä kesässä, mutta aikaa kului kolme vuotta, ennen kuin vaunu pääsi toiselle neitsytmatkalleen.
Janne kertoo, etteivät he tienneet aluksi kuinka iso projektista tulisi, mutta he halusivat tehdä vaunusta sellaisen, joka kestää seuraavatkin 30 vuotta.
– Emme ajatelleet aikaa menevän niin paljon, mutta teimme projektia hiljalleen eteenpäin ilman erityistä aikataulua, Janne kertoo.
Jouni Lievonen antoi vetovastuun entisöinnistä Jannelle ja Nooralle ja hän kertoi toimineensa itse taka-alalla aina tarvittaessa. Jouni kertoi hymyillen nuorison olleen välillä vähän liiankin innokas purkamaan vanhaa pois.
– Purimme sisältä kaiken pois ja meidän täytyi pitää huolta, ettei vaunu mene kasaan runkoa purkaessa.
Vaunu oli täysin alkuperäisessä kunnossa ja sisältä purettiin kaikki. Janne kertoo tilan olleen todella ahdas isoine keittiöineen ja wc-tiloineen. Nyt vaunu on täysin riisuttu kaikesta ylimääräisestä, kuitenkin kunnioittaen alkuperäistä mallia.
Vaunussa on nukkumatilat kahdelle, mutta tarvittaessa tilaan mahtuu hyvin myös leveä ilmapatja, jolloin makuutilaa löytyy neljälle. Wc-tilaa ei enää ole, mutta leirintäalueiden tasokkaat suihku- ja wc-tilat ovat riittäneet käyttäjille hyvin. Kapea ja kekseliäs keittiötila on nuorison suunnittelema.
Vaunusta löytyy myös paljon säilytystilaa muun muassa sänkyjen alta ja istumapaikkoina toimii retkituolit, jotka ovat helposti siirrettävissä ulos.
– Emme löytäneet tarpeeksi pieniä altaita vaunuun sopivaan hintaan, joten ostimme kaksi alle kympin kattilaa ja porasimme reiät kattiloiden pohjiin ja nyt ne toimittavat altaiden virkaa, Janne mainitsee.
Runko rakennettiin vaunuun kokonaan uusiksi, akseli korjattiin ja renkaat uusittiin. Myös ikkunat vaihdettiin. Uudet löytyivät Torniosta vuotta vanhemmasta samanmerkkisestä vaunusta. Myös sisätiloissa haluttiin hyödyntää olemassa olevia vetimiä ja naulakoita ja he löysivät myös niitä lisää toisista puretuista saman ikäluokan vaunuista.
– Vaikka olemmekin uusineet käytännössä kaikki, halusimme kunnioittaa silti vanhaa ja säilyttää vaunun retrouden, Janne sanoo.
Vaunu sai myös uuden maalipinnan ulkokuoreen ja ruskealla värivalinnalla haluttiin korostaa vaunun vuosimallin aikakautta.
Janne kertookin maalaamisen olleen rungon korjauksen ohessa yksi haastavimmista työvaiheista. He purkivat kaiken peltiin saakka ja oma vaikeutensa oli saada seinät suoraan. Myös ikkunoiden sovittaminen oli aikaa vievää työtä, ja puukkosahaa jouduttiin näyttämään vaunulle, jotta uudet ikkunat saatiin istumaan oikein paikoilleen.
Neitsytmatkalleen vaunu pääsi Jannen ja Nooran kanssa Utsjoelle saakka menneenä kesänä. Matka sujui hyvin, mutta Iin kohdalla heidän täytyi pysähtyä tiivistämään vielä yhtä ikkunaa.
– Se onneksi kävi nopeasti, kun itse tiedettiin mistä ikkuna valskasi ja sitten tiivistimme sen ja jatkoimme matkaa, Janne mainitsee.
Kesän toisella reissulla he ottivat suunnakseen Raahen. Ensi kesänä tarkoitus olisi lähteä kiertämään Etelä-Suomea.
