Tulen pitkän koulupäivän jälkeen kotiin ja haluaisin vain levätä hetken, mutta tiedän läksyjen odottavan. Kiirehdin koulussa tehtävien kanssa, mutta niistä jäi silti puolet kotiin. Ylihuomenna on koekin, enkä ole vielä kerennyt aloittaa lukemista. Epätoivo alkaa vallata minut. Miten ehdin saada kaikki tehtävät hoidettua?
Mielestäni liiallinen määrä läksyjä ei edistä oppimista vaan aiheuttaa vain stressiä sekä ahdistusta nuorille. Tiedän, että opittujen asioiden kertaaminen auttaa oppimaan asiat paremmin, mutta voisiko läksyjen määrää kuitenkin vähentää?
Koulussa sanotaan nuorille, miten heidän pitäisi nukkua vähintään kahdeksan tuntia ja miten heidän pitäisi liikkua ja ulkoilla tarpeeksi, mutta miten kenellekään jää aikaa kaikkeen tähän koulutehtävien lisäksi. Moni muukin tärkeä asia, kuten ystävien näkeminen, voi jäädä pois elämästä. Tämä voi vaikuttaa nuorten mielenterveyteen alentavasti.
Mielestäni suurin osa koulutehtävistä pitäisi olla mahdollista tehdä koulussa, koska sitä varten koulu on. Pieni kertaaminen kotona tietenkin olisi hyväksi, mutta jos koulussa tunnilla tekee tehtäviä reippaasti, niitä ei pitäisi antaa paljoa kotiin. Annetut tehtävät täytyy tietenkin opetella hoitamaan ajallaan myös työelämää varten, mutta jos läksyjä on paljon, ne aiheuttavat nuorille stressiä, esimerkiksi siitä, ehtiikö kaikkea tekemään. Ajan puutteessa läksyt saatetaan myös tehdä hutaisten, ja näin läksyistä ei myöskään opi kunnolla.
Ongelmana on siis, että läksyjä annetaan nuorille välillä liikaa. Suuri määrä läksyjä ei ole hyväksi oppimiselle tai mielenterveydelle.
Milka Koski-Vähälä, Haukiputaan koulu 8E
Juttu julkaistaan osana Rantapohjan ja alueen koulujen välistä yhteistyötä