Haminan koulun kuudennen luokan yrittäjyysryhmä sekä opettajansa Urpo Tauriainen saivat vieraita pankista, kun Nordean varallisuusneuvojat Eija Tervonen ja Sanna Koskenaho kävivät kertomassa oppilaille säästämisestä ja sijoittamisesta. Oppilaat olivat etukäteen suunnitelleet pitkän listan kysymyksiä joihin vastauksia halusivat. Listalta löytyi muun muassa peruskysymyksiä säästämisestä sekä tiedusteluja vieraiden työn kuvasta ja siitä, mikä heitä työssä kiehtoo ja inspiroi. Lisäksi oppilaita kiinnosti, otetaanko pankkiin nuoria kesätyöntekijöiksi.
– Kyllä otetaan, Oulun konttorissakin on kymmeniä nuoria vuosittain kesätöissä, vaikka moni heistä ei konttorissa asiakkaille näy, vaan he työskentelevät muun muassa puhelinpalvelussa. Iso osa heistä on tradenomi- ja korkeakouluopiskelijoita, neuvojat valottivat.
He kertoivat myös, että Nordealla järjestetään vierailuja kouluille, koska pankissa halutaan edistää lasten ja nuorten talousosaamista. Tunnin teemoista säästäminen oli koululaisillekin pääosin tuttu aihe, ja usea oli jo rahaa johonkin omaan ostokseen myös säästänyt. Kaikilla se ei ollut onnistunut, mutta monella myös oli mahdollistaen jonkin odotetun tuotteen hankkimisen aivan omalla rahalla.
Tervonen ja Koskenaho kannustivatkin oppilaita laittamaan vähän sivuun pienestäkin summasta, ajan myötä säästöä alkaa sitenkin kertymään.
Vieraat avasivat oppilaille myös sijoittamista, joka kuudesluokkalaisille olikin huomattavasti säästämistä tuntemattomampi käsite.
– Sijoittaminen toimii säästämistä pidemmällä aikavälillä, ja siinä idea on se, että alkuperäinen sijoitus kasvaa korkoa, minkä jälkeen saatu korko liitetään alkupääomaan. Siten pääoma alkaa kasvaa, ja saadaan korkoa kasvaneelle pääomalle, joten potti lisääntyy vuosittain.
Neuvojat vinkkasivat, että sijoittamisen voi aloittaa jo viidentoista ikäisenä vaikkapa kesätyöstä saadusta palkasta, mutta alaikäinen tarvitsee vanhempien luvan. Toisaalta sijoittamisessa on myös säästämistä enemmän riskejä. Vieraat neuvoivatkin oppilaita keskustelemaan aiheista kotona vanhempien kanssa.
Urpo Tauriainen on opettanut yrittäjyyttä Haminan koulun viides- ja kuudesluokkalaisille jo noin kymmenen vuotta. Yrittäjyystunteja on kaksi viikossa, ja opetus sisältää muun muassa vierailuja iiläisiin yrityksiin. Kuudesluokkalaiset vierailevat myös Oulun Yrityskylässä sekä suorittavat kahden tunnin mini-TET ‑jakson haluamassaan yrityksessä, johon ottavat omatoimisesti yhteyttä.
– Yritykset tulevat siten oppilaille tutummiksi, ja he toisaalta oppivat työn tekemisen sääntöjä ja filosofiaa. Suhtautuminen sekä mini-TETiin että vierailuihin on ollut yrityksissä varsin positiivista ja vierailut erittäin antoisia, opettaja mieltää.