Vaunu sopii ympärivuotiseen käyttöön, mutta miehet kertoivat sen olevan lähtökohtaisesti käytössä vain kesäisin.
Vaunuun asennettiin myös uusi lämmitysjärjestelmä ja sähköt uusittiin. Vaikka vaunussa on lattialämmitys, lämmitys hoituu patterilla. Leirintäalueella sähkön saa tolpasta ja mukana kulkee aina pieni aggregaatti. Jouni kertoi sähkötöiden olleen yllättävänkin helpot.
– Vaunun saa hyvin lämpimäksi ja kun itse on tehnyt työn, niin tietää, että se on myös kuiva ja terve, molemmat miehet toteavat.
Kokonaiskustannukset remontille nousivat noin kahden ja puolen ja kolmen tuhannen euron välille. Summaa miehet eivät pidä kovin korkeana, sillä tekemistä oli paljon.
Eniten kustannuksia syntyi puurungosta, maalista ja uusista renkaista. Janne kertoi yhdeksi hidastavaksi tekijäksi heidän kokemattomuutensa ja hän kertoo useista reissuista rautakauppoihin hakemaan milloin minkäkin kokoista ruuvia tai muuta pientä asiaa.
– Onneksi Jounilla on paljon tietotaitoa, jota pystyimme hyödyntämään ja moni työkalu löytyi myös Jounilta, Janne sanoo.
Erityisen innoissaan miehet ovat siitä, että he pystyivät korjaamaan jo muuten todennäköisesti romutuskuntoisen vaunun. Jouni sanookin, että harmittavan paljon pihoilla näkyy vanhoja lahonneita vaunuja. Miehet kertovat katsastusreissusta, jossa katsastusmieskin oli otettu päästessään katsastamaan kyseistä vaunua.
– Katsastusmieskin sanoi, että oli hienoa, kun annoimme vaunulle kokonaan uuden elämän.
Seuraavaa projektia ei porukalla ole suunnitteilla, mutta he arvioisivat nyt entisöinnin käyvän paljon ensimmäistä kertaa nopeammin. Jouni haluaakin tuoda esille sen, kuinka pienellä rahallisella panostuksella ja itse tekemällä vanhatkin vaunut voivat saada uuden elämän ja useita vuosia lisää käyttöaikaa.
– Isoa halliakaan projektille ei tarvitse. Meillä vaunu oli kesät pressukatoksessa omalla pihalla, ja talveksi paketoimme sen hyvin pressuihin, ettei kosteus ja kylmä pääse sisään, Jouni sanoo.
– Olemme vitsailleet uudesta projektista, mutta nautitaan nyt ensin tästä, Janne lisää naurahtaen.
Projektissa parasta Jannen mielestä oli uuden oppiminen ja omin käsin tekeminen. Ilman koronaa projektia tuskin olisi Jannen mukaan yhdessä aloitettu, mutta hän on erittäin tyytyväinen lopputulemaan, joka yhteistyöllä saavutettiin. Välillä usko kuitenkin meinasi loppua.
– Aina tuli jokin uusia laitettava asia eteen sitä mukaan mitä projekti eteni ja se meinasi välillä lannistaa. Kun saimme vaunun sisältä valmiiksi, tuntui, että olemme jo lähellä. Ulkopinta piti puhdistaa ja pohjustaa kunnolla ja sitten maalaisimme telalla ja pensselillä nelisen kerrosta metallimaalia pintaan ja hyvin on pysynyt, Janne kertoo.
Vaunu on herättänyt kyselyitä niin naapurustossa kuin myös Raahen leirintäalueellakin. Jouni kertoi kyläläisten käyneen katselemassa projektia, ja Janne kertoo leirintäalueella vaunun herättäneen monissa etenkin vanhemman polven karavaanareissa paljon hyviä muistoja ja keskusteluja.
Tutustu Rantapohjan tilaustarjouksiin tästä.