Vink­ke­jä lukioon lähteville

Lukiossa kannattaa opiskella tasaisesti läpi koko kurssin. Kuva: PixabayLukiossa kannattaa opiskella tasaisesti läpi koko kurssin. Kuva: Pixabay

Jäl­leen hää­möt­tää edes­sä uusi kou­lu­vuo­si. Var­sin­kin perus­kou­lun­sa päät­tä­neil­lä oppi­lail­la on nyt jän­nät pai­kat, kun vas­tas­sa on täy­sin uudet ympyrät.

Eri­tyi­ses­ti lukioon mene­vät opis­ke­li­jat jou­tu­vat otta­maan pal­jon enem­män vas­tuu­ta opin­nois­taan kuin perus­kou­lus­sa, joten hyvät opis­ke­lu­vin­kit ovat var­mas­ti tarpeen.

Mel­ko var­mas­ti jokai­nen nuo­ri on kuul­lut pelot­te­lu­ja sii­tä, kuin­ka vai­ke­aa lukio on ja kuin­ka nume­rot mitä luul­ta­vim­min romah­ta­vat alas heti ensim­mäi­ses­sä jak­sos­sa. Toki joil­le­kin niin voi var­mas­ti­kin käy­dä, mut­ta fik­suil­la opis­ke­lu­me­ne­tel­mil­lä se voi­daan välttää.

Ensin­nä­kin, tun­nil­la kuun­te­lu. Se on kai­kis­ta tär­kein opis­ke­lu­me­ne­tel­mä­ni, joka on taan­nut nume­roi­den pysy­mi­sen kuta­kuin­kin samoi­na kuin perus­kou­lus­sa. Kun tun­nil­la oikeas­ti kes­kit­tyy tun­tiin eikä esi­mer­kik­si räplää puhe­lin­ta tai selaa konet­ta, saa myö­hem­min tode­ta teh­neen­sä itsel­le val­ta­van palveluksen.

Opet­ta­jan ope­tuk­sen seu­raa­mi­nen ja esi­mer­kik­si annet­tu­jen ryh­mä­kes­kus­te­lu­teh­tä­vien teke­mi­nen aut­taa todel­la pal­jon ope­tel­ta­vien asioi­den mie­leen pai­na­mi­ses­sa. Sitä pait­si, puhe­li­mel­la ollaan muu­te­kin koko ajan, joten kyl­lä ilman sitä pitäi­si pär­jä­tä edes yksi tunti.

Tun­nil­la kuun­te­le­mi­sen ja muis­tiin­pa­no­jen kir­joit­ta­mi­sen yhdis­tel­mä hel­pot­taa suun­nat­to­mas­ti kokei­siin lukua. Kun koko kurs­sin läpi on teh­nyt tasai­ses­ti töi­tä, päät­tö­vii­kon koet­ta var­ten ei tar­vit­se pitää paniik­ki­pänt­täyk­siä. Sil­loin koet­ta var­ten tar­vit­see peri­aat­tees­sa vain ker­ra­ta kaik­ki kurs­sin asiat hyvin, eikä tar­vit­se ope­tel­la mitään uutta.

Kurs­sin aika­na hyvin kir­joi­te­tut muis­tiin­pa­not ovat olleet aina­kin oma pelas­tuk­se­ni koeu­ra­kas­sa. Nii­tä luke­mal­la mie­leen muis­tuu kurs­sin tär­keim­mät asiat, jois­ta raken­ne­taan pala­pe­li opi­tun tie­don poh­jal­ta. Se ei todel­la­kaan ole mitään ydin­fy­siik­kaa, kun­han vain on kurs­sin aika­na osan­nut kat­soa hie­man pidemmälle.

Lukios­sa läk­sy­jen teke­mi­nen pitäi­si olla opis­ke­li­joil­le ihan yhtä ilmi­sel­vä asia kuin perus­kou­lus­sa­kin. Vaik­ka kaik­ki opet­ta­jat eivät aina vält­tä­mät­tä tar­kis­tai­si­kaan koti­teh­tä­viä, kai­vat vain itsel­le­si kuop­paa, jos et nii­tä tee. Useim­mis­sa aineis­sa kir­jan teh­tä­vät vai­kut­ta­vat kurs­siar­vo­sa­naan, ja nii­tä teke­mäl­lä asiat oppii syvem­min, ne jol­lain taval­la sisäis­tää. Suu­ri suo­si­tus siis läk­sy­jen teke­mi­sel­le, vaik­ka mones­ti tun­tuu­kin ettei mil­lään jaksaisi.

Pit­kin kou­lu­vuot­ta saat­taa tul­la het­kiä jol­loin tun­tuu, että kou­lu­töi­tä oli­si jaet­ta­vak­si asti, mut­ta mis­tään ei löy­dy jak­sa­mis­ta nii­tä teh­dä. Koke­muk­sen syväl­lä rin­ta­ää­nel­lä kui­ten­kin sanon, että ne työt kan­nat­taa mie­luum­min teh­dä kuin vain puhua niis­tä. Stres­saa­vis­ta asiois­ta jak­saa kyl­lä jau­haa jut­tua vaik­ka miten pit­kään, mut­ta kaik­ki aika kuluu­kin vain sii­hen. Työt sei­soo ja yhtäk­kiä huo­maa, että kai­ken vat­vo­mi­seen käy­te­tyn ajan oli­si voi­nut käyt­tää hom­mien teke­mi­seen, jol­loin ne oli­si­vat nyt jo teh­ty­nä. Syyl­lis­tyn tähän jat­ku­vas­ti, mut­ta hyvä­hän se on aina näin jäl­ki­vii­saa­na jael­la vinkkejä.

Vaik­ka sil­tä saat­taa kuu­los­taa­kin, ei lukio­ai­ka todel­la­kaan ole pelk­kää opis­ke­lua. Oma tak­tiik­ka­ni run­saal­le vapaa-ajal­le on kou­lu­teh­tä­vien teko kou­lus­sa. Käy­tän tun­neil­la ajan opis­ke­luun, jol­loin kotiin ei jää pal­joa­kaan teh­tä­vää, teen suu­rem­mat pro­jek­ti­työt hyvis­sä ajoin ja niis­tä­kin suu­rim­man osan niil­lä tun­neil­la, jol­loin nii­den teke­mi­sel­le anne­taan aikaa, sekä käy­tän hyp­py­tun­ti­ni räs­tis­sä ole­viin kou­lu­teh­tä­viin. Otin heti lukion alus­sa sen asen­teen, että kou­lus­sa opis­ke­len kun­nol­la, jot­ta koto­na sitä tar­vit­see teh­dä vain vähän. Suo­sit­te­len sitä kaikille.

Lukios­ta kan­nat­taa kui­ten­kin ottaa kaik­ki ilo irti, sil­lä, vaik­ka se kli­seel­tä kuu­los­taa­kin, lukio on het­kes­sä ohi. Kan­nat­taa osal­lis­tua avoi­min mie­lin kou­lun tapah­tu­miin ja esi­mer­kik­si tuu­to­rien jär­jes­tä­miin jut­tui­hin, kos­ka kou­lu saa ja sen kuu­luu­kin olla välil­lä vähän ren­nom­paa ja hauskempaa.

Lukio­lai­nen Thel­ma Lohi­lah­ti oli kesä­toi­mit­ta­ja­na Rantapohjassa.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.