Koulujen alku lähestyy ja samalla lähestyvät myös syyskuun ylioppilaskirjoitukset. Ne ovat jännittävä kokemus varsinkin ensimmäistä kertaa kirjoittaville, joten muutamat vinkit kokeneelta kirjoittajalta eivät varmastikaan ole haitaksi.
Ylioppilaskirjoituksiin lukiessa kannattaa tietysti noudattaa valmiiksi suunniteltua aikataulua, jotta lukemisesta tulee rutiini ja aikaa jää muullekin elämälle. On kuitenkin tärkeää muistaa, että välillä aikataulusta poikkeaminen on täysin sallittua ja nenän ei tarvitse eikä kannata olla kiinni kirjassa joka päivä aamusta iltaan. Lepo ja positiivinen asenne kirjoituksia kohtaan tuo parempia tuloksia kuin jatkuva pänttääminen ja jännitys. Lopulta kirjoitukset ovat vain opiskelijan mahdollisuus näyttää lukion aikana oppimansa taidot, ja suurin osa työstä on tehty jo kurssien aikana. No, ainakin osalla opiskelijoista.
Kun eri aineita joutuu luku-urakan aikana opiskelemaan rinnakkain, kannattaa se tehdä toimivalla tavalla. Jos edessä on reaaliaineen lisäksi myös jonkin kielen koe, monet voivat kokea toimivaksi lukutavaksi niiden vuorottelun saman päivän aikana. Esimerkiksi aamulla voi aloittaa päivän lukemalla psykologiaa ja iltapäivällä vaihtaa englantiin. Tällöin yhtä ainetta ei tule luettua liikaa kerralla.
Aineita voi myös yhdistellä ja esimerkiksi kuunnella reaaliaineeseen liittyviä podcastejä tai lukea kirjoja vieraalla kielellä, jolloin molemmat aihealueet saavat vahvistusta.
Valmistautumisen jälkeen koittaa itse kirjoitusten aika. Suosittelen valmistelemaan eväät edellisenä iltana, jotta aamulla voi keskittyä rauhoittumaan. Kun saapuu kirjoitussaliin ja löytää omalle paikalleen, on hyvä yrittää ottaa rennosti ja antaa mielen tyhjentyä. Viime hetken paniikki ja pakonomainen opitun kertaaminen voi heikentää suoritusta, sillä mieli käy ylikierroksilla.
Jos kokeen aloittaa tyynellä olotilalla ja rauhassa hengittäen, kaikki opittu kyllä palautuu mieleen aikanaan. Ja jos jossakin tehtävässä tuntuu, että kaikki asiat katoavat mielestä, ei kannata hätääntyä. Silloin voi vain siirtyä seuraavaan tehtävään ja palata vaikeaan myöhemmin. Lisäksi muista tehtävistä ja aineistoista voi hyvällä tuurilla löytää apua toisiin tehtäviin, eli kannattaa pitää silmät avoinna!
Kukaan ei määrää, missä järjestyksessä tehtävät pitää useimmissa kokeissa tehdä. Joskus voi olla parempi aloittaa alemmista tehtävistä, kuten esimerkiksi kielissä. Jos tekee ensin vaikkapa muutaman luetunymmärtämistehtävän ja niiden jälkeen siirtyy kuunteluihin, saa viritettyä itsensä kielen taajuudelle ja kuunteluihin keskittyminen on helpompaa.
Kokeissa voi myös tehdä tehtäviä vuorotellen eli välillä voi kirjoittaa pitkää esseetä ja siirtyä sitten matalampien pisteiden tehtäviin. Samalla omiin teksteihin ottaa vähän etäisyyttä ja virheet huomaa herkemmin.
Äidinkielen kokeissa suosittelen tekstien lukemista läpi monta kertaa ja eri väleissä, sillä omia suuriakin kielivirheitä on usein haastavaa paikantaa. Erityisvinkki vielä äidinkieleen: kirjoitustaidossa kannattaa ripotella persoonallista ääntä ja tuoreita ajatuksia sen sijaan, että luettelisi latteuksia ja ilmiselvyyksiä. Omat kokemukset, tunteet ja tarinallinen ote ovat sallittuja ja toivottuja mausteita. Itse pidän aloitus- ja lopetuskappaleiden sitomisesta yhteen tarinallisilla keinoilla, mutta tekstin sidosteisuutta voi parantaa monilla eri tavoilla.
Omaa tyyliä kannattaa etsiä kirjoittamalla mahdollisimman paljon ennen koetta. Sama pätee myös muihin aineisiin, joissa kirjoitetaan esseitä.