Jälleen häämöttää edessä uusi kouluvuosi. Varsinkin peruskoulunsa päättäneillä oppilailla on nyt jännät paikat, kun vastassa on täysin uudet ympyrät.
Erityisesti lukioon menevät opiskelijat joutuvat ottamaan paljon enemmän vastuuta opinnoistaan kuin peruskoulussa, joten hyvät opiskeluvinkit ovat varmasti tarpeen.
Melko varmasti jokainen nuori on kuullut pelotteluja siitä, kuinka vaikeaa lukio on ja kuinka numerot mitä luultavimmin romahtavat alas heti ensimmäisessä jaksossa. Toki joillekin niin voi varmastikin käydä, mutta fiksuilla opiskelumenetelmillä se voidaan välttää.
Ensinnäkin, tunnilla kuuntelu. Se on kaikista tärkein opiskelumenetelmäni, joka on taannut numeroiden pysymisen kutakuinkin samoina kuin peruskoulussa. Kun tunnilla oikeasti keskittyy tuntiin eikä esimerkiksi räplää puhelinta tai selaa konetta, saa myöhemmin todeta tehneensä itselle valtavan palveluksen.
Opettajan opetuksen seuraaminen ja esimerkiksi annettujen ryhmäkeskustelutehtävien tekeminen auttaa todella paljon opeteltavien asioiden mieleen painamisessa. Sitä paitsi, puhelimella ollaan muutekin koko ajan, joten kyllä ilman sitä pitäisi pärjätä edes yksi tunti.
Tunnilla kuuntelemisen ja muistiinpanojen kirjoittamisen yhdistelmä helpottaa suunnattomasti kokeisiin lukua. Kun koko kurssin läpi on tehnyt tasaisesti töitä, päättöviikon koetta varten ei tarvitse pitää paniikkipänttäyksiä. Silloin koetta varten tarvitsee periaatteessa vain kerrata kaikki kurssin asiat hyvin, eikä tarvitse opetella mitään uutta.
Kurssin aikana hyvin kirjoitetut muistiinpanot ovat olleet ainakin oma pelastukseni koeurakassa. Niitä lukemalla mieleen muistuu kurssin tärkeimmät asiat, joista rakennetaan palapeli opitun tiedon pohjalta. Se ei todellakaan ole mitään ydinfysiikkaa, kunhan vain on kurssin aikana osannut katsoa hieman pidemmälle.
Lukiossa läksyjen tekeminen pitäisi olla opiskelijoille ihan yhtä ilmiselvä asia kuin peruskoulussakin. Vaikka kaikki opettajat eivät aina välttämättä tarkistaisikaan kotitehtäviä, kaivat vain itsellesi kuoppaa, jos et niitä tee. Useimmissa aineissa kirjan tehtävät vaikuttavat kurssiarvosanaan, ja niitä tekemällä asiat oppii syvemmin, ne jollain tavalla sisäistää. Suuri suositus siis läksyjen tekemiselle, vaikka monesti tuntuukin ettei millään jaksaisi.
Pitkin kouluvuotta saattaa tulla hetkiä jolloin tuntuu, että koulutöitä olisi jaettavaksi asti, mutta mistään ei löydy jaksamista niitä tehdä. Kokemuksen syvällä rintaäänellä kuitenkin sanon, että ne työt kannattaa mieluummin tehdä kuin vain puhua niistä. Stressaavista asioista jaksaa kyllä jauhaa juttua vaikka miten pitkään, mutta kaikki aika kuluukin vain siihen. Työt seisoo ja yhtäkkiä huomaa, että kaiken vatvomiseen käytetyn ajan olisi voinut käyttää hommien tekemiseen, jolloin ne olisivat nyt jo tehtynä. Syyllistyn tähän jatkuvasti, mutta hyvähän se on aina näin jälkiviisaana jaella vinkkejä.
Vaikka siltä saattaa kuulostaakin, ei lukioaika todellakaan ole pelkkää opiskelua. Oma taktiikkani runsaalle vapaa-ajalle on koulutehtävien teko koulussa. Käytän tunneilla ajan opiskeluun, jolloin kotiin ei jää paljoakaan tehtävää, teen suuremmat projektityöt hyvissä ajoin ja niistäkin suurimman osan niillä tunneilla, jolloin niiden tekemiselle annetaan aikaa, sekä käytän hyppytuntini rästissä oleviin koulutehtäviin. Otin heti lukion alussa sen asenteen, että koulussa opiskelen kunnolla, jotta kotona sitä tarvitsee tehdä vain vähän. Suosittelen sitä kaikille.
Lukiosta kannattaa kuitenkin ottaa kaikki ilo irti, sillä, vaikka se kliseeltä kuulostaakin, lukio on hetkessä ohi. Kannattaa osallistua avoimin mielin koulun tapahtumiin ja esimerkiksi tuutorien järjestämiin juttuihin, koska koulu saa ja sen kuuluukin olla välillä vähän rennompaa ja hauskempaa.
Lukiolainen Thelma Lohilahti oli kesätoimittajana Rantapohjassa.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.