Sano­ma­leh­det ovat nuor­ten mie­les­tä yli­voi­mai­ses­ti yleis­si­vis­tä­vin media

Yleissivistyksen kannalta tärkeimmät mediat suomalaisten mielestä ovat painetut ja digitaaliset sanomalehdet. Ne arvioi tärkeimmiksi 86 prosenttia suomalaisista. Sanomalehtiä luetaan nykyään paitsi painettuna, myös puhelimella tai tietokoneella. Rantapohjaakin voi lukea monella tapaa.Yleissivistyksen kannalta tärkeimmät mediat suomalaisten mielestä ovat painetut ja digitaaliset sanomalehdet. Ne arvioi tärkeimmiksi 86 prosenttia suomalaisista. Sanomalehtiä luetaan nykyään paitsi painettuna, myös puhelimella tai tietokoneella. Rantapohjaakin voi lukea monella tapaa.

Tuo­reen Suo­ma­lais­ten uutis­me­dia 2024 ‑tut­ki­muk­sen mukaan 92 pro­sent­tia 15 vuot­ta täyt­tä­neis­tä suo­ma­lai­sis­ta pitää yleis­si­vis­tyk­sen mer­ki­tys­tä suo­ma­lais­ten hyvin­voin­nil­le erit­täin tärkeänä.

Samaan aikaan entis­tä useam­pi, 78 pro­sent­tia, on huo­lis­saan suo­ma­lais­ten sivis­tys­ta­sos­ta. Huo­les­tu­nei­den osuus on kas­va­nut kol­me pro­sent­tiyk­sik­köä vii­me vuodesta.

Yleis­si­vis­tyk­sen kan­nal­ta tär­keim­mät mediat suo­ma­lais­ten mie­les­tä ovat pai­ne­tut ja digi­taa­li­set sano­ma­leh­det. Ne arvioi tär­keim­mik­si 86 pro­sent­tia suomalaisista.

Sano­ma­leh­tien yli­voi­ma yleis­si­vis­tyk­sel­le tär­keim­pä­nä media­na koros­tuu mitä nuo­rem­pi vas­taa­ja on. 15–24-vuotiaista 82 pro­sent­tia nime­ää sano­ma­leh­det tär­keim­mäk­si, ja ero toi­sek­si sijoit­tu­nei­siin tele­vi­sioon (52 %) ja Googleen (52 %) on perä­ti 30 pro­sent­tiyk­sik­köä. Iän lisään­tyes­sä sano­ma­leh­tien ja tele­vi­sion ero kaven­tuu, mut­ta kai­kis­sa ikä­ryh­mis­sä sano­ma­leh­det ovat yleis­si­vis­tyk­sen kan­nal­ta sel­väs­ti tär­kein media.

Kaik­kien yli 15-vuo­tiai­den arviois­sa toi­sek­si tär­keim­mäk­si sijoit­tuu tele­vi­sio (tv-kana­vat tai nii­den verk­ko­pal­ve­lut) tulok­sel­la 72 pro­sent­tia, kol­man­nek­si radio (55 %). Kun Google sijoit­tui nuo­rim­mis­sa jae­tul­le kak­kos­ti­lal­le, mui­den ikä­ryh­mien koh­dal­la sijoi­tus on sel­väs­ti heikompi.

Vähi­ten tär­keim­piä yleis­si­vis­tyk­sen kan­nal­ta ovat blo­git (4 %), ver­kos­sa ole­vat uutis­por­taa­lit, kuten Amp­pa­rit (7 %), sosi­aa­li­nen media (15 %) ja Google (23 %).

Suo­ma­lai­sis­ta 15 vuot­ta täyt­tä­neis­tä perä­ti 70 pro­sent­tia lukee sano­ma­leh­tiä puhe­li­mel­la. Vii­des­sä vuo­des­sa kas­vu on ollut 12 pro­sent­tiyk­sik­köä. Toi­sek­si ylei­sin­tä luke­mi­nen on tie­to­ko­neel­la (61 %), kol­man­nek­si pai­net­tu­na (57 %) ja nel­jän­te­nä table­til­ta, säh­köi­sel­tä luku­lait­teel­ta (39 %).

Pai­ne­tun sano­ma­leh­den luke­mi­nen on las­ke­nut suu­rin piir­tein saman ver­ran kuin puhe­li­mel­la luke­mi­nen on lisään­ty­nyt. Tie­to­ko­neel­la ja säh­köi­sel­lä luku­lait­teel­la luke­mi­nen on säi­ly­nyt var­sin tasai­se­na vii­si vii­meis­tä vuotta.

Tut­ki­muk­sen toteut­ti loka­kuus­sa Uutis­me­dian lii­ton toi­mek­sian­nos­ta Iro Research.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