Saavun kotiin, ja minulla on neljä tuntia aikaa ennen treenien alkua. Vaihdan vaatteet ja kietoudun pehmeän peiton alle katsomaan hetkeksi puhelinta. Parin tunnin kuluttua muistan sopineeni tapaamisen uuden kaverini kanssa kaupoilla, mutta yhtäkkiä sosiaalisuuteni kieltää sen.
Astun täyteen bussiin ja huomaan yhden tyhjän penkkirivin. Istun ikkunapaikalle ja seuraavalta pysäkiltä nuori nainen istahtaa viereeni. Pysäkkini on seuraava, enkä ole tottunut puhumaan ihmisille kasvokkain, joten päätän jäädä odottamaan siihen asti, kunnes vieressäni oleva nainen jää pois.
Nuoret eivät nykyään kykene puhumaan tuntemattomille, mikä vaikeuttaa monia asioita. Sosiaaliset taidot auttavat kommunikoimaan tehokkaasti, liittymään ryhmään sekä luomaan hyviä ihmissuhteita. Ihmissuhteiden tärkeyden huomaakin yleensä vasta siinä tilanteessa, kun niitä ei ole.
Ongelmana on se, että useat nuoret eivät löydä omia sosiaalisia taitojaan, vaikka niitä kaikilta jonkin verran syvältä löytyy, mutta niitä on vaikea löytää. Tämä vaikeuttaa nuorten tulevaisuuden työelämää.
Toisena ongelmana on se, että nuoret eivät pian enää osaa olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä muuten kuin puhelimen kautta. Useat nuoret jättävät vapaa-ajan aktiviteetit pois huonojen sosiaalisten taitojen vuoksi. Myös nuorten omat mielipiteet jäävät piiloon ja ulkonäköpaineet kasvavat huonojen sosiaalisuuden taitojen myötä. Jotkut nuoret saattavat myös jättää koulupäiviä välistä sen takia, että heillä ei ole kavereita eivätkä he yksinkertaisesti vain uskalla tutustua uusiin ihmisiin.
Mielestämme nuoret voisivat ottaa yhteyttä kavereihin puhelimen kautta, kunhan vain eivät unohda sosiaalisia tapaamisia, vaikka puhelimen kautta jutteleminen tuntuukin luonnollisemmalta. Nuoret eivät saisi jättää välistä heidän velvollisuuksiaan huonojen sosiaalisten taitojensa vuoksi. Myös me otamme usein yhteyttä kavereihin puhelimen kautta, mutta silti muistamme tavata kavereitamme myös kasvokkain.
Tämän ongelman ratkaisemiseksi nuorille voitaisiin järjestää heitä kiinnostavia aktiviteetteja tai ryhmäytymisiä. Myös vanhemmat voisivat yrittää saada nuoren kiinnostumaan ja osallistumaan uusiin ja mukaviin harrastuksiin. Sosiaalisia taitoja voi kehittää esimerkiksi saamasi palautteen perusteella, läheisten aikuisten tietojen ja kasvatuksen kautta ja saamiesi kokemusten myötä. Koskaan ei ole liian myöhäistä kehittää omia sosiaalisia taitojaan.
Anna Vierimaa 13 v. ja Sofia Kovalainen 14 v. Haukiputaan koulu