Levy­raa­ti teki paluun myös pai­kal­li­ses­ti: Kari Tapio pok­saut­ti pis­te­po­tin, Lor­dil­le ei annet­tu armoa Haukiputaalla

Musii­kil­la on iso mer­ki­tys, se puhut­te­lee ja se voi kos­ket­taa syväl­tä. Tämä tuli todis­tet­tua Hau­ki­pu­taal­la, kun levy­raa­ti teki paluun myös pai­kal­li­ses­ti Lou­nas-Kah­vi­la Nyy­man­nin kabi­ne­tis­sa. Kiis­tat­to­mak­si voit­ta­jak­si raa­ti pis­teyt­ti suo­ma­lai­sen iskel­män iko­nin Kari Tapion. Lau­la­jan ääni tun­nis­tet­tiin heti ensi tah­deis­ta, vaik­ka kap­pa­le ei ollut kai­kil­le nii­tä kai­kis­ta tutuimpia.

– Nyt pok­sah­ti kor­keat pis­teet, kom­men­toi levy­raa­din vetä­jä Kari Kuusis­to räk­nä­tes­sään raa­ti­lais­ten pis­tei­tä yhteen.

Lue lisää

Alfa Romeos­ta kaik­ki alkoi, nyt hel­me­nä Che­vy Impala

Tai oikeam­min kaik­ki oli alka­nut jo pal­jon aikai­sem­min. Pent­ti Arpo­nen oli jo lap­se­na selan­nut läpi kaik­ki auto- ja mots­ka­ri­ju­tut Tek­nii­kan Maa­il­mois­ta ja Tuu­li­la­seis­ta, joi­ta oli käsiin­sä saa­nut. Isän­sä kans­sa hän oli usein käy­nyt auto­ja ihas­te­le­mas­sa, ja ensim­mäi­nen oma Pik­ku-Fiat tuli han­kit­tua ras­sail­ta­vak­si autopurkaamolta.



Roh­keus-semi­naa­ris­sa pääs­te­tään irti häpeäs­tä ja ope­tel­laan rohkeutta

Tapah­tu­man jär­jes­tä­jä Juho Tau­riai­nen toi­voo ylei­sön ins­pi­roi­tu­van ja saa­van työ­ka­lu­ja omaan arkeen ja työ­hön­sä. Idea semi­naa­rin jär­jes­tä­mi­seen syn­tyi Stu­dio Sala­man yrit­tä­jäl­lä hil­jal­leen. Hän kuu­lui kol­mi­sen vuot­ta Busi­ness Network Inter­na­tio­nal lii­ke-elä­män suo­si­tusor­ga­ni­saa­tioon ystä­vän­sä kut­su­ma­na ja siel­lä hän oppi sekä pitä­mään oman his­si­pu­heen että esiin­ty­mään. Orga­ni­saa­tios­ta pois jää­des­sä hän ajat­te­li tyy­ty­vän­sä rau­hal­li­sem­paan menoon.



Kuu­kau­den esi­ne: Per­mi­luo­kit 1800-luvulta

Kuu­kau­den esi­nei­nä on pie­net hevo­sen­luo­kin kal­tai­set per­mi­luo­kit, jois­ta toi­nen on tai­vu­tet­tu kuuse­nok­sas­ta ja toi­nen kata­jas­ta. Molem­mis­sa on yksin­ker­tai­sen nero­kas tel­ki­lu­ki­tus, joka van­git­see pai­koil­leen lin­tu­mie­hen ansa­lan­gat eli per­mit. Ansa­rih­mat on punot­tu hevo­sen jou­his­ta sekä pellavalangasta.


Teräs­ris­tik­ko­sil­to­jen liik­keet Yli-Iis­sä ja Pudasjärvellä

Ran­ta­poh­jas­sa on herän­nyt kiin­nos­tus­ta ‑70 luvul­la tapah­tu­neit­ten sil­to­jen siir­rois­ta. Minut Itse­ni­kin herät­ti tv-doku­ment­ti ”Akat asial­la”, jos­sa ker­rot­tiin mm. Siu­ruan­joel­ta Yli-Iis­tä Isoon­ky­röön siir­re­tys­tä teräs­ris­tik­ko­sil­las­ta. Sil­ta oli kak­sio­sai­nen, Vir­heel­lis­tä tie­tys­ti oli tuo nelos­ties­tä mai­nin­ta, mut­ta komeal­ta­han se kuu­los­ti ”nelos­tie Yli-Iis­sä”. Kyl­lä­hän se toi­nen pää sil­las­ta tääl­tä Isoon­ky­röön siir­ret­tiin, tähän minä­kin pää­dyin omis­sa tie­dus­te­luis­sa­ni. Sil­ta on ris­tit­ty Akkaan Sillaksi.


Lisää sil­ta­ha­vain­to­ja

Ran­ta­poh­jas­sa 13. hel­mi­kuu­ta oli Kes­kus­te­lem­me ‑pals­tal­la kir­joi­tuk­se­ni Yli-Iin sil­lan osat Isos­sa­ky­rös­sä ja Kii­min­gis­sä. Ran­ta­poh­jas­sa 22. hel­mi­kuu­ta oli teks­ta­ri nimi­mer­kil­lä Sil­ta­vah­ti, joka muis­te­li, että Ala­ky­län sil­ta on van­ha Iijoen sil­lan puo­lis­ko Kurenalta.


Limin­gan mie­het Tes­ti­juok­sun keulilla

Iin Yri­tyk­sen Tes­ti­juok­susar­jan hel­mi­kuun osa­ki­so­ja on juos­tu jos­kus yli 20 asteen pak­ka­sis­sa. Täl­lä ker­taa ei ollut pak­kas­hait­taa, vaan oltiin plus­san puo­lel­la. Niin­pä Limin­gan Niit­to­mies­ten Simeo­ni Ris­sa­nen pis­te­li kym­pin lyhyt­lah­kei­sis­sa ja ‑hihai­sis­sa kamp­peis­sa ollen len­kin nopein. 


Teks­ta­rit

Sinul­le nimi­merk­ki Hätä­jar­rut­ta­ja. Ole onnel­li­nen. Meil­lä Pate­las­sa aura­taan ris­teys­lu­met portille.